אופריישן בלאק סאנדבוקס

כמה אירוני זה שבדיוק ביום שכתבתי על אופריישן בלאק פריידיי, וכמה ימים לאחר שכתבתי על שינויי אלגוריתם ועונשים בגוגל, קיבלתי עונש או משהו בסגנון… מה שגרם לי לא לרוויח כמו שציפיתי בבלאק פריידיי. הנה הסיפור המלא…

במידה ולא יצא לך לקרוא את הפוסט על אופריישן בלאק פריידיי, עכשיו זה הזמן. לרענון הזכרון אני אזכיר שב-1 לנובמבר הרמתי אתר שמטרה הייתה לדרג אותו במיקומים גבוהים על מס' ביטויים, על מנת לחגוג את חג הקניות בארה"ב…

בפוסט הראתי לכם מיקומים אשר אני חומד בהם, מיקומים אשר הייתי ממוקם בהם במיקומים גבוהים בעמדו השני של גוגל. התיאוריה הייתה שעם עוד קצת מאמץ אני יכול להשיג אותם…

אז מה עשיתי? בדיוק את מה שאמרתי שאני הולך לעשות בפוסט, שלחתי עוד הרבה קישורים. זה מה שקיבלתי מבחינת גראף הטראפיק באתר:

גרף התנועה באתר הבלאק פריידיי

גרף התנועה באתר הבלאק פריידיי

כפי שניתן לראות, גוגל החליטו להשבית לי את האתר לשבוע, בערך יום לאחר שכתבתי את הפוסט…

הערה: אם תסתכלו טוב בגרף למעלה ובגרף שהצגתי בפוסט של הבלאק פריידיי עצמו, תראו שאין חפיפה. הסיבה – שיניתי את ה-TimeZone ב-Piwik משעון ישראל לשעון קליפורניה… לכן, הטראפיק בגרף בפוסט המקורי הוא בשעון ישראל והגרף בפוסט הזה הוא בשעון קליפורניה.

מה בדיוק קרה שם?

מה שקרה היה הזוי… כל המילים שלי שהיו מדורגות, ירדו לסביבות התוצאה ה-90. מה שמעניין היה שנוצר עירבול בין עמודי התוכן שלי למילות מפתח. כלומר, המילות מפתח עליהן כיוונתי להיות מדורג, דורגו… אבל… לא על העמודי תוכן שעליהם כיוונתי. מה הכוונה?

בואו נניח שאני בונה את עמוד X עבור מילת מפתח X. כמוכן, אני בונה את עמוד Y עבור מילת המפתח Y. מה שהיה זה שלפתע במקום שכשאני אחפש X בגוגל ואמצא בעמוד הראשון/שני את העמוד X, נקלתי ב-Y בעמוד ה10-11. אותו הדבר נכון גם ל-Y… מצאתי את עמוד Y עבור החיפוש של X.

הזוי לגמרי…

כמו שניתן להבין, לא היה לי deindex. כל העמודים היו מאונדקסים, פשוט לא על המילים שלהם.

בעבר תופעה דומה לזו, היה נהוג לכנות Sandbox. אני לא יודע אם זה היה סאנדבוקס או לא. כי מהניסיון שלי, בסאנדבוקס העמודים ומילות המפתח לא מתערבלים, אלא פשוט יורד בדירוגים…

בכל מקרה, Sandbox זוהי תופעה שמתרחשת כאשר בונים קישורים בקצב רצחני ולא סביר. בטח השאלה הנשאלת כאן היא מה זה קצב לא סביר? אין לכך תשובה מספרית, גוגל מייחסים הכל לנישה בה אתם נמצאים ולותק של האתר אותו אתם מקדמים…

את מה שעשיתי באתר בלאק פריידיי, לא הייתי עושה בחיים על דומיין חדש. יצרתי לו בסביבות ה-200 קישורי PR גבוהה (מעמודי PR, לא עמוד פנימי באתר עם עמוד בית של PR גבוהה) בתקופה קצרה של 21 יום. הסברה שלי הייתה, מאחר ועשיתי זאת על דומיין ותיק הוא לא יינזק…

כנראה שהגעתי לגבוה העליון :)

אלגוריתם שגוי בגוגל?

