33 דברים, שלמדתי ב-27 שבועות של שתיקה. (או קצת יותר)

אני זוכר את זה כאילו זה היה אתמול. את המקרר שירד לי מהגב. בדיוק לפני 6 חודשים, סיימתי פרק בחיים ופרק בקריירה וסגרתי את הבלוג שכתבתי בו בין 400 ל-500 פוסטים במשך 4 שנים. (אין לי כח לספור באמת). בחצי שנה הזו, עשיתי. עשיתי. עשיתי. וכמובן שלמדתי המון…

בפוסט הזה, שמציין חצי שנה בדיוק של שתיקה, אני מביא לכם את הדברים המרכזיים שלמדתי והצלחתי לשלוף מהראש. בהתחלה רציתי לכתוב על 27 דברים שלמדתי ב27 שבועות, אבל בסוף ה-Insights זרמו, אז יצא 33 דברים שלמדתי. תבלו:

  1. איבדתי 20% מהרווח שלי בקמפיין PPC מסויים, על המילה הכי רווחית שלי, כי נכנס לי מתחרה 1. אתם קולטים? מתחרה 1! פאקינג מתחרה 1 = 20% רווח. אתם צריכים עוד סיבות למה אסור לבסס עסק על PPC? לאחר חודש, המתחרה יצא מהמשחק, אז חזרתי לעצמי…
  2. רוב הטראפיק באינטרנט, זה משחק של סכום 0, והדוגמא הקודמת הייתה מעל ומעבר בשביל להמחיש את זה. You win some, you lose some. תמיד כשאתה בוכה, מישהו צוחק על חשבונך. זה נכון לגבי כמעט כל פלטפורמת פרסום וטראפיק באינטרנט. אם יהיה לך הרבה מה להפסיד, כנראה שיהיה לך גם הרבה איפה לנצח.
  3. תהיו יותר טובים מאשר 50% השחקנים זו הדרך היחידה לנצח (או יותר נכון לא להפסיד) במשחק של סכום 0. תהיו יותר טובים בכמה שיותר פרמטרים מאשר 50% מהשחקנים. זה נכון ל-SEO, PPC וגם שיווק במובייל. זה יכול להתבטא בתכנית העסקית, כי אם אתם מרוויחים על כל משתמש יותר מאשר 50% מהשחקנים, סביר להניח שגם התקציב פרסום שלך יגדל. זה גם מנטרה טובה לעשות Reality Check מידי פעם.
  4. המשחק לא הוגן, אתם מרגישים את זה כמו ש-Neo הרגיש את המטריקס. יש כוחות מסויימים בלתי מוסברים שמופעלים כנגדכם ואתם צודקים. אם המטרה שלכם היא להיות יותר טובים מ-50% מהשחקנים, אז תארו לכם שב-50% העליונים שאתם מתחרים עליהם יש מותגים שמרוויחים יותר מכם ומוציאים יותר מכם, יש מתכנתים חכמים שמפתחים מערכות מתקדמות, יש אנשים שיש להם מידע פנימי ומה היכולת שלך? לכתוב מודעת PPC? להוציא לינק מ-Slideshare? תקראו את הפוסט הזה למידע נוסף. לצאת מהמטריקס זה כל כך חשוב עד שהחלטתי להקדיש את ההרצאה שלי ב-VisionCamp 2012 לנושא הזה…
  5. כשהבורסה עולה, כולם שמחים, זה אחד המקרים בהם השוק לא נוטה לכיוון משחק של סכום 0. כשאדוורדס היה במגמת עלייה בפופולאריות שלו ומכמת שיפור מבחינת היכולות שלו. כולם (הרוב) היו עושים שם כסף בתור אפיליאטורים. אותו הדבר קרה עם פייסבוק, כשרק נכנסו לתחום. היום גם אדוורדס וגם פייסבוק, התייצבו והצמיחה במפרסמים איטית יותר. עכשיו זה משחק סכום אפס והמוגים, הבריונים והענקים השתלטו על מגרש המשחקים.
  6. לי יש פרשנות קצת אחרת לנפוליאון היל. אני תמיד חוזר ואומר, זה אולי הספר הכי טוב שקראתי בחיים. יחד עם זאת, נראה לי הוא גם הספר שמפורש הכי לא נכון על האדמות. זה פשוט כי אנשים מפרשים, את מה שהם רוצים לפרש. אחד הקונספטים החשובים בספר זה העניין של "לחשוב/לדמיין משהו ממש חזק. לרצות משהו בצורה מטורפת. לעשות תפילת בוקר שתזכיר לי את המשהו הזה שאני רוצה". אם אני אעשה את זה מספיק פעמים, בסוף אני גם אקבל את זה. הפרשנות שלי היא, שהמשהו הזה, לא יכול בשום פנים ואופן להיות התוצאה, אלא הדרך. התכנית לחלום. להגיע למצב של $1,000 ביום, לא יכול להיות המטרה. זה החלום/השאיפה. המטרה היא הדרך. קרה לי יותר מידי פעמים שרציתי משהו כמו $1,000 ביום. בחלק מהפעמים, הגעתי לזה. בחלק מהפעמים לא. זה פשוט אקראי.
