מודל – במדעים משמש לתאור תאוריה, מצב, חפץ או בעל חיים כלשהם, אשר מדמים בצורה פשטנית יותר מקרה כללי בטבע. מערכת מודל עשויה להיות ממשית, עם קיום מוחשי, או תאורטית בלבד.
בפוסט זה אני אנסה להציג לכם מודל למחזור חיים של עסק באינטרנט כפי שאני רואה אותו. לטעמי, זהו המקרה הבסיסי ביותר של מחזור חיים של עסק באינטרנט ואני בטוח כי אנשים אחרים יראו בו כמשהו בסיסי מידי או לוקה בחסר.
בהמשך אני אציג בפניכם מספר מודלים נוספים למחזור חיים של עסק באינטרנט, אך כרגע ברצוני להתעמק במקרה הבסיסי ביותר שעל פיו אני אפעל בתקופה הקרובה.
1.אבן פינה
בדומה לבניית מבנה כלשהו, אבן הפינה היא הבסיס לכל מחזור החיים של העסק. האבן היא הקניין אשר בבעלותינו. אבן הפינה יכולה להיות מוצר פיזי, מוצר דיגיטאלי או שירות כלשהו אשר אנו מספקים. אבן הפינה גם מסמלת את אתר המשיכה אשר עוטף את הקניין, כלומר המקום ממנו מתבצעת הקנייה של הקניין – חנות וירטואלית לדוגמא.
2.תנועה
מאחר ומדובר בעסק באינטרנט יש לנו צורך בהבאת "תנועה" של לקוחות לכיוון אבן הפינה. לרוב, טיפול בלקוחות דורש זמן ומשאבים, ולכן יש למקד ככל האפשר התנועה אל אבן הפינה. דוגמא טובה לכך היא: הבאת דובר ספרדית אל קניין אינפורמטיבי בשפה הצרפתית.
3.קדם מכירה
בשלב זה לאחר הבאת הלקוח הפוטנציאלי אל הקניין, יש לעניין את הלקוח בקניין. ישנה סבירות כי הלקוח הפוטנציאלי כבר החליט כי ברצונו לקנות את הקניין, וכרגע יש לשכנע את הלקוח לרכוש את הקניין מאצלינו.
4.הטבעה
המילה "הטבעה" אינה נפוצה במיוחד, אך הטבעה הינו הפירוש למילה האנגלית Monetize. משמעות המילה הטבעה הינה להפוך משהו למטבע/לכסף. בשלב זה יש צורך להחליט באיזה דרך נגבה הכסף. האם זה באמצעות כרטיס אשראי או באמצעות SMS? האם זה באמצעות Paypal או eGold?
בשיווק שותפים הטבעה יכולה להוות נגזרת מתכנית CPA או תכנית עמלות.
5.נו"ב
נו"ב או ניטור ובקרה. בשלב זה אנו נבדוק כיצד הגיעה התנועה וכמה שילמנו עליה. במהלך הניטור והבקרה של העסק שלנו נבחן את הכדאיות להמשך תחזוקת העסק וכמוכן את הרווחיות שבו.
6.א. נטישה
לאחר שבשלב הקודם בחנו את התוצאות אותם הניב עסק האינטרנט שלנו קיימת סבירות כי נגיע למסקנה שהעסק אינו רווחי מספיק אם בכלל. ברגע שמגיעים למצב כזה חשוב לא להפעיל סנטימנטים כלפי העסק ולנטוש ויפה שעה אחת קודם.
6.ב. התייעלות
במידה והגענו לשלב זה, אנו יודעים כי העסק רווחי מספיק על מנת להמשיך ולתחזקו. אמנם העסק רווחי, אך אנו רוצים ליעל אותו. התייעלות יכולה להגזר משיפור הקניין או ממיקוד נוסף של תנועת הלקוחות.
לאחר סיום תהליך הייעול, אנו נחזור לשלב השני וננסה למשוך גל נוסף של תנועת הלקוחות אל עבר המוצר, וכך אנו נחזור על שאר השלבים.
הערות סיכום
קוראים יקרים, אין לי מושג כמה מקצועי המודל אותו שרטטתי, אך אני די סבור כי הוא עוזר. לפחות עוזר לי. כפי שציינתי מוקדם יותר אני בעיצומו של תהליך לימוד מעשיר ואלו היו שיעורי הבית שלי להיום.
אני מאוד מקווה שהשכלתם ונהנתם לפחות כמוני במהלך כתיבת הפוסט. אני מקווה שהפוסט נתן לכם תמונה ממוקדת יותר לגבי הלך העניינים בשבועות הקרובים.
ותודה שטסתם המיליונר בפיג'מה .
משעשע לראות את התרשים שיצרת (וזה הזמן לשאול: החומרים הם שלך? או מתורגמים? או מעובדים?).
ומשעשע לראות את ההשלכות של התרשים על העסק שלי. מוצא כל ריבועון גם אצלי…
תדוה
הכל מקורי
הכל מקורי? כי זה ממש מזכיר את הגישה של SBI לעסקים – CTPM
CONTENT
TRAFFIC
PRESELL
MONETIZE
שלך קצת שונה בכך שהוספת את ניטור ובקרה , או שיכול להיות ששתיכם חשבתם דומה
יגאל, תחזור אלינו ותתן לנו עוד ייעוץ עסקי, מחכים לך!
סלח לי על הבורות
אך לא הבנתי את הדוגמא:
"הבאת דובר ספרדית אל קניין אינפורמטיבי בשפה הצרפתית"
יש מצב להסבר קליל?
במילים פשוטות זה אומר שצריך להביא תנועה ממוקדת,
ולא כמה שיותר תנועה….
מאוד נהניתי מהפוסט הזה, אני חושב שהשכלתי ממנו, אז כנראה שעשית שיעורי בית טוב מאוד. רק דבר קטן לא הבנתי- מה עם הצרפתים והספרדים, האם הכוונה הייתה הבאת דובר צרפתית אל קניין אינפורמטיבי בשפה הצרפתית?
קצת מאוחר אולי, אבל,
אני מאמין שהכוונה היתה, שאין טעם להשקיע כסף בלהביא אדם שדובר ספרדית (ולא דובר צרפתית) לאתר שמוכר ספרים (לדוגמא) בצרפתית.
מאוד ברור ומובן!
חד וחלק!
לי זה עזר מאוד.
למרות שגם לי היתה שאלה לגבי הצרפתית אבל כבר הסברת את זה ,אז תודה
מעניין מאוד,
תודה יגאל
שכחת להוסיף גם ללמוד מטעיות אפילו שהעסק לא רווחי
ואם העסק רווחי אז להתמקד בדברים שמבאים את הכי הרבה תוצאות(חוק 80/20)