33 מודלים עסקיים באינטרנט. איזה מהם עושים לך כסף?

מודל עסקיידע כללי אומר שלא מספיק לבחור נישה ולבנות לה אתר בדרכים מסויימות, צריך גם לבחור מודל עסקי כלשהו על מנת שהאתר יעשה כסף. השאלה הגדולה היא, מזה מודל עסקי? ואיזה מודלים עסקיים יש?

עד כה עסקנו בבחירת נישה. כפי שאתם זוכרים, ניפצתי כמה אשליות בנוגע לאופן בו אני ממליץ לעשות זאת. עכשיו, כשיש לנו כבר נישה, הגיע הזמן לעסוק בעסק עצמו. בפוסטים האחרונים ציינתי שמקור התנועה הוא לא העיקר, אלא העסק צריך להיות במרכז העשייה. בנושא הזה נעסוק בפוסט הבא, עם זאת בפוסט הזה נעסוק במודלים עסקיים אפשריים באינטרנט. על מנת שבפוסט הבא, בוא נתמקד בעסק, נדע בדיוק באיזה מודלים מדובר…

מהו מודל עסקי?

לפני שנעסוק בשאלה אילו מודלים עסקיים קיימים לנו באינטרנט, בוא נבין קודם כל מהו מודל עסקי? ההגדרה הוויקיפדית לעניין היא:

מודל עסקי מתאר את האופן בו חברה מסחרית מניבה הכנסות ורווחים ומייצרת ערך לעסק, המודל העסקי מתאר תהליך בו נמכר מוצר או מוענק שירות תמורת תשלום, תהליך זה הוא "מנגנון יצירת ההכנסות" והאסטרטגיה העסקית על פיה פועל העסק, והוא לב ליבו של הרעיון העסקי.

כפי שאתם מכירים אותי, אני בנאדם פשוט ואוהב לפשט דברים עד לרמה הפשוטה ביותר. אז בואו אני אתמצת לכם את זה: מודל עסקי זה בעצם מילה פאנסית-שמנסית להגיד "איך העסק עושה כסף?". בשפת האינטרנט ניתן לומר הדרך לעשות מוניטיזציה (Monetization) או בעברית הטבעה (לא של כדורסל, מלשון מטבע).

כמו שאתם יכולים לתאר לעצמכם, האינטרנט הכניס רוח חיים רצינית מאוד לדרכים בהם ניתן לעשות כסף באינטרנט. יתרה מכך כל יום נוצרים עשרות, אם לא מאות מודלים עסקיים באינטרנט. בפוסט זה אני רוצה לעסוק במודלים העסקיים הראשיים. אשר מהווים בעצם אבני יסוד לשאר המודלים וכל המודלים החדשים אשר נוצרים מתבססים עליהם. 6 אבני היסוד של המודלים העסקיים הם:

כפי שציינתי, אלו רק אבני יסוד ומודלים בסיסיים. לכל מודל בסיסי כזה, יש "יורשים" אשר משתמשים במודל הזה באופן שונה. אנאלוגיה טובה לנושא תהיה המיתולוגיה היוונית. המודלים הללו הם הטיטאנים ואילו היורשים שלהם הם האלים. עכשיו, תנו לי להציג בפניכם את אלי האינטרנט החדשים:

מודל סחר במידע

חברות המשתמשות במודל עסקי זה בעצם סוחרות במידע שיש להם אודות גולשים מסויימים או מגזרים מסויימים של גולשים. רוב המידע הזה נסחר עבור התאמת פרסומות ממוקדות למשתמש. המודל הזה בעצם יצר את תעשיית הפרסום ההתנהגותי (Behavioral Advertising). החברות אשר משתמשות בשיטה זו, יכולות להתאים פרופיל למשתמש אשר ידע לקלוע לתחומי העניין שלו (גם אם לא מדוייק, זה יהיה די בקירוב), הגיל המגדר וכו…

חברות מפורסמת אשר משתמשות במודל עסקי זה הן: Quantcast ו-Alexa, אתר נוסף שרוצה לעשות זאת בצורה קצת אחרת (ואפילו ישראלי): Soluto

מודל פרסום

זהו המודל העסקי הפופולארי ביותר באינטרנט. מודל הפרסום הוא זה שהיה אחד "האחראים" הגדולים לבועת הdot com בשנת 2000. המודל העסקי הזה, הוא בדיוק מה שזה נשמע – מתבסס על פרסום באינטרנט.

לרוב מי שישתמש במודל הזה יהיה בעל סטטוס אינטרנטי של מפיק. כלומר, על מנת לנצל את המודל הזה עד תום יש צורך חשוב מאוד בלהפיק תוכן על בסיס קבוע שיעניין אנשים. זה לא משנה אם התוכן הוא טקסט, וידאו או אודיו. רמת הרווחים תימדד בין היתר על ידי כמות התוכן המיוצר באתר.

חשוב מאוד לא להתבלבל ולחשוב שהדרך היחידה לפרסם היא על ידי באנרים. יש הרבה צורות של פרסום באינטרנט. ממודל הפרסום נגזרים מס' מודלים נלווים:

  • פורטל – או במילה אחרת אתר גדול, ללא קשר אם זה בלוג או סתם אתר בעל אופי אחר. כפי שצויין למעלה, אחד הפרמטרים החשובים ביותר על מנת לנצל את המודל הזה עד תום זה להפיק תוכן על בסיס קבוע. דוגמא טובה לאתרים מסוג זה: וואלה, Ynet
  • מודעות – מודל זה הוא פופולארי גם כאן. במקרה הזה מדובר באתר שהוא סה"כ נקודת מפגש בין אנשים שמפרסמים מודעות בנושא מסויים, לאנשים שיחפשו מידע בנושא מסויים. הדוגמא הכי טובה לכך היא אתרי יד שנייה ואתרי דירות להשכרה. כאשר ניתן לפרסם חינם באתרים הללו ובנוסף לכך האתר מרוויח מפרסום מודעה ממומנת. דוגמאות: קרייגסליסט, יד2
  • פרסום ממוקד רישום – פרסום ממוקד רישום, זהו מודל עסקי אשר דומה מאוד ל-"פורטל" עם זאת, האתר דורש הרשמה לאתר בחינם. בעת ההרשמה לאתר, האתר אוסף פרטים אישיים מהמשתמש ובעתיד, מציג למשתמש מודעות בהתאם לבחירות שלו. המיקוד של המודעה מעלה את הערך הכלכלי של המודעה. בעולם האינטרנט – מיקוד=כסף. דוגמא לאתר כזה: פייסבוק
  • סבסוד מפרסום – במודל עסקי זה, לקוח הקצה מקבל מוצר בעל ערך רב בחינם עם זאת מאפשר למוצר להתקין אפליקציות להצגת פרסומות (AdWare). מודל זה יכול להתבצע בדרכים אגרסיביות ופחות אגרסיביות. ישנן תוכנות אשר מתקינות תוספים מסוג זה באופן לא חוקי ופלילי. ישנן תוכנות אשר מפרסמות את זה בגלוי (GameVance) וישנן תוכנות אשר עושות את זה (מתקינות טולבאר) בצורה של Default Opt In, שזה תיבת סימון מסומנת מראש, שאפשר לבטל (Format Factory – תוכנה מומלצת על ידי אגב…)

מודל סוחר

מודל הסוחר מתמקד ביצור/מכירה, שליחה וארגון של סחורות או שירותים. זהו בעצם מודל אינטואיטיבי שהגיע מהעולם הלא מקוון. זה אותו בעל המוצר, אותו בעל החנות או אותו בעל השירות. ניתן לחלק את המודל העסקי של הסוחר ניתן לסווג למס' מודלים:

  • קמעונאי – מודל עסקי אשר מתאר בעצם ייצור או יבוא מוצרים ומכירת באינטרנט. המודל העסקי של הקמעונאות עוסק בעצם בהקמת חנות אינטרנטית ומכירת מוצרים. דוגמא: שופ הרים
  • מוצר דיגיטאלי – מודל עסקי של מוצרים דיגיטאליים מדבר על יצירת מוצרים דיגיטאליים ומכירתם באינטרנט. זהו עסק הדומה לקמעונאי עם הבדל אחד, המוצרים הם זמינים לגישה מיידית עם סיום הרכישה. המוצר יכול להיות eBook, וידאו, אודיו או תוכנה. זהו אחד המודלים האהובים עליי מאחר ועלויות היצור והשכפול שואפות לאפס. דוגמאות: קניית ספרים דיגיטאליים באמאזון, קניית ספרים מושמעים ב-Audible ו-RoboForm.
  • Drop Shipping - למודל העסקי הזה, לא ידעתי איך לקרוא בעברית. המודל העסקי של ה-Drop Shipping מחבר בין בעלי מחסנים של מוצרים לבעלי חנויות אינטרנטיות. במודל זה, אחריות האחזקה והשליחה של המוצרים נופלת על בעל המחסן ואילו שאר המטלות בעסק נופלות על בעל החנות האינטרנטית. כל הפעילות האינטרנטית של בעל המחסן (הדרופ שיפר) נשארת סמויה ללקוח הקצה. ניתן לממש את המודל העסקי של ה-Drop Shipping ב-2 אופנים:
    1. להיות בעל המחסן ולתת שירותי משלוח והפצה לחנויות אינטרנטיות.
    2. בעל חנות אינטרנטית ללא מחסן.
  • ספק ביטים – מודל עסקי זה מתבסס על הישענות על גבי פלטפורמות קיימות ומכירת מוצרים בתוך פלטפורמות סגורות. דוגמא מצויינת לכך תהיה ייצור אפליקציות iPhone אשר נשענות על פלטפורמת iTunes של חברת Apple. דוגמא נוספת יכולה להיות תכנות Widgets למארקטפלייסים קיימים. המודל הזה יכול להיות רווחי מאוד, מאחר ועלויות השיווק נמוכות יותר עם זאת הוא בעל סיכון רב מאחר והוא נשען על "חסדים" של עסקים אחרים. מי שהתעסק עם אפליקציות iPhone יודע שזה לא תסריט בדיוני ש-Apple יורידו אותך מהמארקטפלייס.
  • שירותים – מודל עסקי פשוט וידוע אשר עוסק ביצירת אתרי פרופיל (בערך) ופרסום שירותים מקצועיים בנושא. מקדמי אתרים, אסטרולוגים, אינטלטורים ועוד בעלי מקצוע/נותני שירות משתמשים במודל הזה. דוגמא: Operation NLP

מודל מנוי

מודל המנוי הוא דומה מאוד למודל הסוחר, עם שוני אחד קטן. מודל המנוי עוסק במתן שירותים או מוצרים על בסיס קבוע ומתמשך למשך זמן. במודל זה לקוח הקצה ירכוש מנוי לתוכן ייחודי ומשודרג למויים או למועדון חברים ובתמורה יקבל מוצרים/שירותים על בסיס קבוע. מהמודל העסקי הזה ניתן לגזור מספר מודלים קטנים:

  • שירותי תוכן – במקרה הזה המשתמש ישלם על בסיס קבוע ובתמורה יקבל נגישות לתכנים יחודיים ללא קשר לפורמט (טקסט, קול, וידאות). ממש כמו מנוי לספריה העירונית. דוגמא מצויינת לכך יהיה אתר NetFlix
  • אינדקסים מקצועיים – זהו מודל עסקי אשר עשוי להזכיר קצת אתך מודל המודעות מאחר ויש דמיון רב ביניהם ובצדק עם זאת מודל המוניטיזציה כאן הוא שונה. מדובר באתרי מידע בסגנון של "דפי זהב" בנישות מסויימות. האתרים הללו מאגדים בתוכם אוסף של מומחים בנישה וגובים תשלום מהמומחים על הופעה במקום 1 באינדקס. התשלום יתבצע על בסיס חודשי. בתמורה האינדקסים מבטיחים להביא תנועה אל האינדקס (לרוב על יד קידום אתרים אורגני בגוגל או באמצעות פרסום מודעות ממומנות). בתור דוגמא ניתן לקחת את אתר חוג.
  • חותמות צד-שלישי המודל העסקי של חותמות צד שלישי הוא מודל עסקי מעניין מאוד. המודל העסקי של החותמות בעצם נותן אסמכתאות לאתרים בכל מיני נושאים אשר יכולים לנוע מאמינות העסק, אבטחת העסק או אישור הידע המקצועי של בעל העסק. מימוש המודל כולל 2 שלבים בתוכו. השלב הראשון הוא יצירת שם לארגון המקנה חותמות. השלב השני הוא מכירת החותמות עבור דמי מנוי קבועים. לרוב, המודל העסקי הזה לא כולל שום דבר באמת מלבד יצירת שם. דוגמאות: המומחים של גוגל, McAfee Secure
  • אתר מנוי – או באנגלית Membership Site. זה לא בדיוק מודל בפני עצמו אלא יותר נגזרת של שירותי התוכן עליהם דיברתי קודם לכן. זה מודל עסקי אשר עוסק ביצירת אתר למנויים בלבד וסיפוק תוכן על בסיס קבוע. כפי שאתם רואים, זה לא שונה בכלל ממודל שירותי התוכן. הוספתי את המודל הזה בנפרד, כי ה-"גורוים" חופרים עליו.
  • SaaS - המודל העסקי של SaaS מהווה ראשי תיבות של Software As a Service או בעברית תוכנה כ-שירות. זהו מודל עסקי מעניין מאוד שהטכנולוגיה הביאה עלינו. עם התפשטות ופרסומן של טכנולוגיות ענן מסויימות המודל הזה התחיל לתפוס תאוצה ובעצם מהווה כתחליף ופתרון לפיראטיות בעולם התוכנה. המודל העסקי הזה נותן אפשרות לייצר תוכנה ולתמחר את התוכנה כמו שירות על בסיס מנוי. דוגמא מצויינת: MindMeister (אני לקוח משלם של השירות הזה)

מודל תיווך (ברוקר)

מודל הברוקר הוא אחד המודלים המסקרנים ביותךר מבחינתי. המודל העסקי של הברוקר מדבר על יצירת פלטפורמות אשר מחברות בין מוכרים לקונים. המוניטיזציה מתבצעת באמצעות גזירת עמלה קטנה באמצע או על סמך רשיונות. חשוב מאוד לא להתבלבל בין המודל הזה למודל השותפים (שאותו כולנו מכירים). לא מדובר כאן במכירת מוצרים אלא מתן פלטפורמה. ממודל הברוקר ניתן לגזור את המודלים העסקיים הבאים:

  • זירת מסחר וירטואלית – יצירת זירת מסחר וירטואלית היא רעיון פשוט מאוד שאני בטוח אותו רובכם מכירים. מדובר במודל עסקי של יצירת קניון ואיגוד הרבה חנויות כאשר כל חנות מפרסמת את המוצרים שלה תחת קורת גג אחת. דוגמאות מפורסמות יהיו Amazon ו-eBay. דוגמא קצת פחות מפורסמת, לפחות  בחול יהיה: Walla Shops
  • פלטפורמות חיפוש – יזמים סדרתיים בטח חשבו לעצמם יותר מפעם אחת "איך ניתן ליצור את הגוגל הבא?", מחשבה שחלפה לה בדיוק לאחר שניה כי: "מי יחפש משהו במשהו שהוא לא גוגל". המשפט הזה הוא אמנם נכון, אך נכון חלקית. מאחר ולמנועי חיפוש נישתיים תמיד יהיה מקום. יש יותר מאתר חיפוש נישתי אחד (והם לא סתם זרוקים בצד ואף אחד לא מכיר אותם), שנותנים ערך רב לגולשים שלהם ומתפרנסים מפרסום ממומן נישתי (בדיוק כמו שגוגל עושים). דוגמאות טובות לכך ניתן למצוא בזאפ וב-Kayak.
  • אתרי דרושים – אתר דרושים אולי ישמע כדה-ז'ה-וו מאחר והוא עשוי להזכיר את המודלים העסקיים של "המודעות" ו-"אינדקסים מקצועיים" עם זאת יש לו ייחודיות. האתרים הללו עושים את הכסף שלהם על-ידי גביית עמלות על פעולות מוצלחות כמו לדוגמא: שכירה בפועל של אנשים. דוגמאות לאתרים הללו: CPS ו-Fiverr
  • רשת פרסומות – מי שעוסק בפרסום באינטרנט יותר מיום אחד, בטח מכיר את המודל העסקי הזה. רשת פרסומות זהו אתר/מתווך בין מפרסמים למפיצי פרסומות כאשר הכסף נעשה על ידי גזירת עמלה מהצד המשלם. כמו בכל דבר אחר באינטרנט, התחום הזה נודד לאט-לאט מרשתות מפלצתיות אשר כוללות בתוכן אתרים כמו CNN או BBC לאתרים נישתיים אשר מתאגדים סביב נושא או נישה. לדוגמא רשת פרסום העוסקת בפרסום בבלוגים: Buy Sell Ads
  • רשת שותפים - גם המודל הזה אינו חדש לקוראי הבלוג הותיקים. רשת שותפים מאגדת בין סוחרים למשווקים/מפרסמים וגוזרת עמלה מהצד של הסוחר. בדומה לרשת פרסומות, גם כאן יש תהליך של נישיזציה (מילה שאני המצאתי :) ). לדוגמא: CJ עוסקת בכל הבא ליד ואילו קליקבנק רק במוצרים דיגיטאליים.
  • פלטפורמות אחרות – כמו שכתבתי בפתיח של המודל העסקי של הברוקינג. זהו תחום מסקרן מאוד לטעמי, כי מדובר בפלטפורמות אשר מחברות בין עצה לביקוש (שזה הבסיס של הכלכלה בערך :) ). מהסיבה הזו זהו מודל אינסופי וניתן לפתח אינסוף פלטפורמות. ניתן לפתח פלטפורמות לפורקס או לקזינו. ואם תסתכלו על זה עוד קצת, תראו שגם פייסבוק היא סוג של פלטפורמה ואתרי דייטינג הם פלטפורמה מסוג כלשהו… בגדול… כשמדובר על המודל הזה, השמיים הם הגבול.

