מה המטרות (הנסתרות) שגרמו לי לחזור לכתוב… ומה צפוי בהמשך?

בכמעט 3 שנים שלא כתבתי, למדתי הרבה דברים. הפסדתי הרבה כסף וגם הרווחתי הרבה כסף.  למזלי "קצת" יותר ממה שהפסדתי. לפני שנה, משהו אצלי השתנה… שכרתי משרד מסיבה כלשהי (שאותה אני אכתוב כאן), והתחלתי לראות את הביזנס בצורה שונה… דבר הוביל לדבר והחלטתי לחזור לכתוב בבלוג. בפוסט הזה, אני רוצה להיות שקוף אתכם… ולהסביר מה המניעים לחזרה ומה הולך להיות כאן בהמשך…

הנה, אני יושב שוב ברכבת, ושוב מנסה למצוא מילים… פעם ההליך הזה היה יותר טבעי… מקווה שזה יחזור להיות כך בהמשך…

בגדול, אני לא אוכל להסביר את כל המטרות שלי כאן. יהיו עוד פוסטי המשך על המטרות שלי. בפוסט הזה אני אכתוב את השורה התחתונה.

בשביל להסביר את המטרות שלי יותר לעומק, אני אצטרך לספר לכם מה עברתי בשנתיים וחצי האחרונות. אני אצטרך לכתוב מה למדתי. איפה טעיתי ואיפה הצלחתי. בשביל שתבינו איך אני חושב היום, לעומת לפני שלוש שנים.

הכל התחיל לפני שנה

כתבתי על כך בעבר. לפני שנה, הבנתי שאני מתעסק בחרא. חרא שעושה כסף אמנם, ואפילו לא רע. אבל עדיין חרא. הרי בסופו של דבר, למרות הטיולים הנחמדים ועשיית הכסף תוך כדי והכאילו "לייפסטייל" שהיה לי… הייתי תקוע במירוץ עכברים.

אמנם מירוץ עכברים אחר ממה שכולם תקועים בו. מירוץ עכברים ביקום מקביל. אך מירוץ עכברים זה עדיין מירוץ עכברים.

בסופו של דבר, היו תקופות שעבדתי בהן קשה. והיו תקופות שלא עבדתי בהן בכלל. בסוף, הכל התנכז לעובדה, שתמיד הייתי צריך לרדוף אחרי משהו. ולא תמיד זה היה משהו שרציתי…

אני מת על העבודה היום יומית שלי. ועדיין, יש גם צדדים פחות נעימים…

אני אוהב תמיד לרדוף אחרי משהו. זה חלק מהאופי שלי. רק שאני רוצה כל הזמן לרדוף אחרי דברים שאני רוצה לרדוף אחריהם.

הויז'ן קווסט שעשיתי

אז לפני שנה, עשיתי ויז'ן קווסט והתחלתי לפגוש יזמים שאני מעריך. התחלתי להבין מה אני רוצה ולאן אני רוצה להגיע. ניסיתי להבין, אחרי מה אני באמת רוצה לרדוף ולרדוף לטווח ארוך. אחרי איזו מטרה אני ארצה לרוץ מרתון.

הגעתי למסקנה, שכל מה שעשיתי לפני שנה, לא היה לו שום Value ב-Marketplace. וכשאני כותב על ערך במרקטפלייס, אני מתכוון שלא יצרתי כלום. אני לא יכול לקום ולמכור את כל מה שאני עושה. אני לא יכול להנפיק שום דבר בבורסה.

ומשם הייתה נקודת הפתיחה שלי. הבנתי, שכל מה שאני אעסוק בו, אני רוצה לייצר ערך במרקטפלייס. לבנות ארגון, שארגונים אחרים ירצו לקנות. שאנשים ירצו לרכוש מניות בו…

זו הייתה נקודת הפתיחה שלי…

לכן, לפני שהיה לי רעיון כלשהו… החלטתי לחפש משרד, עם עוד מוחות… לפעול כרגיל משם וברגע שמשהו יצוץ לעשות שיתוף פעולה עם המוחות במשרד ולבנות משהו עם Equity Value.

אז מצאתי משרד בבורסה ברמת-גן. גייסתי חברים כמו פליקס "משה" לא-לשנו, מגיב וותיק מהבלוג בשם Johnny The Doe, ועוד כמה חברים מהתחום…

ההתחלה

הגדרתי לעצמי מטרות, של איך אני רואה עסק עם Equity Value. עשיתי זאת, על סמך עצות שקיבלתי מעשרות יזמים שעשו כבר כמה מיליונים.

המצפן שלי למה שאני עושה (או מנסה לעשות) כבר שנה:

  1. אני חייב לקוחות קצה. מה שבטווח הארוך אומר, שאני אצטרך צוות Support/Account Managers.
  2. אני רוצה שזה יהיה B2B. או B2SMB אבל לא B2WANNABE (אם אתה מבינים למה אני מתכוון… :) ).
  3. העסק חייב לכלול אופרצייה. אופרציית סיילז ואופרציית תפעול.
  4. העסק חייב להיות בעל ערך לעסק אחר. כלומר, אני רוצה לבנות אותו כך, שלחברה מסויימת יהיה עניין לקנות אותה. או עם אפשרות הנפקה בבורסה. זה לא אומר שזו אסטרטגיית היציאה שלי, או שאני באמת רוצה לעשות את זה. זה פשוט מצפן…
  5. העסק חייב להיות רווחי. את הסעיף הזה, אני כותב בשביל להבהיר, שאני מאמין ש-Waze עשו דבר מדהים. ועם זאת, הם לא המודל לחיקוי שלי. אני רוצה להיות רווחי, ומכירה זה לא אסטרטגייה שלי, אלא רק מצפן לראות אם אני עומד ביעדים.

בנוסף לזה, החלטתי שאני רוצה שהעסק יתמקד בדברים שאני אוהב לעשות:

  1. עולם הפרסום אונליין. באמת… אין דבר שגורם לי יותר עונג מאשר לראות CTR, קונברזנים, פאבלישרים וכו… אני מת על העולם הזה.
  2. משהו עם אופי טכנולוגי. עולם הפרסום זו האהבה השנייה שלי. אבל אין כמו האהבה הראשונה. אני מתכנת מגיל 12. אני אוהב לתכנת. לגלות טכנולוגיות חדשות וכו… זה מה שאני עושה בזמן הפנויי שלי. מתכנת כל מיני שטויות…
  3. אם יהיה משהו טכנולוגי, אני לא אתכנת אותו. אז למרות הסעיף הקודם, את הטכנולוגייה שאני מפתח היום (שעליה אני אספר בפוסטים הבאים), לא אני מפתח. יש מנהל פרוייקט. יש מתכנתים. ואני? אני קורא את הקוד ומתענג :)

הכשלון

טוב… בתאכלס זה לא כישלון, זה רק דרך שלא הצליחה. סתם רשמתי כישלון בשביל למשוך את העין.