  7. תאהבו את הדרך, כי זה הדבר היחיד שיחזיק אתכם כשקצת קשה. כשכל אותם השחקנים מה-50% העליונים עושים רוח. אם אתם לא מאמינים בעיניים עצומות ולב שלם בתכנית ובדרך שהצבתם לעצמכם, תפרשו מראש.
  8. רק דעו לכם, שהדרך עשוייה גם להפתיע. זה יכול קצת לסתור את הסעיפים הקודמים, אבל צפו להפתעות. תכניסו את ההפתעות לתכנית שלכם. התכנית אף פעם לא תצא כמו בתכנון. בחיים לא יצא לי משהו אחד-לאחד כמו שתכננתי, תמיד צריך ללכת קצת שמאלה וקצת ימינה. רק שימו לב שהפנייה שלכם היא לא פנייה של 90 מעלות.
  9. תזכירו לעצמכם את הדרך, בדיוק על הדבר הזה דיבר נפוליאון היל. זה מה שיעזור לך לפנות רק קצת ימינה וקצת שמאלה על מנת לעקוף את ההפתעות. היה לי בחצי השנה האחרונה, מקטע של 6 שבועות רציניים שסטיתי בהם מהדרך שלי. שהזנחתי את התכנית שלי כי חשבתי שיש לי "הזדמנות עסקית טובה". זה כמו פרי עץ הדעת.
  10. הצלחתם כשמימשתם תכנית מא' ועד ת'. לא כשאתם מגיעים לתוצאה מסויימת. התוצאות לא רלוונטיות בכלל, אלא רק הדרך ומה לומדים ממנה. תעשו עם עצמכם חשבון נפש, כמה מהתכניות שלכם מימשתם מ-א' ועד ת'?!?! אני יכול להגיד לכם שבשנת 2010 ובחצי מ-2011 לא מימשתי שום תכנית מא' ועד ת'. תמיד התחלתי משהו ועזבתי באמצע. כמו עם העסק השקוף. תמיד היה צץ לי טיול חדש כלשהו. מתישהו באמצע 2011 נפל לי האסימון. התחלתי ליישם תכניות מתחילתן ועד סופן. בשנת 2012, הגעתי מ-א' ועד ת' כמעט בכל דבר שעשיתי. זה הרגשה מדהימה והתוצאות בהתאם!!!
  11. רוב המלחמות מוכרעות עוד לפני שהתחילו, זה כתוב בספר "אמנות המלחמה", למי שקרה. זהו ספר האסטרטגייה האולטימטיבי וניתן לעשות איתו אנאלוגיות לכל תחום שדורש אסטרטגייה. רוב המלחמות מוכרעות רק דרך מחקר ומודיעין. תלמדו לחפור ולחקור. תאספו מודיעין. הקמפיין הראשון המוצלח מאוד שלי באדוורדס, שהניב לי רווח של 6 ספרות, נבע ממחקר ומודיעין. בפורום DP, התחלתי להתחבר ולהכתכתב אישית עם כל מי שרק זרם. התחברתי עם אנשים והתחנפתי אליהם. היה אחד רברבן. טפחתי לו על האגו. ליטפתי לו אותו. מה הוא עשה? התרברב על ההצלחות שלו. הביא לי קצה חוט ממש מוחשי לגבי מה שהוא עושה. Reverse Engineering קטן והיה לי חלקים נרחבים מהקמפיין שלו. הקמפיין עשה לי $60 רווח על היום הראשון. משם כבר לא הייתי צריך אותו. זו אחת הסיבות שאני טס לכנסים. להשיג מידע פנימי על נישות. למצוא קצוות של חוטים.