מודל קהילתי

מודלים עסקיים קהילתיים אלו מודלים שכיום צמאוד פופולאריים בעידן ה-Web 2.0. המודלים הללו מקבלים את הכח הכלכלי שלהם רק בזכות הקהילה והביחד בפנים. מצד אחד זה סוג של פלאטפורמה, מצד שני זה סוג של אתר סינרגי שיוצר מצב של 1+1+1+1+1=100. השורה התחתונה כאן היא שלמודלים עסקיים מבוססי קהילה יש כח רק כשיש קהילה. מהמודל העסקי הקהילתי ניתן לגזור:

  • משחקי תפקידים - עוד הרבה לפני Zynga ו-WOW היו ברחבי הרשת משחקי תפקידים, אשר גבו כמה אגורודים עבור על מיני עזרים במשחק. ניתן היה לחסוך שעות של משחק על ידי גרוש וחצי. כפי שאתם רואים העניין במשחק הוא בזכות הקהילה והרווח העסקי הוא בזכות חיבור הרבה גרושים לשלם. דוגמאות: Zynga
  • קוד פתוח – המודל העסקי הזה מעניין גם כן, למרות שהוא מאחרוי כבר :) מודל הקוד הפתוח דוגל יצירת תוכנות או אפליקציות בקוד שפתוח לכולם. הגאוניות כאן, שלכל תוכנת קוד פתוח מפורסמת יש מיליוני מתכנתים. זהו כח אינסופי. את הכסף, לא גובים על פיתוח התוכנה אלא על מתן שירות והתמעה. וורדפרס לדוגמא, היא מערכת המפותחת בקוד פתוח, תחשבו כמה אנשים אתם מכירים שנותנים שירותי תמיכה בוורדפרס? בתקופה הפרה-היסטורית שלי, הייתי מפתח דרופל, כאשר כל מה שהייתי מפתח ללקוחות היה בסופו של דבר עולה גם לרשת.
  • פורומים – כולנו מכירים פורומים, אך לא כולנו מכירים את המודלים העסקיים מאחורי פורומים. מבחינתי, פורומים הם רק שם קוד לאתרי קהילה גדולים. כמו פייסבוק לדוגמא, שלדעתי זה אותה הגברת בשינוי אדרת.
  • קראוודסורסינג – Crowdsourcing או מיקור המונים זהו באזוורד חדש בעולם האינטרנט. זוכרים את החלק הסינרגי שכתבתי עליו? כאן יוצרים פלטפורמות אשר גורמות לקהילה לעשות כל מיני דברים. כמו ליצור תחרויות עיצוב בקהילת עיצוב או מימון פרוייקטים המוני. מודל מעניין מאוד לטעמי, עם הרבה פוטנציאל. דוגמאות: 99designs, Kick Starter

מודל שימושיות

כשאנחנו מדברים על המודל העסקי של השימושיות אנחנו מדברים על מודל עסקי שפשוט גובה תשלום על פי השימוש במוצר או שירות כלשהו. לא מדובר פה על תשלום מנוי קבוע, אלא יותר על תשלום לפי תוצאות. תחשבו על פיצה מטר רק באינטרנט. במודל העסקי הזה, ניתן למצוא את היורשים:

  • שימוש ספור - במודל עסקי זה, המשתמש במחוייב בתשלום לפי אופן והרגלי השימוש שלו. שירותי הגשת תוכן לדוגמא (CDN = Content Delivery Network), גובים תשלומים על פי תעבורה. דוגמא: Amazon S3
  • קרדיטים - מודל זה מתבסס על קניית קרדיטים/אסימונים אשר לניתן לממש בדרכים כלשהם. בתור דוגמא לכך ניתן למצוא את iStock Photos

מודל שותפים

את המודל העסקי של השותפים, אני מניח שכולכם מכירים. זהו אותו המודל הידוע לשמצה (לפעמים בצדק, לפעמים לא) בו אני מרוויח ברוב עסקיי. זהו אותו מודל עסקי עליו מדבר רוב הבלוג שלי. למודל עסקי זה יש הרבה יתרונות לצד לא מעט חסרונות. היתרון הגדול שלו, הוא שעיסוק במודל השותפים זהו בי"ס פרקטי לעסקים באינטרנט. החסרון הגדול הוא, שהוא מקבע וגורם לעצלנות. המודל העסקי של השותפים מתגמל בעמלות על בסיס ביצועים. גם העמלה וגם הביצוע צריכים להיקבע מראש. את מודל השותפים יורשים המודלים העסקיים הבאים:

  • Rev Share – מודל החלוקת רווחים הוא המודל המפורסם ביותר והותיק ביותר מבין בניו של מודל השותפים. במודל זה מתחלק הסוחר עם מפיץ התוכנית שותפים ברווחיו באחוז כלשהו.
  • CPS - ראשי התיבות הן Cost Per Sale או בעברית תשלום עבור מכירה. זה אמנם יכול להשמע דומה ל-Rev Share אך כאן לא מדובר באחוזים מהמכירות אלא במספר קבוע. לדוגמא, ישנן תוכניות שותפים אשר משלמות $40 על מכירה בשווי $20. כלומר "מפסידות $20", אותם חברות מתבססות על לקוחות חוזרים ולכן זה משתלם להן.
  • CPA - ישנן 2 ואריאציות של ראשי תיבות למודל עסקי זה: 1. Cost Per Acquisition – תמחור עבור גיוס, ו-2. Cost Per Action – תמחור על פי פעולה. אני באופן אישי דובק בתמחור על פי פעולה. כמו שמשתמע, מודל עסקי זה מתגמל על פי פעולות שנמכרות. לדוגמא חברות הפורק יכולות לשלם סכום אחיד על ביצוע פעולה כמו הפקדת כסף של משתמש חדש.
  • CPL - ראשי התיבות הן Cost Per Lead או בעברית תמחור לפי ליד. כלומר מתוגמלים על ידי "מכירת" פרטי התקשרות של אנשים.
  • CPD – ראשי התיבות הן Cost Per Download או בעברית תמחור לפי הורדה. שם נוסף שיכול להיות כאן הוא CPI שזה Cost Per Install או תמחור לפי התקנה. למרות הרושם הראשוני השגוי, התגמול כאן הוא לא על פי הורדה אלא מודל עסקי זה מתגמל על פי התקנה של תוכנה כלשהי או תוסף. ניתן למצוא את חברת בבילון בתור דוגמא לחברה אשר מתגמלת עבור עידוד התקנת התכנה שלה.
  • CPC – ראשי התיבות הן Cost Per Click או תמחור על פי לחיצה. כפי שמשתמע מקבלים תגמול על פי קליקים שאנחנו מעבירים.