אז… קצת אחרי שחתמנו על החוזה של המשרד, וקצת לפני שנכנסנו אליו, היה לי חלום. אני זוכר את זה כאילו זה היה אתמול…

זה היה לילה בין יום שישי לשבת והיה לי חלום. ובחלום התגלה לי איזה רעיון. ישר התעוררתי ב-5 בבוקר והתחלתי לתכנת. לא ישנתי אולי 24 שעות ברצף. הייתי מרותק למחשב. פיתחתי משהו שחשבתי שהיה לו ערך כלשהו.

זה היה סוג של Ad network אם טכנולוגייה וזווית מעניינת. ואם אתם חושבים על זה, Ad network בדיוק עונה על כל הקריטריונים…

בכמה חודשים שלאחר מכן, התחלתי לגייס Publishers. תקראו לזה Direct Media Buy אם אתם רוצים. בצד של המפרסמים? אני הייתי המפרסם. טחנתי את התחת גם על העלאת מודעות אפיליאצייה באד נטוורק של עצמי.

בסוף כל הסיפור התפרק, כי עצם הגישה שלי… של להעלות קמפיינים של אפיליאצייה, באד נטוורק של עצמי וגם לגייס את הפאבלישרים, זה משהו שגוזל זמן…

היום אני יודע… שכשלתי באופרצייה. אני עדיין חושב שהרעיון שהיה לי, היה טוב. פשוט לא ביצעתי את האופרצייה כמו שצריך. יום יבוא, ואולי לקראת סוף השנה אני אתן לזה עוד צ'אנס. היום אני תוקף את העניין מזווית אחרת. שלדעתי יותר טובה.

אבל למדתי שיעור דומה בבניית אד-נטוורק.

אנשים לא מבינים מדייה באיי

במקביל לרעיון שפיתחתי, המשכתי כמובן בעיסוקים הרגילים שלי. של מדייה באיי וניהול אופרצייה שמנהלת אתרי תוכן לבנים. אני אכתוב על האופרציות האלה בהמשך.

ותוך כדי, ניסינו לגייס מדייה באיירים כשכירים. אפילו פרסמתי כאן מודעה. גיליתי שלאנשים עם מלא ניסיון במדייה באיינג, אין שמץ של מושג במדייה באיינג. אני, לא הצלחתי למצוא מדייה באייר. פליקס "משה", כן הצליח. אבל זה לקח לו כמה חודשים למצוא אחד כזה.

תהיתי… האם זה בגלל שהמדייה באיירים הטובים הם עצמאים? יש בזה מן האמת, אבל אני לא בטוח לגמרי. מדייה באייר זה מקצוע עם אופי עצמאי, גם כשהוא שכיר. יש הרבה עבודה בלהיות מדייה באייר עצמאי. כמו למצוא הצעות משתלמות. לסגור דילים מאחורי דלתיים סגורות וכו…

קשה מאוד לעשות מדייה באיינג כשאתה מקבל Street Commissions. הסקייל הוא כמעט בלתי אפשרי. לכן, היה לי הגיוני שאפשר למצוא שכיר, שייקבל גם אחוזים מהרווחים.

לצורך העניין, דילים ישירים עם וונדורים, יכולים להיות גבוהים אפילו ב-100% מה-Street Commissions. מדייה באיירים שכירים, בדרך כלל מקבלים משכורת בסיס + אחוזים מהרווחים. כל זאת בלי להסתכן.

היה לי הגיוני שאולי האחוזון העליון של המדייה באיירים הוא עצמאי. אבל למי שנמצא בעשירון העליון של המדייה באיירים מבחינת יכולת, יותר ישתלם לו להיות שכיר…

בגלל זה, בתקופת היובש, כתבתי כאן שאם הייתי מתחיל מ-0, הייתי שוקל ברצינות ללכת להיות שכיר של מישהו… שיכול לקדם אותי לאחוזון העליון של אנשי המקצוע בתחום.

כל הזמן מבקשים ממני המלצות לאנשי מקצוע

יש לי הרבה חברים עם חברות מדייה. גדולות וקטנות. חברות שמתעסקות ב-Media Buy, חברות שמתעסקות ב-SEO, במדייה חברתית ותחומי שיווק אחרים.

לפחות פעם בשבוע, אני מקבל טלפונים מחברים, שמבקשים שאני אמליץ להם על אנשי מקצוע בתחום. ואני? אני לצערי לא מצליח לגייס לעצמי אנשים. בסטנדרטים הגבוהים שלי.

מבחינתי זה אבסורד…

ישנן Ad Networks, שרוב המפרסמים שלהם הם ישראלים. שאלתי את אחד האקאוונט מנג'רים שלי, באחת הרשתות: כמה אחוז מהטראפיק הולך לישראלים?

אתם יושבים?

כמעט 70% מהטראפיק הולך לחברות בישראל! זה בלתי נתפש בעיניי…

גם כמות הטראפיק שנרכשת על ידי הישראלים (פאק? על איזה חרם עולמי מדברים. אם יעשו חרם, כל הרווחים באינטרנט של כולם יפלו.). הדבר השני שמדהים אותי, זה שלא הצלחתי למצוא אנשי מקצוע מספיק טובים.

כמה שאנחנו חושבים שתעשיית הפרסום אונליין כבר וותיקה, היא רק בחיתולים שלה. לדעתי, מדובר באחת התעשיות שגודלות הכי מהר. בברזיל לדוגמא, 8 מיליון אנשים עוברים את קו העוני בכל שנה. מה שאומר שהם מקבלים סמארטפון ומה שאומר שהם מקליקים על פרסומות.

