שיווק גרילה

עד היום אנחנו מכירים מספר דרכי שיווק להבאת תנועה לאתרינו. לדוגמא, כאשר אנחנו משווקים באמצעות PPC או Pay Per Click, אנחנו בעצם עוזרים למשתמש למצוא את עצמינו. אנחנו בוחנים מה המשתמשים מחפשים, ומסננים את מילות המפתח אשר עלולות להיות רלוונטיות בהקשר של המוצר שלנו.

שיווק באמצעות PPC זוהי דרך הבאת התנועה הכי פופולרית בתחום שיווק תוכניות שותפים, אבל קיימות עוד הרבה דרכים. חשוב לציין כי לא תמיד טוב להשתמש בכל דרכי השיווק על אותו קמפיין, כי לכל קמפיין יש התנהגות משלו. הדרך היחידה לבדוק אם דרך שיווק עובד על קמפיין מסויים היא לבדוק את זה. ובהחלט יש לתת ניסיון לשיטות שיווק רבות ומגוונות.

אז מה זה שיווק גרילה? שיווק גרילה, או באנגלית Guerrilla Marketing זהו מושג אשר הותבע בשנת 1984 על ידי ג'יי קונראד לוינסון (היהודים האלה…), בספרו (איך לא) שיווק גרילה. השם שיווק גרילה נגזר מהמילה הספרדית (שוב.. איך לא..) גרילה (Guerrilla) אשר משמעותה מלחמה קטנה.

מלחמת גרילה הייתה שיטת לחימה ידועה במהלך כל ההיסטוריה. מלחמת גרילה כוללת מלחמה של קבוצות קטנות או ארגונים קטנים בשלטון. בשיווק, "שיווק גרילה" משמעותו שיווק בדרכים לא קונבנציונאליות על מנת לקדם את עניינם של עסקים קטנים עם תקציב נמוך (מישהו דיבר על משווקי תוכניות שותפים מתחילים?).

מההקדמה האולי לא כל כך נעימה, אולי ניתן להניח כי כאשר מדובר בשיווק גרילה מדובר בעצם על דרכים לא חוקיות לקדם מוצרים כגון ספאם ושיטות לא חוקיות אחרות של הפצת מידע, אך לא זו המטרה. בשיווק גרילה, מטרתו של המשווק היא לנצל את כל קשריו האישיים והמקצועיים על מנת לצבור כמה שיותר תודעה ציבורית.

העקרונות הבסיסיים המנחים שיווק גרילה הינם:

  • שיווק גרילה מיועד בבסיסו ליזמים צעירים ועסקים קטנים.
  • זה אמור להיות מבוסס על פסיכולוגיה של בני אדם
  • במקום כסף המשאב הראשי הוא אנרגיה, זמן ודמיון.
  • הדרך היחידה לבדוק את הצלחת העסק זה היא רק על ידי רווחים ולא על ידי כמות המכירות
  • מדד נוסף להצלחת העסק הינה כמות הקשרים הנוצרים בחודש.
  • יש להתמקד במטרה אחת ספציפית ולא להציע עם תחילת העסק בפתרון מכלול בעיות גדול.
  • במקום להתמקד בעבודה עם לקוחות רבים יש להתמקד בלקוחות מועטים יותר, ולנסות למכור להם כמה שיותר מוצרים
  • יש לשכוח מתחרות ולהשתדל ליצור שותפויות עם עסקים בעלי אינטרסים חופים.
  • משווקי גרילה תמיד צריכים לשלב בין מספר מקורות לשיווק הקמפיין
  • הטכנולוגיה אמורה להוות את הכלי אשר יעצים את מסע השיווק

אמנם בהקדמה דיברתי על דרכים להבאת תנועה, אך שיווק גרילה זה הרבה יותר מזה. שיווק גרילה זוהי דרך חיים/תוכנית עסקית למשווק המתחיל וחסר המשאבים.

אבל, ההקדמה בכל זאת לא הייתה סתם, מאחר וההגדרות הנ"ל נגזרות מספר המקור של שיווק גרילה, אשר נכתב בשנת 1984. כיום, בעידן המודרני, כאשר השיווק באינטרנט תופס תאוצה רבה, ו-24 שנים לאחר כתיבת הספר המקורי, שיווק גרילה נתפס כמשהו קצת אחר. למרות שלא ניתן למצוא הגדרה חד משמעית למוטציה שהפכה לשיווק גרילה כיום, אבל מהניסיון המועט שלי, אני אנסה להסביר את ההתפתחות הנוכחית.

בעידן האינטרנט, שיווק גרילה, נתפס כשיווק ממוקד מאוד. אם תזכרו במדריך המהיר שלי להתחלה בשיווק שותפים (חלק א', חלק ב', חלק ג'), ודאי תראו שזה שונה מאוד משיווק PPC. בשיווק PPC אנחנו עוזרים למשתמש למצוא אותנו, ואילו כאן, אנו מוצאים את המשתמשים אשר שואלים שאלות. בעצם אנחנו ממקדים את התנועה שלנו לקהל לקוחות אשר אנו יודעים שיש להם בעיה, ויש להם פתרון.

דרכים נוספות לממש שיווק גרילה, או שיווק ממוקד בסגנון גרילה יכולות לבוא במסיכה של רשתות חברתיות או פורומים. לדוגמא, אנחנו יכולים להכנס ל-Face Book, ולחפש משתמשים/קבוצות אשר מתעניינות בתחום מסויים אשר אנו מספקים בו פתרונות. לאחר שמצאנו את המשתמשים, כל שנותר לעשות זה לשכנע אותם ללכת דווקא על המוצר אותו אנו משווקים, מאחר ואת הרצון והתשוקה לקנות מוצרים בתחום הזה כבר יש להם. אותו הדבר אפשר לבצע בפורומים אשר מתמקדים בתחום מסויים (לדוגמא: תכנה למחקר מילות מפתח בפורום קידום אתרים).