המוטציה

כפי שאתם מבינים, המודלים העסקיים המוצגים למעלה הם רק אבי-טיפוס של מודלים עסקיים. רוב האתרים הגדולים באינטרנט הם מוטציות של כמה מודלים עסקיים. וכאן בדיוק הבעיה של רובנו (האפיליאייטס), לא השכלנו להגדיל את העסקים שלנו ממודל השותפים למודלים אחרים.

להתחיל בתור משווק שותפים כמודל עסקי לעסק באינטרנט, זה מצויין ואפילו מומלץ מאחר והחסם כניסה כאן הוא הרבה יותר נמוך מהמודלים העסקיים האחרים.

עם זאת צעד מתבקש מאוד זה להגדיל את כמות המודלים העסקיים שלנו ככל שעובר הזמן, ובכך לייצב את העסק ולהגדיל את כמות מקורות ההכנסה.

מה הלאה?

כל מי שכבר יש לו עסק באינטרנט מוזמן לעיין ברשימה המכובדת של המודלים העסקיים אשר הבאתי לכם כאן, ולחשוב על איזה מודל עסקי 1, יכול להגדיל לו ולשפר לו את העסק.

מי שעדיין אין לו עסק, צריך לחשוב עכשיו איזה מודל עסקי הכי מעניין אותו מהרשימה הנ"ל חוץ ממודל השיווק שותפים. עוד לא אמרתי לכם ליישם את זה, פשוט אמרתי לחשוב על זה. להתחיל לרעיונות שלך לזרום בתוך הראש.

העסק השקוף שלי ושל פליקס מתבסס מס' מודלים עסקיים שנחשוף אותם בסאגת הפוסטים הבאה. בפוסטים הקודמים בנושא העסק השקוף התמקדתי בבחירת נישה, בפוסט הזה התמקדתי באופציות העסקיות שעומדות בפנינו בעסק אינטרנט. בסאגה הבאה אני אתמקד במשהו אחר לגמרי… מזה בכלל עסק אינטרנטי? ומה עושה עסק אינטרנטי לטוב, לפחות מבחינתי? (רמז: בטח כבר ניחשת, זה לא מה שחשבת).

זהו, מקווה שנהנתם. מקווה שכבר גילית איך ניתן להגדיל את העסק שלך. כי אם לא אני אבוא אחריך!!! :)

נ.ב. זה הפוסט הראשון שכתבתי בעמידה!!! כן, כן. רכשתי עמדת עמידה ומזה כמה ימים שאני מבלה את שעות העבודה בעמידה. בגדול ישיבה מזיקה מאוד לבריאות ומסתבר שגם גורמת להפרעות קשב וריכוז. בכל מקרה, אני אעדכן על כך כשיהיה לי קצת פזם על העמדת עמידה.

נ.ב.2. חבר'ה, עליתי על זה!!! אני מבין את הצורך במדריך מיידי לביצוע! אמנם הרעיון של העסק השקוף הוא רעיון טוב, עם זאת היומרות שלו גבוהות מידי בשביל לסיים אותו בשבוע 1 ולתת לכולם ללמוד/להעתיק. אני פחות רוצה שהעסק השקוף יהיה תכנית לימוד, מאחר והנושאים כאן הם מתקדמים. אני יותר רוצה שזה יהיה תוכנית בידור חינוכית. בכל מקרה, כתרופה למכה, החלטתי שבשבועיים הקרובים אני אכתוב איבוק/קייס סטאדי מהיר ופחות יומרני למתחילים. מקווה שאני אסיים תוך שבועיים ועם סיום הקריאה אנשים כבר יוכלו להתחיל לבצע.

נ.ב.3. אתם בטח סקרנים לדעת בכמה כסף אני אתמחר את האיבוק הזה. אז התשובה היא חינם-אין-כסף. עכשיו אתם בטח חושבים לעצמכם "נו, הנה עוד אחד שמנסה לייצר רשימת אימיילים ויכריח אותי להרשם לרשימת תפוצה", אז התשובה לזה היא, לא! האיבוק יהיה ניתן להרודה חינם ללא תנאים. אני הולך לעשות ניסוי חברתי בויראליות :)

נ.ב.4. אני חייב להתוודות, זה עוד תירוץ מאוסף התירוצים שלי. בגדול, המטרה שלי היא לכתוב בבלוג כל 3-4 ימים. עם זאת כל פעם קורה לי איזה משהו מופרח. ההפתעה השבועית שלי הייתה שבדיוק איך שניגשתי לכתוב פוסט, הפסקתי לשמוע באוזן ימין. נשבע לכם!!! אמנם השמיעה עוד לא חזרה אלי באופן סופי, אך זה בסדר תודה על האיכולי החלמה מהירה. זה רק דלקת שדפקה לי את התהודה.