  12. תבחרו את המלחמות שאתם יכולים לנצח בהם, אתם צריכים לדעת שאתם הביריונים. אתם צריכים לדעת שיש לכם משהו ביד שלאחרים אין. אתם צריכים משהו מוחשי, שיגיד לכם באופן חד משמעי שאתם זכאים למקום ב-50% העליונים של השחקנים. לא, "אני יודע לכתוב טוב יותר מהמתחרים שלי", או "הכתיבה שלי מניעה לפעולה", או "אני יודע לכתוב טוב מודעות PPC", זה סיפורים שאתם מספרים לעצמכם. זה לא יתרון מוחשי, חד משמעי ומוחץ. בחצי השנה האחרונה, הצלחתי כמעט בכל מה שעשיתי הן מבחינת לעבור את הדרך, והן מבחינת מבחן התוצאה. כל מה שעשיתי זה לבחור את המלחמות שלי בקפידה.
  13. בשביל לנצח במלחמה צריך להבין את העסק ואת המספרים. היתרון המוחץ בד"כ יהיה מדיד. בד"כ יהיה מס' שאותו ניתן לעמוד. פן אם זה מס' סטטיסטי כלשהו או מס' מדוייק. להכיר את המספרים, זה הדרך הכי טובה להצליח. לא מספיק להגיד, אני עושה בית חרושת ל-SEO, כי יגאל עושה בית חרושת ל-SEO. צריך להבין גם את הנסתר מהעיין. צריך לחקור את כל המספרים. צריך להבין את המודל העסקי. המספרים ינצחו לכם את המלחמות, לא שום דבר אחר.
  14. גם המספרים של הפוטנציאל העסקי חשובים. אתם לא רוצים להכנס להרפתקה, שסה"כ תתן לכם את מה שאתם מקבלים עכשיו עם קצת פיתויים. באחד הסעיפים הקודמים כתבתי לסטיתי מהדרך שלי ל-6 שבועות. זה קרה כי מצאתי עסק שקל לי מאוד לממש. קל לי מאוד לעשות שם כסף. אך דורש עבודה. עבודה רבה. מה שלא הבאתי לשקלול של התכנית זה את הפוטנציאל. לאיפה העסק יכול להגיע… זנחתי את הרעיון… תבין כמה אתם יכולים להרוויח… והכי חשוב, למה שתרוויחו את מה שאתם חושבים שאתם הולכים להרוויח.
  15. יש דרך GUARANTEED לנצח בכל יום. יש ימים שאתם מחפשים את עצמכם. יש ימים שאתם מטפסים על קירות. יש ימים שאין לכם כח. ויש ימים שאנחנו מוותרים לעצמינו יותר מידי. יש ימים שאנחנו נגררים בהם יותר מידי לאוננות מנטאלית. ויש ימים שזה יום שלם של דחיינות. יש דרך לנצח את כל זה…
    .
    קוראים לדרך הזאת, לעשות אימון גופני אחרי הצחצוח שיניים. זה לא צריך להיות משהו מטורף. 10 דק' בכל בוקר מספיק. רק שתבינו שזמן הצחצוח שיניים הממוצע הוא 5 דק'. אז אני מדבר איתך על 3 צחצוחי שיניים על הבוקר. מה צריך לעשות? סה"כ שכיבות שמיכה או כפיפות בטן. זה מה שאני עושה. אנחנו לא עושים את זה בשביל להרזות ולא בשביל אורך חיים בריא. לא שורפים קלוריות ולא נעליים. בגלל זה לא צריך לחפש את תכנית האימונים המושלמת, עושים פשוט כמה תרגילי "משקל גוף" במשך 10 דקות. עדיף לעשות תרגיל אחד, עד שאתם לא יכולים להמשיך יותר מאשר רולטה של תרגילים בבינוניות.
    .
    תגיעו למצב שאתם עושים שכיבות שמיכה, ולא יכולים להמשיך יותר. ברגע הזה, תעשו עוד אחד, ועוד אחד, עד שבאמת לא תצליחו להמשיך יותר. הסיבה שזה עובד היא גם מנטאלית (צריך כח בשביל לשים את עצמך לפני שניגשים למחשב או אוכלים או כל פעילות מגרה אחרת). אבל בעיקר זה עובד כי משתחררים כל מיני כימיקלים בגוף שעוזרים לנו להיות חדים יותר, שמחים יותר, וממוקדיי מטרה.
    .
    כמעט שנה הצלחתי להתמיד בזה (בלי הנחות) עד שטסתי לארה"ב. אין מה לעשות, ארה"ב  ובריאות לא באים ביחד.