אני חייב להתוודות. אין לי יותר מידי אתרים בסדר גודל של האתר של בלאק פריידיי. רוב האתרים שלי נישתיים יותר. יש לי הרבה אתרים, כשכל אתר מתמקד במילת מפתח 1 או 2. בעוד האתר של הבלאק פריידיי מתמקד בערך ב-24-30 מילים.

כך שבאתר הזה ספציפי, היה קל מאוד לראות שמשהו עובר ביחסים בין האתר לגוגל… כי היה לי מס' מילות מפתח שהלכתי עליהן…

יכול מאוד להיות, שזה בכלל לא הקצב בניית קישורים שלי, אלא תקלה בגוגל…

גוגל עושים כמה שינויי אלגוריתם קטנים מאוד מידי יום. ומידי חודש הם נוהגים לעשות שינוי אלגוריתם משמעותי יותר, שמשפיע בצורה רצינית על רוב האינדקס. החודש היה להם בערך 3-4 שינויי אלגוריתם כאלה אשר משפיעים על האינדקס בצורה רוחבית…

איך אני יודע את זה?

בגלל שאני מקדם עשרות אתרים וביטויים, נורא קל לי לראות שינויים בכל האתרים ביום אחד. כך אני יודע מתי יש שינויי אלגוריתם. כשכל האתרים פשוט זזים במיקומים…

קיצר, בשינוי האלגוריתם הלפני אחרון שלהם, היה לי קפיצה בעוד מס' אתרים נישתיים באותו אופן כמו שהיה לי קפיצה באתר של הבלאק פריידיי. הם פשוט ירדו לתוצאה 100 ומשהו… את האתרים האלה, בניגוד לבלאק פריידיי, לא קידמתי באופן אקטיבי, כי הם הגיעו כבר למיקומים הרצויים…

גם משיחות עם חברים שגם מקדמים עשרות אתרים, התבהר לי שגם הם חשו אותו הדבר. שהרבה אתרים עפו להם ללא כל סיבה לתוצאה 100 ומשהו…

כמו שניתן לראות בגראף למעלה, "התקלה" תוקנה כלא הייתה…

אותו הדבר קרה אצלי בשאר האתרים, וגם אצל חבריי.

מה שאומר שישנה סבירות שזה בכלל לא ה-Sandbox, אלא באג באלגוריתם של גוגל. זה לא נדיר שיש באגים באלגוריתם של גוגל, ושבוע לאחר שחרור אלגוריתם מסויים, הם משחררים תיקון לאלגוריתם הזה…

איך יוצאים מה-Sandbox?

קודם כל, חשוב להבדין בין Penalty+50 לסאנדבוקס… אבל בגדול, התרופה שלי לכל מה שקורה בגוגל זה עוד קישורים, עדיף כמה שיותר איכותיים…

זה סוג של תרופת סבתא כזו שתמיד עובדת…

רק אל תספרו על המתכון לאף אחד :)

אמנם פספסתי עם האתר את הבלאק פריידיי, אבל אני הולך להינות מכמות מכירות מוגברת עד אמצע ינואר בערך… שלשום כבר עשיתי כמה גרושים… אתמול עוד לא התעדכן לי בסטטיסטיקות של אמזון, אבל בטח גם עשיתי כמה גרושים…

סופ"ש מדהים לכולם!