נ.ב.5. מצד אחד, אני לא זוכר מתי פעם אחרונה הגעתי ל-5 נ.ב.-ים. מצד שני, אני לא זוכר מתי בפעם האחרונה כתבתי בבלוג הזה 3,061 מילים. שיהיה סופ"ש מדהים לכולם והרבה מודלים עסקיים מוצלחים…

62 תגובות... קרא אותן למטה או הוסף אחת

  1. (#)

    עבודת קודש זה מה שאתה עושה.
    תודה רבה על התרומה שלך לקהילה הזאת.
    באמת מגיע לך צל"ש על זה שמזמנך הפנוי אתה מקדיש כל כך הרבה זמן ללמד אחרים וכל זה ללא תשלום.
    כן ירבו כמוך.

  2. Pojarnik   1 באפריל 2011 בשעה 15:23
    (#)

    יגאל,
    חסר ממש מידע על התנהלות עסקית בארץ. האם תוכל קצת לפרט על איך שאתה מתנהל מבחינת חשבונאות, מע"מ כל מיני טיפים בנושא. יש לך פוסטים בעבר על זה, אבל הנושא ממש חם למי שכבר מרוויח ורוצה לעלות רמה ולפתח את העסק יותר.
    ברור שאתה לא יכול להיות סמכות בייעוץ מס וכאלה, אבל טיפים אתה יכול לתת.

    תודה,
    דימה

    • המיליונר בפיג'מה   1 באפריל 2011 בשעה 19:06
      (#)

      אהלן,

      אני ילד טוב, עושה הכל לפי הספר, לא מנסה להתחכם יותר מידי. משלם מס כמו שעון. מע"מ אני לא שמלם כי אני לא עובד עם ישראלים ואין לי הכנסות מהארץ.

      שבת שלום :)

  3. יוגב ליפכין   1 באפריל 2011 בשעה 17:16
    (#)

    אם ביום מן הימים יקימו מוזיאון אינטרנטי להתפתחות עסקי האינטרנט בישראל (הםםם רעיון),
    אז לפוסט הזה יהיה מקום של כבוד שם.
    לדעתי זהו סיכום איכותי, מקיף ומשכיל של עסקי האינטרנט ומודלי הרווח השונים שלהם.

    תודה.

  4. ליאת   1 באפריל 2011 בשעה 19:11
    (#)

    יגאל היקר
    ניתקלתי באתר הזה שמסית לטרור נגד ישראל:
    http://www.paldf.net/forum/showthread.php?t=768672
    ולא ידעתי מה לעשות אני רק יודעת שאתה יודע איך להתלונן על אתר כזה ככל הידוע לי השרתים שלו יושבים באחסון גו דאדי אם תוכל לעשות שיורידו אותי אודה לך מאוד.

    תודה רבה יהודי יקר

    • Palestine Information   2 באפריל 2011 בשעה 19:16
      (#)

      להיתבייש לכם!

      לא מספיק אתם כובש פלסטין ולקחתם אדמה שלנו, אתם גם רוצים ליכבוש איטנרנט!
      אנחנו עושים בו מפכה!
      את חושבת אזה שכנזי עם שם מעפן יכול עלנו?

      מי משחק באש חוטף !

      Free palestine

      PLO PLO – SEO NO iii

      Abu

      • משיח   3 באפריל 2011 בשעה 23:16
        (#)

        אדמה שלכם?
        להלן העובדות:
        1. אין כזה דבר עם פלסטיני – המצאה!
        2. ארץ ישראל שייכת לעם ישראל ככתוב בתנ"ך (שגם המוסלמים מכירים בו!)
        3. האיסלם זה דת של מלחמה ורצח, אז אל תשחקו אותה שאתם במלחמת השחרור.
        4. והכי פרקטי – מדינה משלכם תעשה לכם רק יותר רע מרע, כי המנהיגים שלכם הם סתם טרוריסטים רוצחים ומושחתים. אז אל תבלבלו את המוח שמדינה תעשה לכם טוב.

        וחוץ מזה, מי מנסה לכבוש את האינטרנט? אתה באמת חושב שזה נעים לנו שקוראים לרצוח יהודים ע"ג האינטרנט ואנחנו אמורים לשתוק? מה אנחנו אהוד ברק?

        • Palestine Information   5 באפריל 2011 בשעה 12:42
          (#)

          לפני אתה קופץ בראש,
          אולי קורא קצת עובדות באתר שלנו?
          הא?

          מה אתה אזה הודי, בעל בית משלם לך לרשום תגובות באינטרנט, כל הזמן אותו תגובה בלי עובדות?
          הא?

          אולי ציונים עשו אתר אומר לרצוח יהודים, אחר כך מאשים אותנו?
          הא?

          מושחתים למדנו להיות מציונים: ביביטוס, ראשוןטוס…
          אצלנו נשיא לא עושה בעיות לבחורות ולא יכול ליסוע לטייל בגלל מצור.

          אנחנו בו למדנו איך עושים מדינת פלסתין בגוגל !!!

          בו הקמנו מדינת פלסתין!

          ABU

      • Abu Shukri   4 באפריל 2011 בשעה 19:30
        (#)

        תגיד אבו,
        אתה באמת מאמין בזה? ודרך אגב הסלוגן הוא לא

        BLO BLO – Balastine No?

      • שניר   6 באפריל 2011 בשעה 18:25
        (#)

        ניסיתם פעם להצליח מבלי לרצוח מישהו?

        נ.ב – זוכרים את אבו הקוף מאלאדין?
        בלי להעליב את הקוף כמובן.

    • החולם   3 באפריל 2011 בשעה 2:02
      (#)

      מנכ"ל גו-דאדי נפל בגלל איזה סרטון שבו רואים איך הוא הורג פיל. (ממש דפוק) וככה הוא קיבל את העונש שלו על אירוח האתר הזה.

  5. אוריאן   1 באפריל 2011 בשעה 21:55
    (#)

    אך אתה סופר את כמות המילים בבלוג שלך?