לכן, אני צופה שהביקוש לקניית מדייה, עוד יעלה. והרבה…

וזו אחת הסיבות המרכזיות שהחלטתי לחזור לכתוב בבלוג. אני רוצה להגדיל את העסק שלי. בשביל להגדיל את העסק שלי, אני צריך לשכור אנשי מקצוע שעומדים בסטנדרטים גבוהים. אני כולי תקווה, שהבלוג הזה יוכל להכשיר אנשי שיווק אונליין (מדייה באיי, Social Media, SEO), בצורה יותר טובה…

ואני עדיין לא יכול להרגע מהרמה הנמוכה של המדייה באיירים בשוק… ברשתות שאני מפרסם, כל המתחרים שלי, עושים טעויות של ילדים. ואני לצערי, הגעתי לקצה הסקייל שלי, של מה שאני יכול לעשות לבד :( .

טכנולוגיות שאני מפתח

נוסף לכל מה שנכתב למעלה, אני חושב שאחת הסיבות לכך שאין מדייה באיירים טובים, היא כי הכלים שיש ברשותם הם גרועים.

אני אתן לכם דוגמא פשוטה לבעייה שקיימת בשוק (לאו דווקא בעייה שאני מנסה לפתור עם טכנולוגיה :) ). בואו נניח ואני מנהל כרגע 200 קמפיינים, שפרוסים על מס' דו ספרתי של רשתות פרסום. בתור המדייה באייר, איך אני יודע מה עשרת הקמפיינים הכי רווחיים שלי ומה עשרת הקמפיינים הכי מופסדים שלי?

על פניו זה נשמע טריוויאלי. עם זאת בפועל, זה תהליך שלוקח המון שעות של יצירת אקסלים והצלבות מידע. בביקורי האחרון בקליפורניה, ביקרתי ברשת פרסום מסויימת… גם להם יש את הבעייה הזו, והם משלמים $250K לחברה שמביאה להם דוחות יומיים על הפרפורמנס שלהם.

כמובן שבסקיילים של 200 קמפיינים, פרילנסר אחד טוב עם Process מצויין, פותרים את הבעייה.

אבל יש עוד הרבה בעיות שמונעות ממדייה באיירים לעשות את עבודתם. אני מתכוון לפתור כמה בעיות, שאני חושב שהכי חשובות. יש כבר טכנולוגיות שנמצאות בפיתוח מתקדם.

אשמח לגייס Beta testers מהבלוג כשיהיה Beta. אני בונה על קבלת אינפוטים של בעיות שאתם נתקלים בהם במדייה באיינג.

ובקיצור…

לפני שנה החלטתי שארביטראז' של טראפיק הולך להיות עיסוק משלים בלבד ולא העיסוק המרכזי. המטרה זה להרים חברה גדולה עם Equity Value שנותנת פתרונות שונים לחברות שמתעסקות עם מדייה (ואולי גם להנפיק?).

אני הולך לשתף בבלוג את המחשבות שלי והתובנות שלי. כל מה שלמדתי ב-3 השנים האחרונות. אני אכתוב את דעותיי על עולם האפיליאצייה ועל דרכים שאפשר למנף את תחום האפיליאצייה היום.

בנוסף, יש לי עוד 10 אתרי תוכן. אני הולך לכתוב על הניסויים שלנו ב-Social Media ו-SEO (רמז: המחשבות שלי על SEO שונות מאוד ממה שהיו ב-2012).

זהו בגדול…

כתבתי את הפוסט הזה ב-4 נסיעות ברכבת. שינויי הקונטקסט קשים. אני עוד משייף את כישורי הכתיבה שלי. בתקופה הקרובה, אני אעשה ספליט טסטים של פוסטים ארוכים ופוסטים קצרים. נראה איפה יש לי יותר זרימה בכתיבה…

אה… ועוד משהו… בואו ניפגש (מיטאפ של נוורבלו):
https://www.facebook.com/events/1409616859321612/

נ.ב. בשנה האחרונה בה כתבתי את הבלוג + VisionCamp 2, נשמעתי מאוד פסימי… כל הכתיבה שלי הייתה פסימית… אני מניח שזה קרה בגלל שנמאס לי לכתוב את הבלוג… בכל מקרה, חזרתי להיות אופטימי כמו פעם. למרות שבסדרת הפוסטים הבאה, אני הולך לכתוב הרבה דברים שליליים על עולם האפיליאצייה… כי בשביל להבין את הדברים החיוביים שם, קודם צריך להבין את הדברים השליליים :)

נ.ב.2. מה אתם בעיקר עושים? במה אני יכול לעזור לכם?

54 תגובות... קרא אותן למטה או הוסף אחת

  1. A B   29 במאי 2014 בשעה 10:18
    (#)

    הרעיון של להיות גם ה ad network, בה אתה גם מגייס פבלישרז וגם המפרסם הוא לא רעיון רע בכלל (content.ad עושים רק את זה, וגם taboola עושים את זה באופן חלקי) העניין הוא שזה דורש אופרציה גדולה, חזקה, עם הרבה משאבים להשקיע ( לא יכול להיות סיידגיג).

    לגבי זה שאתה שמח על נסיעה למשרד, על כמעט רצון להיות שכיר – אין מה לעשות זה כנראה באופי שלנו, הדשא של השכן תמיד ירוק יותר. שכיר תמיד יחלום לעבוד מהבית "בפיג'מה" והפיג'מיסט יחלום על משרד עם קפה ועוגיות בסופו של דבר. אין דבר יותר גרוע מלהתחרט על משהו שלא עשינו, אז כל עוד הולכים עם הלב ( אם מתאפשר), הכל טוב.

    ולגבי זה שאתה חוזר לכתוב – אחת החדשות היותר חיוביות בעולם האפיליאציה ב 2014 עד כה.

    • המיליונר בפיג'מה   29 במאי 2014 בשעה 11:14
      (#)

      תודה על התגובה.

      כמו שכתבתי אני רוצה חברה שאפשר להנפיק בבורסה. כמעט בלתי אפשרי (כי הכל אפשרי), לבנות חברה שאפשר להנפיק בבורסה כסיידגיג.

      תודה רבה :)

  2. SteelHorse   29 במאי 2014 בשעה 10:59
    • המיליונר בפיג'מה   29 במאי 2014 בשעה 11:15
      (#)

      תודה,

      אני אראה את הוידאו אחרי זה.

      אבל בעיקרון, אני רואה את עצמי כספורטאי. שמנסה לשבור את השיא/לכבוש יותר גולים/לכבוש יותר סלים. כל השאר לא מעניין אותי.

      אני פשוט מחפש את הספורט הנכון עבורי.