24 תגובות... קרא אותן למטה או הוסף אחת

  1. זעטוט   2 בדצמבר 2011 בשעה 12:43
    (#)

    אחלה פוסט כמו תמיד, נהנה לקרוא ובעיקר נהנה מהפעילות הרבה של הבלוג בזמן האחרון.
    למרות שאני מצטט פה משפט לא עיקרי ממש, הייתי שמח להתייחסות אליו:
    "יש לי הרבה אתרים, כשכל אתר מתמקד במילת מפתח 1 או 2. "
    זה באמת שווה? לאתרי אדסנס? מצאתי מילת מפתח חביבה מאוד באנגלית, שמורכבת 5 מילים כ-8K חיפושים חודשיים בארה"ב EXACT ו-12ש"ח לקליק. ה"בעיה" היא שהיא דיי ממוקדת (ככה שלא מצאתי עוד מילים שיתאימו להיות איתה באותו האתר) וגם היא לא נתנת להרבה פירוט כל כך.. אם נשווה אותה לנישה של אימון הכלבים, אז נגיד הביטוי הוא "הדרך הכי טובה לאמן כלבים במהירות" אז יש דרך אחת כזאת.. שווה לפתוח אתר עליה?
    בכל מקרה הייתי שמח לקצת טיפים.. חשוב לציין שעוד לא עשיתי שום דבר אמיתי בתחום וושאני בכלל מעדיף להתמקד יותר בקידום ולא באתר גדול עם תוכן.
    תודה ויום טוב

    • המיליונר בפיג'מה   5 בדצמבר 2011 בשעה 12:03
      (#)

      אם יש לך סיכוי להתברג עליה במקום הראשון, אז זה שווה…

      • זעטוט   5 בדצמבר 2011 בשעה 15:18
        (#)

        תודה רבה :)
        ועוד שאלונת:
        איך בונים תוכן למילה כמו "הדרך הכי טובה לאמן כלבים במהירות" יש לי רעיון למאמר אחד בנושא, אפילו אם אני משקיע בו ל-1000 מילים איכותיות (כל מילה משהו משהו) לאן משם? איך לא בורחים מהר מידי לתחום הגדול של "אימון כלבים"?

  2. דנן   2 בדצמבר 2011 בשעה 13:13
  3. פבל ישראלסקי   2 בדצמבר 2011 בשעה 13:24
    (#)

    מקווה שהאתר יחזור לעצמו בקרוב. יש לי רק 2 שאלות בהקשר הזה:
    1. מה וותק הדומיין שלך?
    2. האם הקישורים נבנו לעמוד הבית או deep links? אם גם וגם אז מה היה פחות או יותר הייחס?

    • המיליונר בפיג'מה   5 בדצמבר 2011 בשעה 12:07
      (#)

      האתר כבר חזר לעצמו אם לא שמת לב בגרף :)
      1. הדומיין מספטמבר 2010
      2. הקישורים נבנו לכל העמודים. יש deep link אחד שמקבל בערך 50% מהקישורים. עמוד הבית נמצא במקום השני בפופולאריות, אני לא יודע בדיוק באיזה יחס. ושאר העמודים מתחלקים שווה בשווה.

      מה דעתך והניסיון שלך מהפיזור הזה?

  4. עדי   2 בדצמבר 2011 בשעה 14:59
    (#)

    אפרופו תקלות… קרה לכם שלקח נצח עד שאישרו איזו תוכנית אפליאייט שלכם? ניסיתי בתומי לבנות תכנית שכזו עם איביי ונכנסתי לפרוזדור ארוך של המתנה. קודם הם רוצים שתעלה קובץ טקסט לאתר, אח"כ הם רוצים שתשאיר את הדומיין פתוח לאישור, בסוף הם מתקשרים אליך ורוצים שתשאיר להם הודעה קולית על האתר. אם הייתי יודע בדיעבד שזה יהיה כזה קשה לא הייתי מתחיל איתם את כל הפרוייקט הזה.
    היתה סיבה למה העדפתם את אמזון ולא איביי מלכתחילה?

  5. Jaxx   2 בדצמבר 2011 בשעה 18:07
    (#)

    קרא לי משהו דומה לפני כמה חודשים,
    דומיין בעל וותק של כמה שנים, עמודי תוכן איכותיים ומושקעים ובניית קישורים בשלושה מישורים:
    1. החלפת קישורים משולשת עם אתרים מדורגים גבוה.
    2. קישורים חברתיים בבלוגים ופורומים
    3. רשתות בלוגים, מצאתי מספר רשתות בלוגים בארץ ובחו"ל שם קידמתי פוסטים בעברית (קישורים לדף הבית ולעמודי קטגוריה).

