איך לא ללמוד שיווק במדיה חברתית?

שיווק במדיה חברתית

שיווק במדיה חברתית

הרבה פעמים אנשים שואלים אותי מה דעתי על שיווק בסושיאל מידיה. איזה טכניקות עובדות? אנשים אומרים לי בנאדם X אמר לעשות כך… בנאדם Y עושה כך… בנאדם Z מוסיף מלא חברים בלי למיין… יש לי הרבה חברים בחיים האמיתיים ובפייסבוק אשר עוסקים בשיווק במדיה חברתית, אני רואה את מה שהם עושים והרבה פעמים כששואלים את דעתי אני אומר להם אותה… יש כאלה שמקבלים אותה, ויש כאלה שממשיכים בשלהם…

ובכל מקרה, כל השאלות הללו ששואלים אותי, וגם כל אותם הפעולות שאני רואה שאנשים עושים בהקשר של שיווק במדיה חברתית מזכירים לי סיפור יפה…

לפני הרבה-הרבה שנים… הנביאה מדלפי, נביאתו של האל העוצמתי אפולו… העבירה את דבר האל, וטענה שסוקרטס הוא האיש החכם באדם. סוקרטס מבחינתו הכחיש כל קשר לאמרה הזו וטען שזה לא נכון. סוקרטס אף טען "הדבר היחיד אותו אני יודע זה שאיני יודע דבר"

לשם כך, יצא סוקרטס למסע ובסופו המטרה הייתה להוכיח את "חוסר-חוכמתו", בכך שמספיק שימצא בנאדם אחד אשר פחות חכם ממנו. סוקרטס התחיל לתחקר את אנשי אתונה, ופנה בעיקר ל-3 קבוצות עיקריות: המדינאים, בעלי המקצוע והאמנים. מאחר והאנשים הללו נחשבו לחכמים מעל לממוצע. אחרי שכל אחד ואחד הציג את עצמו כיותר חכם מסוקרטס, וסוקרטס הוכיח לו שהוא טועה, סוקרטס הלך בעבר בין האנשים הפשוטים יותר בעם, בתקווה שימצא מישהו חכם ממנו.

סוקרטס עבר, מבנאדם לבנאדם וגילה בחקירתו לתדהמתו שאין בהם מישהו אחד שהוא באמת חכם. ישנם כאלה, ובמיוחד המפורסמים שביניהם שטענו שהם מומחים גדולים וככל שהפרסום האישי היה גדול יותר, כך האשלייה העצמית אודות חכמה הייתה גדולה יותר. מולם ניסה סוקרטס להעמיד את חוסר ידיעתו, ונכשל…

לבסוף, לאחר זמן רב של חקירה וחיפוש, סוקרטס מגיע למסקנה שהוא כן החכם באדם, וזאת מאחר והוא מודה בחוסר ידיעתו…

27 תגובות... קרא אותן למטה או הוסף אחת

  1. אבירם   12 במאי 2010 בשעה 12:30
    (#)

    יגאל יש לך אחלה בלוג באמת, אבל לפעמים יוצאים לך סיפורים שאני תמה במה מרססים את החומר בחדרה…..

  2. יובל   12 במאי 2010 בשעה 15:23
    (#)

    כל כך נכון,
    כשכל האנשים סביבך מדברים על להכנס לבורסה, זה הזמן למכור את המניות.

    כשכל אדם סביבך הוא מומחה ל-SMO זה הזמן לחפש את הדבר הבא.

    אבל הכל נובע מהעובדה שכשיש ביקוש יש היצע.
    אם היום כל, עסק, בכל סדר גודל רוצה לעשות שיווק במדיה חברתית, וזאת מילת הבאזז שמי שלא מדקלם אותה כמה פעמים בדיון לא בעניינים, סביר שיקומו מאות "מומחים".

    ראו כנס The Marker האחרון. הכל סבב שם סביב השיווק החברתי, ה כ ל.
    ועובדה שהיום יש כבר הרבה יותר קמפיינים חברתיים שנכשלים מכאלו שמצליחים.