  6. יוסי   2 באפריל 2011 בשעה 14:43
    (#)

    למען הדיוק – 3084

  7. עופר   2 באפריל 2011 בשעה 18:42
    (#)

    תודה יגאל פוסט מדהים מעניין וסופר מקצועי
    שוב תודה שבוע טובבבבבבבבב

  8. האח העשיר   2 באפריל 2011 בשעה 20:30
    (#)

    כרגיל מקצועי ואינפורמטיבי מאוד, אכן סקירה מקיפה על המודלים השונים, לכל מודל כזה כמעט יש שני צדדים-היזם: זה שמקים את הפלטפורמה ,וה"שותף" -זה שעושה כסף על הפלטפורמה הנ"ל (לדוגמא בשיווק שותפים יש את מי שיוצר את המוצר ויש את המשווקי שותפים), אם בתחילת הדרך של שיווק שותפים היה מאוד כדאי להתמקד ב"שותף" בתקופה הזאת אני מציע לכולם לחשוב על להיות היזם..

  9. לומד להרוויח כסף באינטרנט   3 באפריל 2011 בשעה 10:57
    (#)

    קודם כל פוסט חשוב.

    דבר שני, לדעתי, מניסיוני בהקמת עסק אחר, שהוא לא תוכנית שותפים, כדאי להתמקד במודל אחד, או אחר.
    כלומר לראות שמודל אחד עובד ממש טוב, ואז להמשיך הלאה ו"לפתוח עוד עסק" (שזה להמשיך את העסק הקודם ובכל זאת.. לפתוח משהו חדש).

    אני חושב שטעות נפוצה בהקמת עסקים היא שלאנשים אין מספיק נחישות להמשיך באותו מודל של העסק שהם פתחו, כך שהם לא מצליחים, וממשיכים לעסק הבא מבלי להצליח. מבלי להשאר בעסק הנוכחי שלהם.

    • המיליונר בפיג'מה   14 באפריל 2011 בשעה 10:58
      (#)

      אהלן,

      מצד אחד אני מסכים איתך, אני מאוד בעד מיקוד.

      עם זאת, באינטרנט, מודל עסקי אחד עשוי לא להספיק.

      בהצלחה ותודה על התגובה.

  10. רוברט צימרמן   3 באפריל 2011 בשעה 20:55
    (#)

    יפה לראות את הנושאים של הפוסטים עכשיו בשוואה לפעם.
    התקדמות מהירה יחסית.
    יגאל, לפני שלוש שנים דמיינת שכיום תרצה, תגייס אפיליאייטס, וכו'?

  11. רותם   4 באפריל 2011 בשעה 18:29
    (#)

    יגאל,
    המון תודה על ההשקעה (גם) בפוסט הזה!
    זה היה מרתק וסידר לי הרבה דברים בראש.
    בהצלחה עם האי-בוק ותרגיש טוב!

  12. ארלי דורון   4 באפריל 2011 בשעה 19:42
    (#)

    איך הכתיבה העמידה? לא מייבש קצת את השכל? גם אני התעניינתי אבל בניגוד אליך אני לא מליונרית למרות שאני חולה על פיג'מות. חוץ מזה ניסיתי להבין לאן נופל העסק שלי שעוסק במתן שירותי תוכן (יענו- ידע) -אולי תוכל לעזור?בתור מתחילית מתלהבת בבלוג שלך חסרים לי כל הבלוגים הקודמים כדי להבין איך הראש שלך עובד ולפעמים אתה דווקא כן מסבך דברים לאנשים פשוטים כמוני :)
    ד"ר (אלעק-לא יצא לי כלום מזה) אורלי דורון- מעריצה

    • המיליונר בפיג'מה   14 באפריל 2011 בשעה 11:05
      (#)

      אהלן אורלי,

      הכתיבה בעמידה מעולה. כמו תחליף לרטלין. אני מת על זה בכל אופן. בהתחלה קצת קשה להסתגל, כי זה קודם כל נשמע ונראה מפחיד, ודבר שני, לא עשינו זאת אף פעם. בשורה התחתונה זה הרבה יותר נוח.

      היום, לאחר שבועיים של ניסיון, ההעדפה שלי גם מבחינת נוחות לעבוד בעמידה לא רק מבחינת פרודאקטיביות, בריאות וערנות.

      אני ממליץ לך קודם כל לחשוב מה מיחד את שירותי התוכן שלך מהשירותים האחרים (מחיר, שירות ועוד קלישאות שאנשים רגילים לשמוע, לא נחשב). דבר שני, לאפיין את הלקוח שלך. לראות מיהו, מה הוא עושה, איפה הוא עובד וכו… ובסוף, לפנות לבעלי השירותים שהוא עובד איתם או האתרים שהוא קורה בהם ולנסות ליצר שיתוף פעולה…

      לדוגמא, אפשר לייצר שת"פ מעניין בין: וטרינר, ספר של כלבים וחחנות בע"ח.

      בהצלחה.

  13. נמרוד קדם   4 באפריל 2011 בשעה 22:17
    (#)

    הצעה לתרגום:

    Drop Shipping = שילוח נקודתי
    .

  14. עידו - פייסבוק המדריך לעסקים   5 באפריל 2011 בשעה 0:42
    (#)

    שיחקת אותה בענק

    אני משוכנע שהפוסט הולך להיכנס ל TOP 10 של כל הזמנים בבלוג

    או שלא?

    איך זה לעבוד בעמידה? קונספט מעניין

    • המיליונר בפיג'מה   14 באפריל 2011 בשעה 11:06
      (#)

      אהלן עידו,

      המון תודה על הפרגון. גם לי יש הרגשה שהפוסט יגיע רחוק :)

      לעבוד בעמידה זה להיט, ממש ממליץ :) זה כיף. זה נוח. זה פרודאקטיבי. זה בריא.

      שיהיה סופ"ש נעים.