    לאתר אחד העלתי 60 קישורים והדירוגים החלו לעלות, באתר השני זה שפתחתי את התגובה עליו גם העלתי 60 קישורים, כ"א מבלוג שונה PR שונה ומספר דיי גדול של אחסונים שונים (IP )שונה, תוך יומיים האתר נזרק לארגז החול.

    עד היום אין לי מושג מה הייתה הבעיה, האתר הראשון קודם והשני נענש
    עצרתי את הקישורים, לא הסרתי אותם והמשכתי להביא קישורים איכותיים, אחרי 4 חודשים בערך "השתחררתי" מהעונש.

  6. שיבקי   2 בדצמבר 2011 בשעה 22:49
    (#)

    פוסט מצויין!

    תודה

  7. ABC   3 בדצמבר 2011 בשעה 1:06
    (#)

    1. PR זאת נקבה? כבר שמתי לב כמה זמן אז כנראה שכן

    2. השתמשת במטה טאגס (keywords) לכל עמוד תוכן? כי אם לא זאת אולי הסיבה לערבול וכמובן אנצ'ור טקסט מדוייק לכל קישור. ואולי בכלל לא השתמשת במספיק קישורים.

    • המיליונר בפיג'מה   5 בדצמבר 2011 בשעה 12:10
      (#)

      1. לא יודע על מה אתה מדבר
      2. לא משתמש בזה. אנקור מעורבל, זה לא הסיבה כי הוא מעורבל LSI + עדיין האנקור הפופולרי היה המילת מפתח שלי. זה או סנדבוקס או סתם באג של גוגל. גם דברים כאלה קורים…

  8. DEF   3 בדצמבר 2011 בשעה 7:15
    (#)

    הסיבה לערבול לדעתי ששלחת קישורי אנקור בצורה מעורבבת ולא מדוייקת לכל דף..כנראה רצית לגוון בטקסט הקישורים ((O:
    ז"א דף א קיבל קישור עם מילת מפתח ב (זה בדרכ קורה כשמזמינים קישורים במסות בייחוד דרך פייבר)

  9. nadavs   3 בדצמבר 2011 בשעה 12:19
    (#)

    תקלות כאלה היו לי הרבה מאוד, אבל בשלושת החודשים האחרונים אני חושב שיש לי עונש מינוס 50 (מאז שהחלפתי דומיין לאתר).

    יש לך הצעות איך פותרים את הבעיה המעצבנת הזאת?

    nadavs

  10. טל כרם   3 בדצמבר 2011 בשעה 20:14
    (#)

    התופעה שתיארתה התרחשה לי ולרבים מחברי שמחזיקים מספר אתרים.

    לדעתי פשוט החודש האלגוריתם של גוגל מתעדכן באופן תדיר ותקלות גורמות לדפים שלמים שהיו מאונדקסים במקומות גבוהים להעלם.

    צריך פשוט לשבת על הגדר ולדעתי דברים יסתדרו.

    יותר מידי אנשים עם אתרים חזקים מדווחים על אותם תופעות.

  11. סתיו ברקאי   3 בדצמבר 2011 בשעה 20:56
    (#)

    שלום יגאל,
    סיפרת שהשאיפה שלך בתחילת דרכך היתה להגיע לרווח של מיליון ש"ח בשנה.בהתחלה דיווחת על התוצאות החודשיות הכספיות שלך אך באיזשהו שלב הפסקת. זה מובן, אינך צריך לספר לאף אחד כמה אתה מרוויח בדיוק
    ובכל זאת, כמי ששוקלת הסבה ופתיחת עסק בתחום הזה, הייתי מעונינת לדעת מה פוטנציאל סביר של רווח שנתי (הכנסות פחות הוצאות) בשיווק באינטרנט.
    כיום אני יועצת עצמאית בתחום פיננסי בתעריף של 65$ בשעה+מע"מ, ויש לי עבודה כ-200 שעות בשבוע. ההוצאות נמוכות ורובן מכוסות על ידי הלקוח, כך שהרווח פחות או יותר זהה להכנסה.
    האם ניתן לצפות לרווח ממוצע גבוה יותר בתחום שלך, ו/או לרווח גבוה יותר לשעת עבודה?
    איזה שיעור שוליי רווח (יחס רווח למחזור) סביר ניתן לצפות בענף?
    אשמח לשמוע ממך או מקוראים אחרים של הבלוג העוסקים בתחום.
    תודה,
    סתיו
    .