  3. שאולי מעולה   12 במאי 2010 בשעה 17:14
    (#)

    היי אנשים ויגאל היקר,
    דבר ראשון, אחלה בלוג, למרות שבפוסט הזה אני עם אבירם :) נראה לי ששווה לעבור לחדרה!
    אני יודע שאני שם את אותו הפוסט פעם שנייה, אבל הפעםאין אף אחד שיעשה עליהום על אף אחד.

    יש במקרה מישהו כאן שריכז שמות של אתרי לידים או שיווק שותפים בארץ ובחו"ל ויכול לתת להם ציונים או חוות דעת?

    אם אין, יגאל אני חושב שזאת יכולה להיות תוספת מעולה לבלוג. זהו תחום שלא תמיד ברור על מי אפשר לסמוך ואני מאמין שרב מי שמגיב פה עושה זאת מטוב ליבו ועל כן החוות דעת לא יהיו על בסיס רווח אישי.

    תודה רבה

  4. ברק   12 במאי 2010 בשעה 19:53
    (#)

    אני חושב שהדבר נכון לכול תחום, הרבה פעמים אתה נתקל באנשים ש"יודעים" וככול שנכנסים איתם לעומק פשוט מגלים שזה כיסוי לחוסר ביטחון עצמי.

  5. אופיר   13 במאי 2010 בשעה 0:34
    (#)

    כל כך נכון.
    כל פעם שאני רואה את הכיתוב "מומחה לשיווק באינטרנט" על מישהו אני כבר נהייה סקפטי

    אופיר.
    מומחה לשיווק באינטרנט

    • ענת   30 במאי 2010 בשעה 12:47
      (#)

      ע-נ-ק! :-)

      וכמו שאמרו כבר קודמיי – בתחום הרשתות החברתיות אין "שחור" או "לבן" – יש עסקים שיצליחו עם עבודה נכונה למנף את עצמם דרך הרשתות החברתיות ויש כאלה שזה פשוט לא מתאים להם… קמפיין פרסומי בפייסבוק עבור עסק מסוים יכול להפוך לסיפור הצלחה ועבור עסק מסוג אחר – נדה…

  6. הסטודנט   13 במאי 2010 בשעה 0:38
    (#)

    אבל יגאל…
    לא אמרת בסופו של דבר מה אתה ממליץ להם בקשר לשיווק החברתי..

  7. דור   13 במאי 2010 בשעה 1:25
    (#)

    מה יהיה יגאל? הכותרת של הפוסט הייתה מבטיחה, פתאום שיעור ספרות? חמוד, אהבתי…

  8. כדור השלג   14 במאי 2010 בשעה 18:13
    (#)

    אז מה המסקנה בסיפור? שכל יודע מה שהוא יודע, ועל הסמך ניסיון האישי שלו? סיפור מעניין במיוחד על סוקרטס – אשמח אם תפרסם פה מאיפה שאתה שואב סיפורים כאלו :D

    • שם   15 במאי 2010 בשעה 17:53
    • המיליונר בפיג'מה   23 במאי 2010 בשעה 12:23
      (#)

      אהלן,

      זה סיפור אמיתי. לומדים את זה בפילוסופיה. יש לי עוד הרבה סיפורים מעודף קריאה בוויקיפדיה.

      יש 2 מסקנות בסיפור:
      1. כל מי שמתלהב שהוא יודע שיווק במדיה חברתית, ועושה הרבה רעש, רוב הסיכויים שכסף הוא לא עושה.
      2. גם כשאתה עושה שיווק במדיה חברתית, לא מעניין אותי מתי חירבנת, או באיזה צבע החולצה הפינצ'ר שלך התלבש היום.