  3. לירוי   29 במאי 2014 בשעה 11:08
    (#)

    לגבי בעיות במדייה באיינג, משהו שעושה לי הרבה כאב ראש לאחרונה זה פילוחים גיאוגרפיים כאשר אני רץ עם הצעה שברצוני להפיץ בלפחות 10 מדינות שונות. כמו שאתה יודע, רשתות מנוהלות עובדות על בסיס RON, והמחשבה שאני אצטרף לעבור את תהליך החסימת אתרים בכל פעם מחדש עבור כל מדינה מטריפה אותי. עכשיו אני יודע שהפיתרון הוא או לרוץ באופן גנרי באנגלית, או לבצע GEO REDIRECTS. העניין שהוא שהביד כמו שאתה יודע משתנה ממדינה למדינה וזה הופך את העניין להרבה יותר מסובך…מה אתה ממליץ לילעשות מנסיונך?

    • המיליונר בפיג'מה   29 במאי 2014 בשעה 11:16
      (#)

      להצטרף כבטא טסטר למוצר שאני מייצר כשיהיה מוכן :)

      רואים שאתה תותח ויש לך ניסיון :)

      ועד שהמוצר יהיה מוכן, ההמלצה שלי זה לעבוד עם פרילנסרים של Data Entry שעושים את העובדה השחורה. זה כאב ראש רציני, אבל זו הדרך היחידה שאני יודע לפתור את זה.

  4. אביב פלטי   29 במאי 2014 בשעה 11:27
    (#)

    יגאל שלומות,

    אני מחפש אותך כבר כמה ימים
    יש לי הצעה מעניינת מאוד בשבילך

    צור קשר

  5. אורי   29 במאי 2014 בשעה 11:29
    (#)

    בדיוק חווה את מה שאתה אומר. מייצר כסף אבל לא מייצר ערך ממשי. כל הזמן רודף אחרי קמפיינים משנה בידים עושה אופטימיזציות,רידרייקטים, מחפש עוד תנועה, ויודע שאם אני לא עובד העסק לא עובד וזאת הבעיה העיקרית.
    כרגע רץ במעגלים ולא בטוח איך לצאת (:

    • המיליונר בפיג'מה   29 במאי 2014 בשעה 11:39
      (#)

      היי אורי,

      אני אכתוב על זה את מה שאני חושב בהמשך הבלוג…

      אבל בגדול, תתחיל לחשוב איך אתה הופך את הקישורים שלך, לחברה ששווה לקנות.

      לאפיליאצייה יש הרבה יתרונות, אך יש לה גם הרבה חסרונות. כמו חוסר יציבות לדוגמא. תנסה ללמוד קצת איך נקבע ערך של חברה. נסה להבין איך לקרוא דוחות כספיים של חברות.

      על קצה המזלג… לחברה יש נכסים והתחייבויות. הנכסים היחידים שלנו כאפיליאייטס (מבחינה חשבונאית ולא קונספטואלית) הם כסף נזיל. זה מצב לא תקין. בעליל…

      צריך לחשוב איך לייצר נכסים. הנה דוגמא לנכס: הסכם עם לקוח זה נכס. הסכם עם לקוח, זה התחייבות לתזרים מסויים.

      כך שכשלב ראשון, הייתי ממליץ לך לפנות למי שאתה עובד איתו כאפיליאייט ולנסות לגייס אותו כלקוח על Prepayment ולתקופה. אתה עדיין יכול לעבוד על פרפורמנס, אבל במודל תמחור אחר…

      דבר שני… הסכם עם אד נטוורק על טראפיק, זה גם נכס. כי אם אתה עושה הסכם עם אד נטוורק בעלויות יותר נמוכות מהשוק, יש לך גם נכס.

      זה על קצה המזלג… בהמשך הבלוג אני אכתוב עוד תובנות.

      • אורי   29 במאי 2014 בשעה 20:01
        (#)

        כן הכסף הנזיל בהחלט נותן אשליה של נכס, אבל זה לא נכס אמיתי (עד כמה שזה נשמע מוזר).קשרים טובים ודילים ניתנים למינוף ונותנים לך יתרון תחרותי מסויים. אני חושב שעסק אמיתי זה עסק שיכול להימכר בכל רגע במחיר פרימיום.
        בכל אופן כמו שאמרת על קצה המזלג, אולי נתפוס אותך במיטאפ של נבר בלו (:

      • DJ   29 במאי 2014 בשעה 20:03
        (#)

        אם יש הצלחה בעולם האפילציה..אפשר לקחת את הכסף הנזיל (הנכס היחיד) ולקנות כמה נכסים אמיתיים (נדל"ן)..למנף…למנף..למנף.

        ודרך אגב.. ל-MEETUP של RW ב 18.6 אתה מגיע?

  6. Y   29 במאי 2014 בשעה 11:32
    (#)

    איזה רכבת אתה לוקח היום?

  7. לירון   29 במאי 2014 בשעה 12:54
    (#)

    איזה כיף שחזרת לכתוב:-)

    אם אתה גם אפילייטס וגם ונדור של כמה מוצרים +בונה רשימת תפוצה, אז זה עסק לכל דבר.
    אולי אי אפשר להנפיק את זה, אבל אפשר למכור את זה למישהו ויש לעסק ערך ממשי ולא רק כספי.

    זה מה שאני בונה כרגע.

    • המיליונר בפיג'מה   29 במאי 2014 בשעה 14:15
      (#)

      תודה על התגובה…

      אני לא חושב כך. כאילו אני גם וונדור וגם אפיליאייט, ויש לי רשימות תפוצה, אבל זה תחום יותר מורכב מההפשטה שלך.

      בכל מקרה, גם על תחום בעל עיסוק דומה יש לי מה להגיד… :)

      לאט לאט…

  8. לומד   29 במאי 2014 בשעה 13:51
    (#)

    בפוסטים האחרונים נדמה לי שאתה מחפש איך ליצור עסקים ,עסקים אמיתיים (לא כאלה שתלויים בעבודה שלך). אני חייב להודות שאני באותו חיפוש (כן, אולי עם פחות כסף ופחות הצלחה אבל עדיין מחפש – תוך כדי עשייה כמובן) .

    אין לי משהו חכם להגיד, אני פשוט שמח לראות אותך כותב מבחינתי לקרוא אותך זוהי שותפות לדרך וללבטים – הדרך ליצירת עסקים אמיתיים.