  16. העסק שלך זה ניהול סיכונים ולא שיווק באינטרנט. שיווק באינטרנט, זו מילה מפגרת למדיי, שהפכה בכמה השנים האחרונות לבית זונות. האינטרנט טס מהר, מהר מידי. יכול להיות שיש לך כישורים שרכשת שבתוך חודש יהפכו ללא רלוונטיים. תלמד לעומק את הסיכונים הכרוכים בפעילות שלך. תבטח את עצמך. אל תעיז לחשוב שמשהו הוא נצחי. ניהול סיכונים הרבה יותר חשוב מכל יכולת אחרת (או לפחות מרובן)…
  17. אל תהיה חמדן. קרה לי כבר כמה פעמים שחבר חשף בפניי דרך כלשהי לעשות כסף באינטרנט, אפילו הסכים שאני אצטרף למסיבה. ברוב המקרים, לא הצלחתי לשחזר את ההצלחה של החבר. הסיבה הייתה כי הדרך לא עניינה אותי. יצאתי לדרך רק בגלל ההזדמנות העסקית. ולמרות שהיה לי מודל שפועל + תמיכה טכנית, לא הצלחתי לשחזר את זה. לעומת זאת, היו גם מקרים הפוכים. במקרים ההפוכים הכסף לא עניין אותי, אלא התאהבתי בדרך. אל תעשו דברים בשביל הכסף, אתם תיכשלו.
    .
    אני לא מתייפיף. זה כסף זה דבר חשוב. וכסף תורם לאושר. ואני כן רוצה לעשות הרבה כסף. אני פשוט אומר, לא לשים את הכסף על חשבון דברים אחרים. זה יכול להיות בפסגת הפרמידה, אבל לעולם לא בקודקוד.
  18. אל תהיה מעתיקן. די דומה לסעיף הקודם. על תעתיקו משהו שאתם לא יודעים איך עובד. אל תהיו תוכים מוחלטים. אם מישהו כמוני נותן לך מתכון מסויים, או שיטה מסויימת,  ,תחקרו! תבינו מה המספרים. תבינו את המודל העסקי. תבינו את הסיכונים. את הניהול סיכונים. תבינו את מה שנסתר מעיניכם. אחרי זה תבנו מודל משל עצמכם, שיתאים לכם.
  19. תהיה מעתיקן. כבר אמרתי את זה, וגדולים ממני אמרו את זה קודם: "Good Artists Copy, Great Artists Steal". להעתיק חוסך זמן. אם אתם רוצים לבדוק עמוד נחיתה כלשהו, תעתיקו. אחד התותחים שהולך להרצות גם ב-VisionCamp 2012 אמר לי: "זה Crowdsourcing", כולם מעתיקים את כולם, ואז כל אחד משפר משהו וכך כולם עוזרים לכולם לעשות כסף. כמובן שתנהלו את הסיכונים המשפטיים שלכם. אני לוקח אחריות על ההעתקות שלי.
  20. תעשו את מה שנכון, לא את מה שעובד. דרך מצויינת לא לנהל את הסיכונים נכון, זה להתכחש למציאות. להקטין ראש. להגיד דפקו אותי. כשכולם עפו על קישורי פרופילים בשביל לקדם בגוגל, אני התנגדתי לזה. זה עבד, אבל זה לא היה נכון. זה לא טבעי. מקדמי אתרים צריכים להאכיל את גוגל, לא להלחם בהם. הבאגים שיש לגוגל, לא מעניינים אותי. המטרה שלי זה לעשות כמויות מסחריות על הדברים שעובדים…
  21. תקחו אחריות. אם אחרתם לאנשהו כי הייתה תאונה, אתם אשמים שלא יצאתם מוקדם יותר. אם גוגל שינו אלגוריתם, אתם אשמים שלא ניהלתם סיכונים. אם גנבו לכם עמלות בלי צדק, אתם אשמים שלא ביררתם על החברה קודם. בכל כשלון שלכם, אתם האשמים הבלעדיים. אם תתחילו לחפש אשמים, זה ישרוף לכם זמן ואנרגיה. הדרך הקצרה, המהירה והבטוחה ביותר זה תמיד לקחת אחריות. גם על "מעשים של אחרים".
  22. Distribution. Distribution. Distribution. - זה הדבר היחיד שחשוב. ערוצי הפצה. כל השאר לא משנה. אם אתם מתחילים את המחקר שלכם ממה שצריך להפיץ ולא מערוץ ההפצה, נחשלתם מראש. קודם תמצאו את הטראפיק, אחרי זה תתאימו מוצר. זה הרבה יותר קשה להפך, וכפי שאתם זוכרים אני נלחם רק במלחמות שאפשר לנצח בהם.
  23. תשקיעו בפיתוח עצמי. זה לא משנה אם זה מקצועי, רוחני או פיזי. תרגישו שאתם צומחים. עם כל הלב תרגישו שאתם משתפרים מיום ליום.
