"פרופ' סטנלי פישר, מאפיונר שדואג רק לעשירים"

כשהתחלתי את מסע המיליונר בפיג'מה, הכרזתי בכל תרועה שאני הולך להרוויח מיליון שקל בשנת 2008, כאשר התקציב ההתחלתי שלי הוא 16,800 ש"ח (הפיקדון שחרור שלי). אמנם הצהרתי על מיליון ש"ח, אך כפי שאתם יודעים הרווח שלי הוא בדולרים. בתחילת המסע, שער הדולר עמד על 3.55 ש"ח לדולר. מה שאומר שעל מנת להרוויח מיליון שקל, היה עליי להרוויח $282,000.

אתמול, בשעה 13:00 בדיוק, הדולר הגיע לשפל מדהים. שער הדולר עמד בשעה 13:00 על 3.21 ש"ח לדולר. אם נבצע חישוב, כמה זה מיליון ש"ח לפי השער הזה, נקבל שעל מנת להרוויח מיליון ש"ח, יש להרוויח $312,000.

בעוד אני עושה את החישובים הללו, אני בטוח שאתם חושבים לעצמכם: "איזה התנשאות, לאנשים אין מה לאכול, והוא מתבכיין על שער הדולר", או ש…: "תמיד העשירים מתעשרים, והעניים נהיים יותר עניים, סוף סוף העשירים לא יתעשרו"…

ואז הגיע סטנלי…

פרופ' סטנלי פישר, נגיד בנק ישראל, החליט להגדיל את התערבות בנק ישראל בשוק מטבע החוץ בישראל. הוא החליט להוריד את השקל לרמתו הריאלית (כי זה לא שהדולר נחלש כל כך כמו שהשקל התחזק). פרופ' פישר החליט לדמות ביקוש מלאכותי לדולר, ובכך להגדיל את יחס כמות הדולרים הקיימים במדינת ישראל ביחס לשקל, ועל ידי כך להשיג החלשה של השקל, וכמו כן חיזוק הדולר. ובשורה התחתונה זה אומר שמעכשיו מידי יום בנק ישראל ירכוש $100,000,000!

את המחשבות/ציטוטים אשר הצגתי לכם קודם, וגם את הציטוט שבכותרת לא אני המצאתי. כל הציטוטים הללו מיצגים את אזרחי מדינת ישראל צרי העין. מיצגים את כל האנשים אשר ללא הפסקה מתבכיינים על היותם מקופחים, אבל לא מבינים שהיחידים שמקפחים אותם הם, הם בעצמם. הציטוטים הללו מייצגים את חברי מהחדר כושר, שבכל פעם שהדולר יורד מתפתח דיון סוער על כך. וגם את חברי הטובים שבכל פעם שאני אומר להם שזה גרוע, הם טוענים שזה רק בגלל שאני מרוויח בדולרים (הם לא יודעים במה אני מתעסק, הם רק יודעים שהרווח בדולרים). את הציטוטים הנ"ל הוצאתי מהתגובות באתרי החדשות השונים.

כדור שלג שמתגלגל…

אותם צרי העין, לא מבינים, שמי שנדפק מזה, הוא לא אני, אלא הם. חשבון הבנק שלי הוא גם כך בדולרים, ולצרכים האישיים שלי, אני ממיר רק $1000 בחודש לשקלים. הסיבה שמי שנדפק מכך זה המדינה היא שרוב ההון של מדינת ישראל טמון בייצוא. אם זה חברות ההיי-טק אשר תורמות לקופת המדינה מיליארדי דולרים, או אם זה ייצואני המזון.

אז אולי מחירי המחשבים ושאר מוצרי החשמל ירדו כאשר הדולר יורד, וזה גם לא תמיד. אבל, אני לא יודע כמה מכם יוצאים לקניות בסופר או בשוק, אבל מי שיוצא בטח שם לב שמחיר המזון עלה. אני לדוגמא, מאוד אוהב כרוב (כמה אנשים כבר יש כמוני? :) ), לפני שנה ק"ג כרוב בשוק עלה 0.99 ש"ח. היום, אבל ממש היום, ק"ג כרוב אחד עולה 3 ש"ח! עלייה של 300%!