    • המיליונר בפיג'מה   29 במאי 2014 בשעה 14:17
      (#)

      תודה על התגובה,

      בפוסטים האחרונים אני מתאר את המחשבות שעברו לי ב-3 השנים האחרונות. יש גם מעשים שעשיתי. עליהם אני אכתוב לאט, לאט…

      כבר יש לי שורטליסט של נושאים לפוסטים, עליהם אני רוצה לכתוב. יש הרבה דברים שלמדתי ועשיתי בתקופת היובש של הבלוג.

      שיהיה סופ"ש מדהים.

  9. יויו   29 במאי 2014 בשעה 14:10
    (#)

    וואוו, אתה מתאר במדוייק את המחשבות שלי לפני שנתיים.

    IP הוא המלך. הוא הופך אותך להיות אקסיטבילי, מעורר עניין אצל משקיעים ובר הנפקה ובנוסף נותן לך יתרון תחרותי.
    המדיה היא עולם מרתק, לאנשים עם בעיות קשב ויכולות אנליטיות גבוהות זה התחום האידיאלי.

    אז שנתיים אחרי אנחנו חברה של 30 אנשים, יושבים גם בבורסה, רווחיים, קונים מדיה באמצעות טכנולוגיות ומקבלים הצעות רכישה והשקעה מכל הכיוונים, אבל עוד דרך ארוכה לפנינו.

    לגבי גיוס כ"א –
    בשלבים הראשונים וויתרנו על גיוס אנשים עם נסיון וגייסנו ג'וניורים עם פוטנציאל להיות תותחים.
    אל תחפש מדיה בייר תותח, תחפש גוניור שיכול להפוך למדיה בייר תותח עם יכולות לימוד עצמי.
    זה עובד לנו מצויין…

    • המיליונר בפיג'מה   29 במאי 2014 בשעה 14:19
      (#)

      אהלן,

      אקסיטבילי – אהבתי את המילה :)

      תודה על הטיפ כ"א יויו. זאת בדיוק הסיבה שבגללה חזרתי לכתוב את הבלוג. להשתמש בפלטפורמה הזו כפלטפורמה לגיוס כישרונות רעבים.

      איפה אתם יושבים בבורסה?

      יום טוב.

      • יויו   29 במאי 2014 בשעה 15:27
        (#)

        רחוב החילזון,
        ויש לנו אחלה מכונת קפה אז אתה מוזמן בשמחה ;-)

  10. עומר   29 במאי 2014 בשעה 14:49
    (#)

    היי יגאל- שמח שחזרת לכתוב, למדתי ממך הרבה.

    1. להיות שכיר בתחום שאתה רוצה להתמקצע בו זה לדעתי הדרך הכי טובה להתחיל. כדאי למצוא חברה גדולה שמתעסקת בתחום תחרותי, ולא איזה חברת קידום אתרים שהלקוחות שלה הם אינסטלטורים מהקריות.
    עבדתי בחברה כזו בעצמי – למדתי המון על החלקים השונים בעסק, על האופרציה ומה צריך לעשות כדי להצליח בתחום תחרותי. אני לא חושב שהייתי מצליח להקים חברה רווחית תוך זמן קצר אם הייתי עצמאי מהיום הראשון.

    2. מסכים איתך שגם זה מירוץ עכברים. הייתי בהתלבטות דומה וההחלטה שאני אישית עשיתי היא להמשיך לרוץ, כי בעוד כמה חודשים של ריצה אני מגיע לשלב שבו אפשר להפסיק לרוץ, לתמיד.
    זה מה שטוב באפיליאייט מרקטינג, שאפשר (קשה אבל אפשר) להגיע יחסית מהר למצב שאתה יודע שאתה לא חייב לרוץ יותר.

  11. רייאן   29 במאי 2014 בשעה 17:02
    (#)

    תפתח שירות בעל ערך שימשוך קהל ופרסום פאסיבי מעצם היותו אתר עם ערך אמיתי / משהו חדשני עם דרישה

    תקדם את עצמך בלבד, אל תקדם אחרים.

    תקדם את עצמך דרך אנשים שמקדמים אנשים אחרים (Affiliates)

    $$$

    נשמע פשוט, אך אני דווקא חושב שהמשפט השני הכי חשוב.

    בהצלחה.

  12. בן יעבץ   29 במאי 2014 בשעה 19:47
    (#)

    נחמד לקרוא עוד פוסט שלך.

    האמת שנתקלתי בבלוג שלך בהתחלה של המסע בעולם האונליין אבל משום מה עולם הארביטראז' לא משך אותי. וזה לא משנה אם זה אפייליאט או SEO, כל זה הרגיש לי לא יציב וזמני.

    כאילו מישהו יכול למשוך את החוט ולהוריד לך את החשמל, בין אם זה גוגל או בעל המוצר.

    בנתיים המשכתי ללמוד ולצבור ידע ובשבועות האחרונים הכל מתפוצץ.

    התחלתי ללמוד מכירות אצל מאמן מכירות די מוכר בנישה של העסקים הקטנים והצעתי לעשות לו את הקמפיין של הפייסבוק + דפי נחיתה ומשפך מכירה לקורס שהוא מריץ.

    בקיצור תוך 3 ימים משכתי לו 150 לידים שחלקם עברו דרך המשפך בכמה שעות.

    בגלל שהיה לנו רק 4 ימים עד לקורס, בכל פעם שהם צפו בסרטון הם קיבלו הודעה על הסרטון הבא בסדרה.

    שלא נדבר שהוא היה בשוק.

    מסתבר שהוא עבר עם "מומחה לפייסבוק" במשך 3 חודשים ושילם לו 4,000 שקל לחודש. אחרי 3 חודשים הוא קיבל 30 לידים… 30!

    בקיצור הוא הזכיר את זה בכנס של הקורס אחרי כמה ימים וכל בעלי העסקים הקטנים פשוט דחפו לי את הכרטיסי ביקור שלהם ורוצים לעבוד איתי…

    אז מסתבר שזה מה שאני עושה עכשיו :)

    כבר בכנס פנה אליי ראש אגף האונליין של חברת ייעוץ (של איש קרח שהיה בטלוויזיה וכולם מכירים) מאוד גדולה וכנראה אני יריץ להם את הקמפיין השיווקי בפייסבוק.

    אז זה זה…

    לפעמים החיים לוקחים אותך לכיוונים שלא ציפית אבל מה שחשוב זה להמשיך ללמוד, להמשיך להתנסות ולהמשיך להיות במיינדסט המתאים.