  24. תהיו כמו פורסט גאמפ. יש לי 2 גיבורים בחיים. האחד זה באטמן שאותו אתם כבר מכירים, השני זה פורסט גאמפ. פורסט גאמפ זה המודל שלי לחיקוי. כשאני לא יודע מה לעשות, אני רץ. לא בצורה המילולית, אלא בצורה המטאפורית.
  25. סתמו את הפה. אם אתם מדברים על משהו, יותר ממה שאתם עושים משהו, אתם צריכים לסתום את הפה.
  26. אין משמעות לידע, למידע וגם לא לרעיונות. מפעם לפעם, איזה בנאדם מזדמן מבקש את דעתי על הרעיון שלו, אבל קודם הוא רוצה להחתים אותי על הסכם סודיות. אני באופן עקרוני לא חותם על הסכמי סודיות, גם אם רוצים לשלם לי על זה. זה עקרוני. לרעיונות אין ערך, יש אינסוף. מהפכת המידע הביאה גם סוף לחיוניות של הידע והמידע. אני אומר את זה בתור אחד שמארגן את VisionCamp שחלק נכבד ממנו זה הידע והמידע. בגלל זה גם החלטתי לשחרר בחינם את ההרצאות משנה שעברה. מי שמגיע לכנס, מגיע בשביל דברים אחרים… הידע המועבר בכנס, הוא שולי. אפשר לקרוא אותו בספר. הדבר היחיד שמשנה זה ניסיון ו-Execution. בגלל זה אני אומר שהמודל לחיקוי שלי זה פורסט גאמפ.
  27. תשקרו למי שאתם רוצים, רק לא לעצמכם. אני לא אשפוט אתכם על שקרים. כל בני האדם משקרים מפעם לפעם. הכי חשוב, תהיו ישרים עם עצמכם. תדעו מתי הזמן הנכון לפרוש. תרגישו את האמת שלכם. גם אם היא לא נעימה. השקעתי הרבה זמן וכמובן שגם כסף להיות מצויין ב-PPC. אפילו מעל למצויין. לא פקחתי עיניים, לא הייתי אמיתי עם עצמי. הייתי מושקע מידי בתהליך. גררתי את זה יותר מידי זמן. שיקרתי לעצמי. בסוף 2011, יצא לי לזנוח 90% מהפרוייקטים, שסה"כ הפסדתי עליהם עשרות אלפי דולרים והרבה זמן. זה היה אחד מרגעי האושר שלי. סוף סוף הייתי אמיתי עם עצמי.
  28. VisionCamp עשה לי מלא כסף – לא במובן שאתם חושבים. כי מכרטיסים לא עושים כסף. פשוט זיו דסקלו, אמר בהרצאה הזו, שבשווקים מסויימים הוא שלט ב-70% מהטראפיק. אז הלכתי ונהייתי האפיליאייט הכי גדול בנישה מסויימת. בתשובה לאחת מהשאלות כאן. דסקלו אמר שהוא מצטער רק על דבר אחד. על כך שכשמשהו עבד לו, הוא לא עשה את זה פי 1,000 יותר פעמים. אז בניתי תכנית שעד היום אני הולך אחריה בהצלחה, לאיך אפשר לקדם אלפי אתרים בו זמנית. איתי אדם, בהרצאה על מיילינג סיפר סיפור של פשיטת רגל ולאחריו דיבר על מיילינג. כל מה שהוא דיבר עליו על מיילינג, לא מעניין אותי. אבל בסיפור פשיטת רגל, הוא אמר "Own Your Land". אז הלכתי, והתחלתי לשלוח מאוד מיילים בשביל להשיג White label בנישה שבה אני שולט בטראפיק. להגיד שזה היה פשוט? לא… זה לקח לי כמעט חצי שנה להשיג את זה. אני ה-White Label היחיד בנישה הזאת. אבל זה השתלם.מההרצאות של זיו דסקלו, איתי אדם, ועוד חבר'ה טובים אחרים, לא קיבלתי הרבה ידע. אבל היו כמה רגעי הארה, ששינו את כל הדרך שבה עבדתי עד אותה הנקודה. היו כמה רגעים שהחליפו לי את המשקפיים שבהם אני מסתכל על העולם, ואני מקווה שכך יהיה בעוד 9 ימים.
  29. אל תבנו על אף אחד חוץ מעל עצמכם. הרבה יספרו לכם על שת"פים. הרבה יספרו לכם על עסקאות. אבל שום דבר מזה לא ייצא לפועל, אם לא תעמדו על הרגליים קודם כל בזכות עצמכם. היה לי שת"פ בקשר לאיזה מוצר מסויים שהשקעתי עליו הרבה זמן. זה מוצר מידע כלשהו בנישה כלשהי. זה לא מוצר סקאמי. זה מוצר מצויין. לפי דעתי המוצר הכי טוב במרקטפלייס של קליקבנק. העמוד נחיתה מצויין גם כן. אין דברים כאלה…
    .