עוד דרך לממש שיווק גרילה, הינה להציב פרסומות באתרים מסויימים במס' דרכים. הדרך האהובה עליי היא למקם מודעות Google AdWords באתרים אשר מפרסמים Google AdSense. אני לא מדבר כאן על רשת התוכן של AdWords, אני מדבר על משהו יותר מתוחכם! אבל על כך (שיווק גרילה בגוגל אדוורדס) אני אפרט בהמשך המסע…

כפי שאתם רואים, הצגתי לכם את התקציר על שיווק גרילה, שזה תחום מעניין מאוד. בגדול זוהי רק תיאוריה, אבל תיאוריה מעניינת. יהיו אנשים אשר אופן השיווק הזה יתאים להם, ויהיו אנשים אשר לא. אבל ללא ספק שיטת שיווק אשר שרדה כל כך הרבה שנים, שווה יריקה.

9 תגובות... קרא אותן למטה או הוסף אחת

  1. אנונימי   13 במרץ 2008 בשעה 4:50
    (#)

    הי

     

    לקח לי זמן לכתוב, אז זה לא ממש מתאים לפוסט האחרון.

    בכל מקרה אני נהנה מאוד לקרוא את הבלוג – ובהחלט אתה גורם לי לחשוב על דברים בצורה שונה. 

    לגבי המדריך שלך לעמוד נחיתה – אחרי שעזרת לי ליצור את העמוד הראשון שלי…. רציתי לשמוע את דעתך בנושא העיצוב של העמוד:

    - פונטים, מירקור, גיפים…

    - האם העמוד דומה לזה של הוונדור מבחינה עיצובית?  

    - כמות לינקים

    - האם אתה מפנה לעמוד של הוונדור או ישר לתשלום?

     

    תודה ובהצלחה – אין ספק שאתה בדרך

    • המיליונר בפיגמה   13 במרץ 2008 בשעה 6:32
      (#)

      אהלן,
      אין חוקים ברורים לגבי צבעים והדגשות. תעשה את מה שנראה לך נכון, ותבליט את הדברים החיוביים שאתה כותב.

      כמות הלינקים גם לא הכרחית. כל מה שצריך לזכור זה שלא תתן למשתמש לברוח למקומות אחרים, רק למקום שאתה רוצה. לכל עמוד נחיתה יש מטרה אחת, וכל הלינקים צריכים להיות קשורים למטרה הזו.

      אני מפנה לעמוד של ה-Vendor.

      פעם הבאה תוכל להשאיר את התגובה במקום הרלוונטי, אני קורא את כל התגובות, לא משנה כמה ישן הפוסט שלהן הן נכתבו.

      בהצלחה.

  2. אנונימי   30 בינואר 2009 בשעה 15:28
    (#)

    מאמר אינפורמטיבי ומעניין מאוד בנושא שיווק גרילה. תודה רבה! במסגרת החיפושים שלי באינטרנט אחר הסבר ממצא למושגים שיווק רשתי ושיווק גרילה, נתקלתי בהמון אתרים ובלוגים אבל אף אחד לא ממש ענה על מה שחיפשתי על שיווק גרילה. את התשובה שלי לנושא שיווק רשתי דווקא הצלחתי למצוא מאמר שענה על מה שחיפשתי.

    תודה.

     

  3. K   13 במאי 2009 בשעה 17:26
    (#)

    יותר משנה אחרי :)

    אבל עדיין מעניין אותי ולא מצאתי למציטוט הסבר

    "האהובה עליי היא למקם מודעות Google AdWords באתרים אשר מפרסמים Google AdSense. אני לא מדבר כאן על רשת התוכן של AdWords, אני מדבר על משהו יותר מתוחכם! אבל על כך (שיווק גרילה בגוגל אדוורדס) אני אפרט בהמשך המסע…"

    למה התכוונת?

    תודה

  4. המיליונר בעירום   18 בינואר 2010 בשעה 1:26
    (#)

    עשיתי בדיוק מה שאמרת ואחרי יום שלם לא הרווחתי שקל לצערי:(

    • גם אני מה זה השטויות האלה   18 בינואר 2010 בשעה 13:12
      (#)

      הכל שקר אל תאמין לכלום כולם שקרנים.
      אחרי יום שלם לא הרווחת כלום , אני ניסיתי יומיים ולא מכרתי
      הכל שטויות.

      תגיד לי אתה רציני? – מה זאת התגובה הזאת. לאף אחד לא אכפת מזה שיום שלם שבו שמת 3 תגובות בפורום ועוד 2 באתרי תשובות ולא מכרת

      לא מסיקים שום מסקנה אחרי יום אחד – יש אנשים שחודשים מנסים עד שהם מצליחים

    • אריאל   7 ביולי 2010 בשעה 13:44
      (#)

      אולי אתה פשוט לא יודע לעשות את זה?
      אני מרוויח יפה מאוד מפרסום בפורומים.

התגובה שלך





  • XHTML: אפשר להשתמש בתגים הללו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
  • חברים יקרים, אין צורך להגיב בכמה פוסטים את אותה התגובה רק על מנת שאני אראה אותה, אני קורא ועונה לכל התגובות ללא שום קשר לותק הפוסט אליו הן נכתבו. לצערי הרב זמני מוגבל, ולכן אני עונה על תגובות אחת לשבוע. יחד עם זאת, חשוב לי לציין - אני עונה על כולן!