    אז אם יש משהו שאתה יכול לעזור זה להמשיך לכתוב יגאל, זה טוב לנשמה… וזה טוב לנו :)

    אחרי 3 שנים שאני מודע לקטע שצריך לבנות רשימת תפוצה סוף סוף עשיתי צעד קטנטן בדף עסקי משלי ובקרוב יעלה אתר ויאללה… אין גבול.

    מחכה לשמוע ממך עוד.

  13. אדיר   29 במאי 2014 בשעה 20:46
    (#)

    יגאל חשוב לי שתקרא את התגובה הזאת.
    אני משנת 2011 בתחום הזה ואני לא מפסיק לנסות, ניסיתי הרבה דברים והגעתי למצב שיש לי המון כישורים והמון המון הבנה בתחום השיווק באינטרנט. אני בן 16, כן, עם זאת אני מתחזק ל2 אנשים את העסקים שלהם באינטרנט ועל הדרך בונה את העסק שלי, אני חייב את העזרה שלך.
    טוב נו, לא חייב – צריך, או אפילו רוצה.. אבל יגאל בבקשה ממך בוא תיצור איתי קשר, ילדים בגילי תופסים מג'סטין טימברלייק אבל לי יש אנשים אחרים כמודלים לחיקוי ואתה אחד מהם, יגאל תיצור איתי קשר בבקשה יש לי כמה דברים לשוחח איתך עליהם.

    אדיר.

  14. יאיר   29 במאי 2014 בשעה 23:06
    (#)

    היי יגאל,
    אני חייב לשאול אותך שאלה.. ההרצאה שלך מ 2011 "בית חרושת ל seo" עדיין רלוונטית היום?
    פתחתי אתר עם המילות מפתח האלו:
    labrador dog training
    labrador training tips
    labrador retriever training
    labrador puppy training
    lab puppy training
    ודומות להן..
    עשיתי כמובן מחקר מילים, אבל אני תוהה אם זה בכלל אפשרי להגיע בהן למקומות הראשונים בגוגל..
    כשאני מחפש את המילים האלו יש בגוגל סרטונים מיוטיוב ומאמרים מ Wikihow
    האתר שלי יוכל לעקוף אותם?

    אגב הכתובת של האתר היא: labradortraining.net
    אני אשמח אם תוכל לבדוק אותו שניה
    תודה רבה!

    • jones   30 במאי 2014 בשעה 10:40
      (#)

      שני נקודות באתר שלך ששמתי לב ממבט ראשון.

      1. הלינק הכחול בתפריט העליון הוא בלתי קריא לחלוטין
      2. מה אני אמור לעשות באתר שלך? אין לך שום קריאה לפעולה., לקרוא על לברדורים יש מליון אתרים, אבל בסופו של דבר, אני רוצה שתגיד לי מה אתה רוצה ממני בתור מבקר באתר או שאני עושה אחורה פנה.

      • יאיר   30 במאי 2014 בשעה 14:25
        (#)

        תודה על התגובה
        שמתי ספר באמזון בצד על אילוף לברדורים..
        איך אני עוד יכול לקדם לדעתך מוצרים באתר?

  15. שלמה   30 במאי 2014 בשעה 9:13
    (#)

    גם אני נכנסתי לעולם המדיה ביינג ( לפחות אני קורה לזה כך). אני עוזר למפתחי אפליקציות אנדרואיד להביא את האפליקציה שלהם לסין עם מספר המשתמשים המטורף כאן (450 מיליון). זה דומה למה שכתבת על ברזיל אבל בשלב יותר מתקדם.

    בכל מיקרה , קידום בחנויות אנדרואיד בסין (יש 200 כאלה, גוגל פליי מאוד קטן כאן) נעשה בתשלום. אפשר קונה באנר בעמוד הראשי או עמוד אחר ומקבל הורדות (יש גם מודל של תשלום להורדה בחלק מהחנויות).

    בקיצור, מסכים איתך שהתחום מעניין ויש הרבה מאוד נישות להכנס אליהן כשבסופו של דבר כולן הן מדיה באיינג.

    • עומרי   15 ביוני 2014 בשעה 13:23
      (#)

      יש איזה אתר משהו שאפשר לקרוא על מה אתה עושה? אני גם מפתח אפליקציות

      • שלמה   15 ביוני 2014 בשעה 17:26
        (#)

        הי עומרי, אתה יכול ליצור קשר דרך
        Appinchina.co

  16. דוד   30 במאי 2014 בשעה 9:55
    (#)

    אם אתה לא מצליח למצוא מדייה באיירים למה שלא תייצר כאלה.

    אם תכריז על קורס שלך בנושא (אמיתי ומעמיק) מבטיח לך שרשימת המעונינים תתמלא תוך דקות/

    משם תוכל למצוא..

    לא כאלה בעלי ידע אלא כאלה שיכולים ללמוד את הנושא

    מתוכם תוכל ליצר את מה שאתה מחפש.

  17. זיו ד.   30 במאי 2014 בשעה 10:38
    (#)

    בסוף הכל ארביטרג ואם יש לך את הקשרים הנכונים אתה קרוב יותר לצלחת, דהיינו, אתה מקבל עמלה גבוהה יותר שמאפשרת לך יתרון במיסחר.
    כל השאר זה זניח וקומודטי, ואפשר להשיג את היכולות הללו בשוק, תמיד תתרכז בעיקר והכי חשוב, execute!

  18. חנה   30 במאי 2014 בשעה 13:15
    (#)

    היי יגאל,
    התחלתי לקרוא את הבלוג שלך מכיון שהכתיבה זורמת ומביעה דעות ורגשות כנים.
    אני מנסה להיכנס לתחום של אפילייטס ולכל הנושא של שיווק באינטרנט.
    יש מאחורי תקופת עבודה ארוכה בתחום ההנדסה (לא מחשבים).
    אם מסתכלים במבט -על על ההכשרה של האנשים העוסקים בשיווק באינטרט,
    מגלים שהלמידה היא בעיקר עצמאית ובשיטת ניסוי ותהייה.
    לדעתי אין שיטתיות, יכול להיות שזה בגלל השינויים המהירים והתחומים הרבים.
    אשמח אם תוכל ליצור תרשים כללי של שיווק באינטרנט, אבל לא רק מלבנים עם שמות,
    אלא גם הסבר קצר על כל דבר. זו בודאי עבודה רבה ואולי יש משהו מוכן.
    בכל מקרה, חוסר של אנשי מקצוע טובים, מוכיח שבסיס ההדרכה בעייתי, או לא קיים.
    גם בוגר טכניון יודע שאת המקצוע הוא ילמד באמת במקום העבודה, אבל לימודים שיטתיים (וסבל רב),
    נותנים את הבסיס,ויכולת חשיבתית להתמודדות עם בעיות.
    בקיצור, המשך לכתוב, "חברים מקשיבים לקולך".