אני לא יגיד לכם שירידת הדולר זו הסיבה היחידה, אבל זו אחת הסיבות. בטח אתם שואלים איך זה? הרי הכרוב גדל בארץ, למה זה קשור לדולר? אני פשוט אביא לכם שיעורי בית שיסבירו לכם את זה. מי שנוסע לאפיליאייט סאמיט הקרוב בבוסטון, או סתם מישהו שטס לארצות הברית, מוזמן להכנס לכל חנות מצרכים גדולה, ולשאול מאיפה מגיעים המלפפונים, העגבניות והכרוב. אבל אני בטוח שאתם כבר יודעים את התשובה. בנוסף לכך, אתם תופתעו לראות על המדפים שם מוצרים שכתוב עליהם בגדול – Telma, Osem, ושלא נדבר בכלל על כל תעשיית המזון הכשר העולמי, שגם היא איך לא, מרכזה בישראל.

עכשיו בטח נשאלת השאלה, איך כל הדברים הללו קשורים בכלל? והתשובה היא, שבעלי העסקים והחברות, לא יצאו פראיירים בשום פנים ואופן. הם מעלים מחירים, על מנת לפצות את עצמם על אובדן ההכנסה מחול.

אבל עליית המחירים הזו, היא רק "תחילתה של ידידות מופלאה". אם שער הדולר היה ממשיך להתדרדר אל מול השקל, כמו בדוגמא הקודמת, מחירי מוצרי הצרכנות הבסיסיים, כמו בדוגמא הקודמת היו עולים. אבל בנוסף לכך, משפחות שלמות היו מוצאות את עצמן מובטלות. כי כאשר הכנסות חברות ההיי-טק יורדות, הם "מתייעלות". מפטרות עובדים, וגורמות לעובדים אשר כן נשארים לעבוד בחברה, לעבוד במקום 12 שעות ביום, 18 שעות ביום. (כך זה חברות הייטק…)

דולר חזק

לא משנה כמה אנשים ירגישו שדולר חזק דופק אותם, הם לא מבינים שדווקא הדולר החלש הוא זה שדופק אותם. ולכן אני מצדיע על פועלו האמיץ של פרופסור סטנלי פישר. זהו הימור מסוכן מאוד, ובטווח הקצר הוא בטוח יפעל, וכבר פועל. אבל השאלה היא מה יקרה בטווח הארוך. וזו שאלה שאין עליה תשובה.

כמו שכבר אמרתי, הדולר החלש, לא כל כך מעניין אותי ברמה האישית. כי הוא לא מזיז לי, הרי חוץ מ-$1000 בחודש שמומרים לשקלים, כל שאר ההוצאות שלי הם בדולרים, כך שבשבילי זה שקוף. הסיבה היחידה שזה מפריע לי, זה כלכלת מדינת ישראל! כי בראש ובראשונה מי שיפגע זה מעמד הביניים, שהוא כולל בערך את כל מי שאני מכיר…

8 תגובות... קרא אותן למטה או הוסף אחת

  1. אור 1 המקור   11 ביולי 2008 בשעה 19:04
    (#)

    סטנלי… סטנלי…

    מה יהיה הסוף ?

    אם כבר דיברת על הייצוא-
    הסיבה שמי שנדפק מכך זה המדינה היא שרוב ההון של מדינת ישראל טמון בייצוא.

    לא סתם הם קונים דולרים, מה עוד אתה מצפה מהם לעשות ?

    בקשר לרווחים שלך-
    שיהיה לך בהצלחה, מאמין שתצליח למרות הדולר .

    • המיליונר בפיגמה   11 ביולי 2008 בשעה 19:10
      (#)

      אני לא מצפה מהם לעשות כלום.
      אני מאוד תומך ומעריך את סטנלי פישר! ואני חושב שהוא נהג נכון מאוד.

