שיווק שותפים או שיווק תוכניות שותפים (באנגלית Affiliate Marketing) הינה אסטרטגיית מכירות ידועה בעולם המקוון ובעולם הלא מקוון. הרעיון באסטרטגיית שיווק זו הינו פשוט – בעל קניין כלשהו המעוניין לקדם את מכירותיו פונה למשווקי תוכניות השותפים על מנת שיקדמו את מכירותיו. בעל הקניין מתגמל את השמווקים בשיטת העמלות, כך שעל כל מכירה שהמשווק מבצע, בעל הקניין מתגמל אותו בעמלה אשר נקבעה בהסכם ההתקשרות. בשיווק שותפים המשווק יכול לבחור לשווק את הקניין בכל דרך אשר בה יחפוץ.
בעולם הלא מקוון, אסטרטגיית שיווק זו נפוצה מאוד ולעיתים אנשי מכירות לא שמים לב כי העיסוק שלהם הוא מכירות באמצעות שיווק שותפים. דוגמא טובה לשיווק תוכניות שותפים בעולם הלא מקוון הינה הנהירה של צעירים ישראלים רבים לאחר צבא לעבר ארצות הברית, אנגליה ומדינות מערביות מפותחות נוספות. במסגרת עבודות אלה הצעירים מוכרים מוצרים (לרוב תמונות ומוצרי ים המלח) ומתוגמלים בהתאם להצלחתם ע"פ עמלות. דוגמא זו היא דוגמא קלאסית למימוש שיווק שותפים בעולם הלא מקוון.
עם כניסתו של האינטרנט לרוב בתי האב בעולם ולאחר התחזקות נושא אבטחת המידע ברשת אסטרטגיית שיווק תוכניות שותפים עשתה את דרכה במהרה לעולם המקוון, כאשר יזמים רבים בחרו בשיטה זו כשיטת המיתוג של עסקיהם. כך, נוצרה תעשייה שלמה של שיווק תוכניות שותפים ואלפי משווקים ברחבי העולם משתמשים בשיטה זו כמקור הכנסתם העיקרי.
ההתקשרות מתבצעת לרוב על ידי גורם צד שלישי אשר מנתב את התנועה מהמשווק לבעל הקניין, תוך כדי סימון המפנה. חלוקת התשלומים מתבצעת דרך חברות אלו וכך הן מהוות גורם ביטחון בעיני המשווק.
משווקי תוכניות השותפים באינטרנט משתמשים בדרכים מגוונות על מנת להביא את התנועה אל בעלי הקניין. בזמנים הללו נוצרות מידי יום דרכים חדשות למשוך לקוחות אל עבר המוצרים הללו.
היתרון הבולט של שיטת שיווק זו הוא העובדה שהמשווק יתוגמל על פי הצלחתו ולא בשכר קבוע. כמוכן יכולים להיות מספר רב של משווקים מבלי צורך מיוחד לניהולם. החיסרון לעומת זאת יכול להיות יקר – מאחר ועם כמות משווקים גדולה יכול להווצר שיווק שלילי של המוצר ואיכותו בעיני הלקוחות יכולה להפגם.
הערה: במאמר נכתב מוצר/קניין. מוצר יכול להיות משהו פיזי, דיגיטאלי או שירות. מוצר יכול להיות פעולת הרשמה או כל פעולה אחרת אשר בה מעוניין היזם.
אני ושיווק תוכניות שותפים
את תחילת המסע שלי אני אעשה באמצעות שיווק תוכניות שותפים. בהמשך השבוע הבא אני אפרט כיצד אני מתחיל ומה הפעולות שבהן אני נוקט. בינתיים, אני מציג כאן מספר מושגים שאני חושב שחשוב לדעתם אותם.
גילוי נאות: לפני כשנתיים יצא לי להתעסק לראשונה בשיווק שותפים. למעשה, מכל שיטות השיווק אותם ניסיתי זו שיטת השיווק שללא ספק הייתה הכישלון הגדול שלי. אמנם בשיווק שותפים המצב הסופי שלי היה הפסד של $5 שזה לא כל כך נורא, אבל בשאר הדברים בהם התנסתי היה לי רווחים. זאת הסיבה שאת המסע אני מתחיל משיווק תוכניות שותפים – אני רוצה לתקן את המעוות!
בנוסף לכל, אני חושב שזו שיטה מדהימה אך ככל שהיא מדהימה כך קשה יותר לביצוע. אני חושב שאני אוכל ללמוד אותה היטב ולהיות משווק טוב.
מחר אני חושב שאני אמשיך לזרוק הגדרות שהרוב יודעים, כאשר אני חושב שיותר לקראת יום שני אני אתחיל לכתוב על פעולות תחלס.
שבת שלום.
מהפוסט הזה נחשפתי לאתר שלך.
בפורום של K ציינו שכתבת "מתגמל את השמווקים בשיטת" כטעות פרוידאנית…
נראה לי שכדאי להשאיר את זה.
טעיות ומליון בכיס הולכים יחד.
יש בזה משהו…
אבל אני גם דיסלקט
וגם, אני לא עושה טעויות אף פעם, אני פשוט מוצא דרכים איך לא לעשות דברים
בגדול פוסט טוב רק לא ברור ממנו מה החסרון של שיווק תוכניות השותפים
אז בעצם אם התעסקת לפני כשנתיים בתכניות שותפים אז אתה לא לגמרי מתחיל, נכון?
כיום אני כבר לא מתחיל.
התחלתי את הבלוג ב1 לינואר 2008, וזה היום שבוא אפשר להגיד שהתחלתי עם שיווק שותפים…