  19. רונן   30 במאי 2014 בשעה 15:36
    (#)

    היי יגאל, שמח שחזרת לכתוב

    הייתי מעוניין לשמוע על מקורות – AD NETWORKS מומלצות וכדומה.
    בנוסף יהיה מעניין לשמוע על אתרי התוכן שלך – תחום שנורא מעניין אותי.

    בקשר למצוא עובדים – אין מנוס מתכנית הכשרה, כדאי לך לעשות קורס קצר שאמנם ידרוש השקעה מצידך, אבל תוכל לזהות את המועמדים הפוטנציאליים להמשיך להשקיע בהם. כמובן שהקורס יהיה די בסיסי, אבל כבר משם תוכל לדעת עם מי כדאי להמשיך.

    מקווה לשמוע ממך עוד

  20. שי   31 במאי 2014 בשעה 4:58
    (#)

    יהיה מעניין לשמוע מה דעתך על seo כיום.

    אני לומד ומתעסק ב seo כבר כשנה והמסקנה שהגעתי אליה היא שזה תחום שנורא קשה למנף אותו.
    גוגל נהיים יותר ויותר חכמים מעדכון לעדכון ומשך הזמן שלוקח לדרג אתר הולך ונהיה ארוך ומתיש יותר.
    זה לוקח פשוט יותר מדי זמן והתעסקות…

    מה גם שאתה נתון לחסדי גוגל ב100% ואם הם רוצים הם יכולים ביום אחד לחסל לך את כל העסק (לא מודל כל כך חכם לבנות עליו עסק).

    בכל אופן אלה המסקנות שהגעתי אליהן אחרי שנה של נסיונות לקדם אתרי אפילייאטס קטנים… זה מסתכל והבחלט יש ת'הרגשה הזאת של התעסקות בחרא ובזבוז זמן.

    וסליחה אם אני נשמע פסימי…

    • שי   31 במאי 2014 בשעה 4:59
      (#)

      מתסכל ובהחלט*

      • Adva   31 במאי 2014 בשעה 8:28
        (#)

        מסכימה… אחרי נסיונות של שנתיים למנף עסק שמבוסס כולו על seo אני חושבת שזה לא תחום חזק מספיק שאפשר לייצר ממנו עסק עומד והכי חשוב שמייצר נכסים…
        בתקופה האחרונה אני מנסה את הרשתות החברתיות, ומחפשת איך עוד אפשר להתקדם…

        יגאל כיף שחזרת לכתוב, מעניין יהיה לשמוע את דעתך בעניין :)

        • רייאן   31 במאי 2014 בשעה 11:26
          (#)

          פשוט תייצר אתר עם תוכן וערך אמיתי.

          תחשוב פחות על אלמנטים של SEO , וזה יגיע לבד – תאמין לי.

          גוגל משפרים את האלגוריתמים , ובגדול כל מה שהם מנסים לעשות זה איך למחוק אתרים שלא נותנים ערך אמיתי למשתמש.

          האתר שלך יהיה אמיתי, אנשים יכנסו אליו בגלל התוכן שלו , תקבל BL מאתרים שמעריכים את התוכן שלך וזה יגיע לבד. כמובן שיש צורך ביד מכוונת, אבל בגדול הסברתי את עצמי.

          בהצלחה.

          • robinhood   31 במאי 2014 בשעה 13:58
            (#)

            ריאן צודק. שים בצד את מה שקראת על קישורים ואלגוריתמים ותחשוב איך אתה בונה מותג שאנשים באמת ירצו לקשר אליו ולחזור פעם אחרי פעם.
            וזה לא חייב להיות אתר!!!
            צ'אנל ביוטיוב או דף אחד בפייסבוק יכולים לספק לך תנועה אדירה תוך כמה שבועות או חודשים אם תדע איזה תוכן לתת לגולשים שלך ואיך להתפשט ויראלית כמו סרטן.
            אפילו לקהל הישראלי הקטן זה יכול לעבוד:
            https://he-il.facebook.com/mumvip

            • חושך ילדים   24 בנובמבר 2020 בשעה 5:59
              (#)

              בהחלט יבדוק את פייסבוק ויוטיוב כדי לראות אם אוכל להניע יותר תנועה לאתר שלי

  21. אלעד   31 במאי 2014 בשעה 19:38
    (#)

    שאלה 1:

    4.3$ = -70% החזר השקעה

    משלם 3$ יותר מה-eCPM

    eCPM שווה 1.3. כלומר:
    1.3 = break even

    כדי להיות ב-30% החזר השקעה, צריך לשלם 30% פחות מ-1.3

    כלומר:
    1$ CPM

    שאלה 2:

    אתן לכל עמוד 100 קליקים, ואקבע את המנצח ע"פ ה-eCPM שהחזיר (כלומר, ה-LP CTR + כמות ההמרות שהביא)

    שאלה 3:

    אחסום Publishers ששורפים כסף

    שאלה 4:

    Creatives burnout

    מקווה שהצלחתי לשבור את הסטטיסטיקה…

  22. ירון   1 ביוני 2014 בשעה 16:01
    (#)

    היי יגאל, כמוני כמוך, אחרי מספר שנים שבהם התעסקתי בערך בכל תחום אפשרי ברשת, קידום, ניהול, הקמה, יצירת תוכן, ניהול תוכן, אפיליאטס, הבנתי שאני פשוט במירוץ עכברים חסר תכלית.
    כל יום שבו אני מוריד את הרגל מדוושת הגז אני מרוויח פחות, ייאוש.
    הלקח הוא ברור, מוניטיזציה של הכנסות יכולה להעשות רק באמצעות מכירת מוצר
    ואת זה הדרך הכי טובה להשיג היא באמצעות מכירת תוכנה כשירות, הכוונה היא פיתוח תוכנה כל שהיא וגביית סכום חודשי קבוע נמוך יחסית.
    כיום אני בשלבי פיתוח מתקדמים של תוכנה כזו בדיוק ומחפש שותפים לדרך.