      הפוסט היה במטרה להגן עליו, ובגלל שנמאס לי מכל הבכיינים שבוכים על שמנסים להעלות את הדולר. אם אני יכול להשפיע איכשהו על דעת הקהל, אז זה הניסיון שלי.

      תודה על האיחולים :)

  2. שלומי   12 ביולי 2008 בשעה 0:16
    (#)

    הי מליונר

    אני רואה בכל הפורומים הגדולים בעולם דיווחים על גוגל סלאפ רציני מהשבוע שעבר. הסלאפ פגע בהרבה מאוד חשבונות אדוורדס, רציתי לברר אם הרגשת משהו מזה?

  3. שוב אני   12 ביולי 2008 בשעה 15:05
    (#)

    מיליונר יקר.. כאשר הדולר יעלה (וגם אני מאמין שהוא יעלה) כמה לדעתך יעלה כרוב ?

    אני אישית חושב 3 ש"ח לא פחות אולי יותר. מהסיבה הפשוטה ביותר א-נ-ש-י-ם ק-ו-נ-י-ם

    בדיוק כמו הקטע עם המכוניות הדולר עולה המחיר עולה הדולר יורד המחיר נשאר ואז הדולר עולה (למה שהוא היה פעם) המחיר שוב עולה!!!!

     

    פיגמיסט יקר אני חושב שאתה מודע לעניין וגם כשתיהיה עשיר עדיין תדאג למעמד הביניים.

    אני מבקש ממך לעשות משהו בנידון ולגרום לשינוי.

    אני בעצמי הייתי יוצא למסע חירות הצרכנים הזה אבל… יש לי מסע משלי 3 שנים וקצת : )

     

    כל מקרה בהצלחה,

    עם הרווחים.

     

    אחת הבעיות הכבדות ביותר של הדולר היום … היא התקשורת!

    • המיליונר בפיגמה   12 ביולי 2008 בשעה 19:07
      (#)

      מחירי המכוניות ובמחשבים דווקא כן יורדים במקביל לדולר, טוב. האמת תלוי איזה מכוניות. המכוניות האמריקאיות כן יורד להם המחיר.

      חירות צרכנים?
      להגיד לך את האמת, זה לא ממש מעניין אותי, שכל אחד ידאג לתחת של עצמו וזהו. אני קפיטליסט זוכר? אמנם קפיטליסט עם קצת פזילה סוציאליסטית בגלל החינוך, אבל בגדול קפיטליסט.

      אני נגד שוויון, כי זה מטומטם. אנשים לא יהיו שווים אף פעם, בגלל זה הקומוניזם נכשל. כי לא כולם שווים. מה שכן, אני בעד שוויון הזדמנויות! ולזה אולי אני כן אפעל בעתיד…

  4. אמיל   12 ביולי 2008 בשעה 16:34
    (#)

    בלבלת אותי.

    קראתי את הכותרת וחשבתי שאתה הולך לקלס ולקלל את סטנלי פישר…

    כאשר הגעתי לסוף הבנתי שאתה דווקא מעריך אותו.

    שיטת קופירייטנג מעניינת יש לך !

     

    על כל פנים…יש תאוריות לכאן ולכאן לגבי הדולר.

     

    לגבי שער הדולר הנמוך, זה בהחלט דופק לנו את ההיטק כיוון שאנחנו כבר לא אטרקטיביים מספיק ברמת השכר "הנמוך" מול האמריקאים והאירופאים.

     

    תהנה מה summit.

    אמיל

     

    נב – פרסמת כבר תוצאות חודש יוני?

התגובה שלך





  • XHTML: אפשר להשתמש בתגים הללו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
  • חברים יקרים, אין צורך להגיב בכמה פוסטים את אותה התגובה רק על מנת שאני אראה אותה, אני קורא ועונה לכל התגובות ללא שום קשר לותק הפוסט אליו הן נכתבו. לצערי הרב זמני מוגבל, ולכן אני עונה על תגובות אחת לשבוע. יחד עם זאת, חשוב לי לציין - אני עונה על כולן!