    טסתי באוגוסט שעבר ל-Clickbank Exchange. ה-ת' בתכנית (מא' ועד ת') היה לסגור JV, תמורת אחוזים כמובן. הייתי מוכן לתת לאנשים 100% עמלה, העיקר לראות את זה נמכר. נפגשתי עם האפיליאייטס הכי גדולים בנישה. היה לי המלצות מכל האפיליאייט מנג'רס בקליקבנק. כולם התלהבו מהספר. כולם אמרו שזה אחד הספרים הכי מרעננים שהם ראו בקליקבנק. עם כל זאת אף אחד לא הסכים לקדם אותי, יודעים למה?
    .
    כי אף אחד לא רצה להיות ה-Test Monkey, לא היה לי מספרים של קונברזנים. לא ידעתי מה האחוז קונברזן, אבל זה עוד בקטנה. הם אמרו שהמוצר לא יקנברט, כי אין לו תרופת קסם. אין לא הבטחה מטורפת (למרות שלפי דעתי הייתה לו). בקיצור, המוצר הוא לא סקאם. הם אמרו שזה לא בסדר שאין למוצר אפסלים. ובגלל הדברים האלה, לא משתלם להם לקדם את המוצר, כי הם יכולים לשלוח מייל עם מוצר שיעשה להם יותר כסף.
    .
    ואני טענתי ועדיין טוען שווקא בגלל האותנטיות, המוצר היה נמכר יותר טוב. בכל מקרה, זה כבר הסטוריה. כי אני עדיין חושב שהצלחתי. הסיבה שהצלחתי היא כי הייתה לי תכנית. ביצעתי בתכנית את כל השלבים. הגעתי עד לת'. התכנית לא עמדה במבחן התוצאה, אבל למדתי מזה הרבה. הרבה מאוד.
    .
    החלטתי לוותר על המוצר, כי אין לי DISTRIBUTION. אני הייתי כנא עם עצמים. הייתי אמיתי עם עצמי. ידעתי, שלמרות הכסף והזמן היקר שהשקעתי, ללכת לחפש לזה ערוץ הפצה חלופי יהיה פחות משתלם מללכת לשחק בלאקג'ק בוגאס.
    .
    אז הרמתי ידיים. יצאתי להלחם במלחמות שאני יכול לנצח בהם. וניצחתי.
  30. קודם תמצאו את הטראפיק, אח"כ תחשבו מה לעשות איתו. מיצינו את זה, לא? זה אחד השיעורים החשובים שלמדתי. לא לנסות להתאים זאב לסוסה. תמצאו את מקור הטראפיק. תחקרו עליו. תראו מה רץ שם. תבינו את המספרים. תבינו איזה מספרים אתם צריכים בשביל לנצח. תמצאו משהו שיעשה אתכם טובים מ-50% מהשחקנים. תעתיקו. תנצחו בקרב.
  31. תמציאו שיטה. ברצלונה, הקבוצה הכי טובה בעולם כי יש לה שיטה. יש לה שיטה שעוברת מהילדים עד לבוגרים. השיטה שלהם, נוגעת לכל בורג ובורג במערכת. לא מספיק להיות שחקן מצטיין בשביל לשחק בברצלונה. צריך להיות שחקן מצויין וגם להתאים לשיטה. יש חוקים ברורים מאוד לשיטה שלהם. מתי ואיך מעלים שחקן מהנוער. מתי מוכרים שחקן.
    .
    השיטה של ברצלונה, מתאימה לערכים שלהם ולאמונות שלהם. לאותם ערכים ואמונות, מתאימים גם את השחקנים.
    .
    השיטה היא זאת שיוצרת את הסינרגיה. את ההילה. את המסתורין. את התהילה.
    .
    אל תעתיקו שיטה של מישהו אחר. הערכים, האמונות והניסיון של השיטה ויוצר, כנראה שלא מתאימים לכם. תמציאו שיטה שתשקף את מה שאתם מאמינים בו. תשפרו אותה בלי סוף. כל החלטה שאתם מבצעים, תשאלו את השיטה. אם יש החלטה שצריך לבצע והשיטה לא יכולה להגיד, אז זה אומר שהשיטה לא מספיק טובה.
    .