  23. המיליונר בטרנינג   2 ביוני 2014 בשעה 22:44
    (#)

    יגאל אתה מנוי לSTM?

    לפי הכתורת אני מנחש..

  24. החתול שמיל   3 ביוני 2014 בשעה 8:41
    (#)

    יגאל,
    רק מתבקש שתרים את הכפפה ותארגן כנס לגבי קניית מדיה עם דגש לקניית מדיה במובייל.
    מה אתה אומר?

    • ישראל   4 ביוני 2014 בשעה 17:20
      (#)

      אני מאמין שאם תארגן כנס יגאל יבוא – אחרת לא יהיה אף כנס :)

  25. ישראל   9 ביוני 2014 בשעה 9:50
    (#)

    לפי מה שהבנתי (תקן אותי אם אני טועה) אמרת שתחזור לכתוב בבלוג באופן קבוע כל כמה זמן לצפות לפוסט? או שאתה תכתוב אותם באופן ספונטני ובלי תאריך קבוע?

  26. עומרי   14 ביוני 2014 בשעה 22:34
    (#)

    המטרה שלך היא הכנסה פסיבית.
    להכנסה פסיבית אתה לא חייב להנפיק בבורסה. מה תיתן לך ההנפקה ? אז תקבל מהציבור מכה של כסף, עם זה יבואו עוד דרישות מהמשקיעים…אתה תהיה במירוץ של להראות רווחים כל רבעון. כאב ראש עצבני. יש סיכוי לצאת מזה אם תמכור את המניות ותצא מהעסק או שתעביר את ההנהלה למישהו אחר ובתור בעל מניות גדול… תקבל דיוידנדים..זו הכנסה פסיבית. לא עדיף לך לקנות פשוט מניות דיוידנדים מחברות אחרות? אם אתה מרוויח יפה באפיליאייט תקנה פשוט מניות לטווח ארוך תלמד להיות משקיע ושהכסף יבוד בשבילך . השקעות זה לא רק לקנות בנמוך ולמכור בגבוה. יש דרכים אחרות פחות הימוריות עם הכנסה פסיבית לטווח ארוך מאוד.
    אז אתה אומר, בוא נבנה חברה ונעשה אקזיט. הרבה חברות עולות הרבה חברות נופלות. יש ל אפשרות שיקנו אותך ותעשה מכה של כמה מיליונים. יש סיכוי שתיפול חזק מהשקעה בזמן ובכסף. לשים את הביצים בסל אחד. יש אפשרות למכת כסף אבל זו לא הכנסה פסיבית.
    בניית עסק זה כאב ראש עצבני אבל גם השאלה איזה עסק. צוקרברג עובד מהבוקר עד הערב כל יום. עכבר גדול. ביל גייטס עבד המון שנים עד שפרש ועכשיו הוא חי מהמניות שצבר ב׳ מיקרוסופט. הכריחו אותו למכור אותן. אילון מאסק הבעלים של טסלה וספייס אקס. טוחן כל השבוע עם חמש ילדים בבית אגב שהוא בקושי רואה אותם. הוא הנפיק את טסלה כי החברה הייתה בקשיים, קיבל כסף ומהציבור ומה השתנה ? כלום הוא עובד יותר אבל הצליח להרים את החברה יותר.עסק יכול לתת חופש והכנסה פסיבית אבל הוא יכול להיות גם מלכודת זהב גדולה עוד יותר.
    חברת פירסום שמנוהלת בצורה פסיבית יותר היא חברת פירסום שבה אתה בונה תוכנה ואתר שעושים תיווך בין המפרסם לבעל האתר או האפליקציה. אין אנשים כמעט באמצע. המפרסם מעלה את המודעה. ובעל האתר או האפליקציה מתחברים לAPI של מערכת הפרסום. הבעיות של החברות האלו הן כמובן למצוא את המפרסמים ובעלי האתרים או האפליקציות…שם העבודה האנושית מתמקדת. שם אתה צריך את המדיה באייר שלך שייתן מומנטום ראשוני לדחיפת מערכת הפרסום.. אני מפתח אפליקציות עצמאי ואני מופצץ כל הזמן במייל מחברות שרוצות שאני אעבוד עם הapi שלהן. בשנה באחרונה בכלל השוק מוצף עם חברות כאלו שקמות ונעלמות.
    בקיצור לדעתי תחשוב טוב עד הסוף לדמיין…האם הנפקה ועסק באמת נותנים לך הכנסה פסיבית. אתה כל בוקר מתעורר ויש לך עוד כסף בלי לעבוד או לעבוד נניח שעות בודדות בשבוע.
    אני כותב כי אני עצמי גם במסע של הכנסה פסיבית. יש לי כבר 1000 דולר פסיביים כל חודש. וכל סנט זה תענוג. העבודה שלי היא על להגדיל את ההכנסה כל הזמן במקום לתחזק את ההכנסה הקיימת. אני בהתחלה, עדין לא מיליונר או משהו כזה. מפתח אפליקציות וגם אפיליאייט. בדיוק סיימתי לכתוב רשת פירסום משלי שתיכנס לאפליקציות שלי. אני מודע גם לעובדה שהכנסה פסיבית מאפליקציות יכולה להיות לכמה שנים בלבד. למרות שהמובייל עולה בטירוף אני לא שם את העתיד שלי בטכנולוגיה זמנית.בגלל זה המטרה שלי היא גם להתרחב לתחומים אחרים של הכנסה פאסיבית. בסופו של דבר להיות בעל מניות ונכסים שמפרישים לך דיוידנדים( המטרה לטווח ארוך).

  27. טל   15 בספטמבר 2014 בשעה 9:55
    (#)

    תענוג לקרוא על מישהו שלא מפחד לנסות
    גם במחיר כישלון

  28. שגיא   18 בדצמבר 2014 בשעה 20:27
    (#)

    אהלן יגאל,
    איך אפשר ליצור איתך קשר?

התגובה שלך





  • XHTML: אפשר להשתמש בתגים הללו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
  • חברים יקרים, אין צורך להגיב בכמה פוסטים את אותה התגובה רק על מנת שאני אראה אותה, אני קורא ועונה לכל התגובות ללא שום קשר לותק הפוסט אליו הן נכתבו. לצערי הרב זמני מוגבל, ולכן אני עונה על תגובות אחת לשבוע. יחד עם זאת, חשוב לי לציין - אני עונה על כולן!