  15. קובי מוסי   6 באפריל 2011 בשעה 18:04
    (#)

    זו הדוגמא שלך יגאל לאיך עסק צריך להראות? להצהיר עליו לפני 3 חודשים ועד עכשיו לא לעשות כלום? הלכת לגמרי לאיבוד וההצהרה שלך לדעתי סתם הייתה מוגזמת …תודה בכל מקרה על המידע שאתה שופך פה בכמויות, זה באמת מוערך , אבל אל תשלה פה אנשים ותפתח סתם ציפיות כי כבר עברו 3 חודש ולא נראה לי שאפילו קניית דומיין ל"עסק השקוף"..
    בהצלחה בכל מקרה

    • love ya   6 באפריל 2011 בשעה 18:31
      (#)

      כמה שאני אוהב אותך יגאל ………

      אני מסכים עם הבחור פה שמעליי ….אבל לא יודע למה יש בי עדיין תקווה ואני עדיין מאמין שאתה תראה לנו איך עושים את זה … למרות שכל הסימנים מראים בדיוק ההפך

      :) have a nice day

      • love ya   6 באפריל 2011 בשעה 20:35
        (#)

        ד"א לפי התגובה פה ניתן להסיק שבנית לך מוניטין חזק אני יודע שאני לא מחדש פה כלום אבל הנקודה החשובה היא

        קצת סבלנות חברים יגאל אף פעם לא מאכזב!!!!!

  16. מיליונר בדישדשה   11 באפריל 2011 בשעה 19:49
    (#)

    יגאל לא נראלך הגיוני לשים לייק ו-אנלייק לתגובות פה? נראה לי ילך טוב..

  17. דוק   12 באפריל 2011 בשעה 3:42
    (#)

    יגאל מאיפה קנית עמדת עמידה? אני מחפש לקנות אחד כזה…באינטרנט לא מצאתי, רק באמזון לא חסר.

  18. דוק   12 באפריל 2011 בשעה 3:44
    (#)

    אגב זה אחרי המאמר הזה http://health.yahoo.net/experts/menshealth/most-dangerous-thing-youll-do-all-day

    נזכרתי שכתבת על זה משהו…

  19. אילן-GREENCAR   9 במאי 2011 בשעה 15:08
    (#)

    כמו כולם כן ירבו כמוך אתה מעשיר אותנו בידע רב וחכם ועוד בחינם.כל הכבוד.
    מקווה שגם לי יהיה את אותו זמן שיש לך על מנת לשבת מול המחשב ולכתוב.
    נעים לקרוא את הפוסטים.
    חזק ואמץ

  20. עומר   31 במאי 2011 בשעה 21:24
    (#)

    The best business model is simply HAVING A PRICE.
    With all the social networking "things" going on, people spilling money all over and suddenly we have another bubble. I don't believe in lottery.
    Funny thing is we played this game before in 2000.

    My dumb idea is is almost too simple to work:
    Create something worth paying for -> If people like it, you profit

  21. Mr. D   12 ביוני 2011 בשעה 13:18
    (#)

    First of all, thank you for everything you're doing. Your ability to simplify and organize the vast amounts of information that is circling in your head, and then expressing them in such a way that ANYONE can understand and gain valuable knowledge from is second to none. My question is, is there any way to read your blog in English? I would like to recommend it to others, but they do not read, nor speak, Hebrew.
    Any idea, even a translation software you'd recommend, would be greatly appreciated.

    Thanks,

    A.D.

    • המיליונר בפיג'מה   24 ביוני 2011 בשעה 19:15
      (#)

      Hello A.D.

      I tried to blog in english, couldn't be persisstent with it. Maybe in the future I'll write something in english. I'll get a big added value if I'll start blogging in english. Maybe I'll study english eventually :)

      Anyway, in the meantime, I don't know if there is any solution.

      Thanks for the compliments.

  22. עמוס   14 באוגוסט 2011 בשעה 3:24
    (#)

    תודה על השיתוף הנ"ל..ובכלל.
    איך הולך הקטע בעמידה?מרוצה?

  23. רואי   28 בנובמבר 2011 בשעה 23:31
    (#)

    תוכן הפוסט (והבלוג) נראה מקצועי אבל במשך הקריאה נאלצתי להתגבר מספר פעמים על הדחף לסגור את האתר בגלל כמות השגיאות העצומה בעברית. העלגות הזאת מורידה מהציון הכללי שקוראים נותנים לך, ובטח יש כאלה שבאמת עזבו באמצע.
    אני מדבר על שגיאות כתיב (!) וסגנון

    • המיליונר בפיג'מה   28 בנובמבר 2011 בשעה 23:43
      (#)

      תודה על התגובה,
      1. סגנון זה סגנון. יש כאלה שאוהבים ומשבחים, יש כאלה שלא.
      2. שגיאות כתיב… אני דיסלקט.

      אני לא עושה כסף מהבלוג. כך שלא באמת משנה לי אם יקראו או לא. אתה מוזמן להינות מהידע של הבלוג עם העלגות או לחפש בבלוג אחר.

      מה שלא יהיה, שיהיה בהצלחה.

  24. 1506   10 בפברואר 2012 בשעה 20:44
    (#)

    פעם ראשונה , כתבה מפורטת ומעניינת .

    כל הכבוד , פישטת לי את המחשבות , וחילקת אותם לנושאים ביתר קלות .
    ,

  25. יולי   27 ביולי 2012 בשעה 19:36
    (#)

    אהלן,

    למי שמתעניין – אני בדיוק מוכר עמדת עמידה כפי שיגאל תיאר, מחברת Ergotron

    מוזמנים ליצור איתי קשר במייל: [email protected]

  26. hadas   18 במאי 2014 בשעה 8:39
    (#)

    תודה רבה, פוסט מפורט כהלכה, מלמד ומעניין.

  27. http://xn--4dba.org.il/   28 במרץ 2015 בשעה 16:21
    (#)

    עוד הברקה של מאמר מעולה, לימודי ומשכיל מאת המיליונר בפיג'מה, תודה!

התגובה שלך





  • XHTML: אפשר להשתמש בתגים הללו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
  • חברים יקרים, אין צורך להגיב בכמה פוסטים את אותה התגובה רק על מנת שאני אראה אותה, אני קורא ועונה לכל התגובות ללא שום קשר לותק הפוסט אליו הן נכתבו. לצערי הרב זמני מוגבל, ולכן אני עונה על תגובות אחת לשבוע. יחד עם זאת, חשוב לי לציין - אני עונה על כולן!