    תמשיכו לחקור, תשיגו מספרים חדשים, תשפרו את השיטה, צאו איתה לקרב…
  32. תצטיינו במשהו. להיות יותר טוב מאשר 50% מהשחקנים, זה טוב ויפה. זה יביא לכם כמה גרושים, כל עוד תשארו ב-50% העליונים. אתם תלמדו הרבה. הרבה מאוד. אין כמו ללמוד תוך כדי תנועה. אבל זה לא מספיק.
    .
    לתהילה שלכם, אתם תגיעו ברגע שתצטיינו במשהו. אתם לא צריכים להצטיין במשהו, כבר עכשיו. אתם צריכים רק לשאוף להצטיין במשהו כל כך חזק, שגם הכשלונות שלכם במשהו הזה מעלים לכם חיוך. אתם צריכים לשאוף להיות הכי טובים במשהו עד כדי כך, שאתם לא יכולים להרדם בלילה מרוב ההתרגשות של להתעורר בבוקר, לצחצח שיניים, לעשות כושר, לאכול, לדפוק מקלחת, לשתות קפה ולהתחיל להתעסק במשהו הזה.
    .
    וברגע שיהיה לכם את המשהו הזה שאתם כל יום מתקרבים להצטיינות בו, השיטה שלכם תמצא אקו-סיסטם משל עצמה. היא לא תתקיים יותר בגוגל, אלא גוגל יהפוך ל-Playground של השיטה. פייסבוק יהפוך רק לאתר תמיכה וכל מקור תנועה אחר שאתם תמצאו ישמש רק כתוסף לדלק שלכם. יהיו ימים, שתחשבו שלשיטה שלכם יש נשמה. יהיו ימים שהשיטה תחלה קצת, אבל רק קצת. יהיו ימים שתצאו ליותר מלחמות משיצאתם אליהם כל החיים.
    .
    כל זה יקרה רק  כאשר יהיה לכם את הרצון הזה, להצטיין במשהו הזה…
  33. ואם רובן עטר חזר למכבי ובאטמן חוזר ב-12 ביולי, לא כדאי לי גם לחזור? ביום שהפסקתי לכתוב את הבלוג, הרגשתי הקלה גדולה. כאילו ירד לי מקרר מהגב. אחרי שבוע חופש, חשבתי לעצמי מתי אני אחזור לכתוב. חברים שלי ומשפחה, הימרו שייקח לי חודש, חודשיים, שלושה חודשים לחזור לכתוב. אני בעצמי הימרתי שייקח לי חצי שנה עד שאני אשבר ואחזור לכתוב.
    .
    חצי שנה עברה. בדיוק חצי שנה והנה אני חוזר לכתוב.
    .
    אני חייב לציין שהחצי שנה הזו, הייתה החצי שנה הכי טובה שהייתה לי מאז שנכנסתי לביזנס. לא מבחינת הכנסות, היו לי ימים שהייתי מרוויח יותר. החצי שנה הזו, הייתה התקופה הכי יפה שלי בתחום. כמובן שהשילשולים של מכבי חיפה הורידו מהמצב רוח, אבל גם בזה התחשלתי. אי אפשר כל הזמן לנצח (למרות שצריך גם לדעת איך להפסיד).
    .
    זו הייתה תקופה מרתקת, הן מבחינת מחקר, הן מבחינת ביצוע (והרבה), והן מבחינת חוק שימור האנרגייה. שמרתי את האנרגיות שלי לעבודה ולא לדיבורים. נהייתי הכי טוב בעולם בתחום מסויים בשיווק (משהו שלא בא לי לפרט).
    .
    במשך חצי שנה (שהתחילה באוגוסט שעבר), הייתי קורע את התחת 3 שעות ביום, על עבודה סזיפית ומסריחה שבד"כ נותנים לפרילנסרים לעשות. חברים שלי מהתחום, אמרו לי שאני צריך להוציא את העבודה לפרילנסרים. אני לא הסכמתי. נהנתי מכל רגע מהעבודה הזאת. במשך חצי שנה, ביצעתי את העבודה הזאת. נהניתי מכל שנייה לבצע אותה. כמובן שעל הנייר העבודה הייתה נראית לי כמו לשטוף כלים וזה לא התאים לבנאדם "במעמד" שלי שיעשה משהו כזה. אבל נהנתי מכל רגע.
    .
    עם הזמן, ה-3 שעות האלה התחילו להפוך לשעתיים. והתוצרים רק עלו באיכות. אחרי זה השעתיים הפכו לשעה. השעה הפכה ל-45 דקות. עד שהיום, כל התהליך הזה לוקח לי 15 דקות בלבד. יש לי שיטה לעשות משהו. משהו שאני מצטיין בו.