    • נחל תנינים   3 בדצמבר 2011 בשעה 21:48
      (#)

      אני משער שהתכוונת 200 שעות בחודש. את מדברת כאן על שכר של 50,000 ש"ח בחודש, אין לך כמעט שום סיכוי להרוויח יותר מזה באינטרנט.

    • המיליונר בפיג'מה   3 בדצמבר 2011 בשעה 22:14
      (#)

      אם זו הגישה שלך לתחום,
      אין טעם להכנס…

      שיווק באינטרנט זה לא מכרה זהב. אם יש התלבטויות, התחום לא בשבילך…

      • סתיו ברקאי   4 בדצמבר 2011 בשעה 19:40
        (#)

        יגאל, מדוע לא? בניגוד ל"נחל תנינים", אני מאמינה שאתה מרויח הרבה יותר מ-50000 ש"ח בחודש.
        כתבת: "אני מכיר הרבה שעושים את זה, והולך להם לא רע. אני מכיר אחד שמרוויח בערך $20,000 בחודש, והכל אורגני…"
        מישהו אחר כתב בבלוג: " אני עם נישה אחת בלבד עושה כ- 80,000 ש"ח רווח בחודש רק באדוורדז. ובלי אף דף נחיתה".
        כתבת: "הרווחתי $20,000 החודש"
        הראתי להורים שלי העברה בנקאית נחמדה מאוד מקליקבנק, הם כמובן היו המומים. אמא שאלה: "אתה בטוח שזה חוקי מה שאתה עושה? אתה לא פורץ כרטיסי אשראי במקרה?". אבא הוסיף תגובה יצירתית משלו: "מצויין! אני גאה בך בן! עכשיו יש לך מספיק כסף לממן תואר בטכניון!" (כמובן שנשפחתי מצחוק ופרצה מריבה בבית כתוצאה מכך…)
        פליקס לשנו דיבר על הכנסה של 177K בחודש אחד פה: http://www.felixleshno.co.il/?p=66 ואמר שזה לא יוצא דופן.
        אבל אולי היה קל יותר ב-2008 מאשר היום?
        עדיין, שושני מדבר כיום על אלפי דולרים ביום.
        דוקא כן נראה מכרה זהב…

  12. רובי   4 בדצמבר 2011 בשעה 11:19
    (#)

    גם לי היו שינויים דרסטיים (ירידות) בכמה אתרים שלי. מה שמוזר הוא שכל האתרים שנפגעו ישבו תחת שרת אחד ואתרים אחרים שלי בשרתים אחרים לא נפגעו. מישהו חווה משהו דומה?

  13. iDesign   4 בדצמבר 2011 בשעה 13:46
    (#)

    האמת אני דווקא חוויתי עליות באתרים שאותם אני מקדם, עליות של מעל ל100 מקומות (אתר חדש), כנראה שעדכונים הם באמת הפתרון לאלגוריתם של גוגל.
    כמו כן חשוב להדגיש בניית קישורים איכותית, ורלוונטית.

  14. חוזה לאור   16 במאי 2016 בשעה 17:18

התגובה שלך





  • XHTML: אפשר להשתמש בתגים הללו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
  • חברים יקרים, אין צורך להגיב בכמה פוסטים את אותה התגובה רק על מנת שאני אראה אותה, אני קורא ועונה לכל התגובות ללא שום קשר לותק הפוסט אליו הן נכתבו. לצערי הרב זמני מוגבל, ולכן אני עונה על תגובות אחת לשבוע. יחד עם זאת, חשוב לי לציין - אני עונה על כולן!