      בהצלחה :)

      נ.ב. בסופו של דבר הרגו את סוקרטס בטענה שהוא משחית את הנוער ומתמרד לאלים…

  9. אפי מינצר   15 במאי 2010 בשעה 21:41
    (#)

    בחיים אין טוב בלי רע (יין ויאנג). אז נכון שיש הרבה "מומחים" לכל דבר, ואנשים שזועקים שהם יודע דבר. יחד עם זאת, אפשר לנצל את זה גם לטובה. אני אתן את שתי הסיבות:

    1. רע- הרבה מאוד אנשים מציפים את הרשת עם הרבה מידע לא נכון ולא שימושי.

    2. טוב- הרבה מאוד חומר מוצף ברשת! מי שיודע למיין בין החומרים, יכול לחסוף אלפי שקלים על קורסים בכך שהוא עושה חיפוש וממיין את המידע לידע שימושי.

    לא?

    • המיליונר בפיג'מה   23 במאי 2010 בשעה 12:25
      (#)

      יש בזה משהו. בכל מקרה, אני בכוונה כתבתי את הפוסט בלי מוסר השכל. סתכל בתגובה מעליך, כתבתי את המוסר השכל שכיוונתי אליו…

      בהצלחה.

  10. אסף הנעמן-הלל   17 במאי 2010 בשעה 1:14
    (#)

    הדבר היפה ביותר הוא – שרק כשיעבור הזמן, נדע מי באמת מומחה ומספק את הסחורה

    מכיוון שרק מומחה אמיתי יודע לבנות עסק אמיתי בעזרת כלים כאלה ואחרים – כרגע הטרנד הוא מדיה חברתית אז שיבושם …

    סיפורים יש הרבה – עקרונות יש מעט …

    בהצלחה לכל המומחים

  11. בני   17 במאי 2010 בשעה 17:50
    (#)

    יפה אמר דור.
    הכותרת מבטיחה וכל השאר פלאפ.
    דבר שמאפיין את כל האיבוקים למינהם ואת כל ה"מאמרים" של שיווק אונליין.
    היחידים שעשו כסף זה מי שכתב את הספרים האלה והציפו את השוק במיליוני ילדים שנותנים בידים מופרזים על מילות חיפש וכן בשיווק אורגני וחברתי…

    • חיים   18 במאי 2010 בשעה 15:14
      (#)

      אכן האדם החכם לכאורה מיוון העתיקה
      ואכן ליוון זה לא עזר בכלל ראו גוגל
      אבל עוד לא מצאתי מהי ההגדרה המדוייקת "לחכם"
      ולפי המקורות שלנו "חכם" זה אחד שיודע גמרא או משניות
      ובעל דרך ארץ
      תלוי מה מחשיבים ומה נחשב לאדם חכם
      בני אדם מחשיבים חכמים לפי ראות עיניהם או לפי מקובלתם בחברה
      ועוד ועוד
      הכל לפי זמן או מצב מסויים ובלה בלה בלה…………
      אכן הסיפור נחמד ותו לאו
      אכן יש בחיים חכמים על פי כישוריהם או רכישת השכלה או שנולדו עם גנים
      משובחים ובלה בלה בלה……..
      אכן יכול להחשב חכם אחד שזכה בלוטו
      אכן חכם יכול להחשב על פי גורל שכן יש לזה משמעות רבה
      ביל גייטס נחשב חכם
      אבל אם היה נולד לשבט באפריקה הרי שלא היה מתגלה
      אכן יש כאן גם גורל וגם סביבה הורים ובלה בלה בלה
      שלמה המלך שנחשב החכם מכל אדם אמר "כסף ייענה הכל"
      הכל תלוי במה שגם קובע הגורל
      ובלה בלה בלה……………

  12. OUCH   19 במאי 2010 בשעה 22:45
    (#)

    זה עוף טופיק…אבל
    ידעתם שZYNGA (חברה השווה מאות מליוני דולרים) הבעלים של FARMVILL וMAFIA WARS
    תבעה את כל הוונדורים של קליקבנק על הפרת זכויות יוצרים?!
    מדובר בכוווווווולם , קטנים כגדולים.
    פרטים נוספים:
    http://www.rfcexpress.com/lawsuit.asp?id=54558

    • OUCH   19 במאי 2010 בשעה 22:46
      (#)

      הכוונה כמובן לכל הVENDORS שמכרו "מדריכים" , GUIDES
      לFARMVILL וMAFIA WARS.
      השמועה אומרת שגם כמה AFFILIATES עם אתרים עצמאיים הם חלק מהנתבעים.

  13. יוגב ל   20 באפריל 2011 בשעה 2:15
    (#)

    אם כבר סוקרטס אז הנה סיפור קטן עליו שנראה לי קשור לפוסט:

    סוקרטס נחשב ל"חכם באדם", אבל יחד עם זאת הוא לא היה איש פיננסי במיוחד.
    הוא קיבל המון הערכה מאנשי יוון רק שאף פעם לא היה לו כסף משלו.
    בדרך כלל תוך כדי שהוא היה עושה דיאלוגים עם אנשים הוא היה שואל "יש לך קצת כסף שאני אקנה לי איזה סופלאקי אחרי שנסיים את הדיאלוג?"
    (זה לא באמת מה שהוא אמר, זה סתם בשביל האפקט הקומי)

    הקטע הוא שהשיטה הסוקרטית הייתה לשאול את האדם מולך שאלות, ועל ידי כך לגרום לו לסתירה פנימית כדי להוכיח לו כמה הוא לא יודע שהוא לא יודע.
    דבר גאוני ומרחיב אופקים, אבל עם תופעת לוואי חמורה שגרמה לאנשים
    להעריך את סוקרטס כגורו וכאדם חכם,
    וגם להרגיש כמו חבורה של אידיוטים גמורים.

    הרבה אנשים לכלכו על…וקנאו ב…סוקרטס.
    (קנאים גם ביוון לא חסר).
    אבל כל עוד הוא קיבל הערכה וכבוד מהאנשים הכל היה בסדר.
    עד שיום אחד נפל ל"אידיוטים" בצורה קולקטיבית האסימון:

    "אם הבנאדם הזה כזה חכם כמו שאומרים… " הם חשבו,
    "איך זה שהוא בא ומבקש ממני אוכל או כסף?"

    אז אנחנו פה בישראל בשנת 2011 ולנו זה לא היה קורה,
    אבל ב 399 לפנה"ס אצל האספסוף היווני החליטו
    שנמאס להם להיראות כמו מפגרים מאשר לחתור להתעלות רוחנית…
    בבית המשפט הטענה הרשמית הייתה "סוקרטס משחית את מוחותיהם של הצעירים של ארצנו",
    בקרב הציבור הטענה הלא רשמית הייתה
    "הבנאדם הזה עבד עלינו בעיניים"

    לשבחו יאמר שסוקרטס הלך עם האמת שלו עד הסוף ואמר שהוא מעדיף לשתות
    את הרעל מאשר להודות באשמה.
    אבל בלי להצטער על זה שסוקרטס החכם לא השכיל להבין שגם כסף זה כוח,
    נראה לי שמוסר ההשכל הרלוונטי הוא זה:

    בהקשר של המדיה החברתית זה לא מספיק רק להשמע חכם,
    ולומר לאנשים אחרים איך צריך לעשות את זה "נכון" או למה "לייקים" זה טוב לך.
    רצוי להראות גם קבלות, כסף ותאכל'ס.
    כי אחרת יש סיכוי שיציעו לך לשתות בקבוק של רעל
    או שסתם יגידו עלייך שאתה שרלטן…

התגובה שלך





  • XHTML: אפשר להשתמש בתגים הללו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
  • חברים יקרים, אין צורך להגיב בכמה פוסטים את אותה התגובה רק על מנת שאני אראה אותה, אני קורא ועונה לכל התגובות ללא שום קשר לותק הפוסט אליו הן נכתבו. לצערי הרב זמני מוגבל, ולכן אני עונה על תגובות אחת לשבוע. יחד עם זאת, חשוב לי לציין - אני עונה על כולן!