    .
    לפני חודש, שכרתי צוות באוקראינה שיעזור לי להפוך את הרבע שעה הזו, לאוטומטית לגמרי.
    .
    וזו רק שיטה אחת מהשיטות שיש לי… יש לי הרבה שיטות, הרבה אקו-סיסטמז. באחת מהשיטות, אני הכי טוב בעולם. בשיטות אחרות, אני מצטיין.
    .
    ועכשיו עברה חצי שנה וזה… ואני הימרתי שאני אחזור לכתוב בבלוג אחרי חצי שנה של חופש…. אבל אני לא אחזור לכתוב. אני בסה"כ מקדם את ה-VisionCamp. זו כל האמת לגבי הפוסט הזה. נהנתי מכל רגע שכתבתי אותו. מכל שנייה ושנייה, ונזכרתי כמה אני אוהב לכתוב. אני פשוט עוד לא בשל לחזור. כתבתי לכם להיות אמיתיים. אז אני משתדל לקיים. אני אומר בשיא הכינות, זה פוסט שמקדם את הכנס שאני מאמין בו. יש לי חזון גדול לגבי VisionCamp, אתם יכולים לקרוא אותו כאן. לא מנסה לשכנע, פשוט מספר שיש כזה דבר. אם אתם לא מרגישים בלב שלם שהכנס בשבילכם, אל תגיעו.
    .
    כמות האנשים שתגיע לא מעניינת אותי. ככל שיהיו אנשים פחות מתאימים לחזון הכנס, כך יהיו לי פחות רגעי השראה כמו שדיברתי עליהם קודם. אני אומר עכשיו משהו בכינות, באמת שאל תגיעו אם יש לכם משהו יותר טוב לעשות אם הכסף. עדיף לכם להשקיע בטראפיק או בניסיון. אני רציני לגמרי.
    .
    מי שצריך להגיע, יודע שהוא צריך להגיע. מי שעדיין לא מרגיש בשל, לא נורא, כנראה שיהיה גם בשנה הבאה…
    .
    ובנימה הזו, אני אענה על שאלה שכל הזמן שואלים אותי "מתי אני חוזר לכתוב?", נכון לעכשיו אני לא חוזר. כמו שאמרתי, נהנתי מכל רגע בכתיבת הפוסט הזה, אבל נהנתי הרבה יותר לעשות 3 שעות עבודה סזיפית ומסריחה. נהיניתי יותר להקדיש את הזמן שלי בלפתח שיטה שיוצרת אקו-סיסטם משל עצמה. אני נהנה ללכת לישון עם חיוך בלילה, כי אני חושב על כל ההרפתקאות שמצפות לי ביום למחרת. טוב לי עם השקט.
    .
    טוב לי ממש במערת העטלף.
    .
    ובכל זאת, אני אגיד משהו כזה… קצת יותר רציני, קצת יותר בוגר… אני לא כותב, כי אין לי משהו חכם לכתוב עליו. בפוסט הזה, כתבתי הרבה ב-"זה", "משהו", "נושא מסויים". אני לא אוהבת את זה. אני לא חושב שזה מועיל למישהו ההליכה סחור-סחור הזאת.
    .
    אני אחזור לכתוב ברגע שאני אעשה משהו עם Impact. משהו שאני אתגאה לספר עליו ולהראות אותו. משהו שאני אוכל להראות לכם Case Studies שתוכלו להעתיק (אחרי שתבינו את המספרים, ואת המתחת לפני השטח). נכון לעכשיו, עם כל האושר שבעשייה שלי, אני עדיין איש של טראפיק. קצת יותר חכם ממה שהייתי, אבל עדיין איש של טראפיק. זה הכל.
    .
    חזרתי למערת העטלף…

תיצרו את המציאות, תאתגרו את הסטטוס קוו,
Make it Happen.

84 תגובות... קרא אותן למטה או הוסף אחת

  1. שמחובה   1 ביוני 2012 בשעה 16:59
    (#)

    http://www.youtube.com/watch?v=hQwWaWFjd0Y&feature=related
    אמרת פורסט גאמפ (-:

    בהצלחה בהכל ,שמחתי לקרוא

  2. אמיר   1 ביוני 2012 בשעה 17:12
    (#)

    תודה רבה על הפוסט.

    כיף לקרוא שוב בבלוג בעיקר אחרי הרבה זמן שעבר.
    לגבי חשוב והתעשר של נפוליון היל זה לגמרי אחד הספרים החשובים ביותר ולא הופעתי שדיברת עליו.

    היו כמה נקודות שבאמת אהבתי. תודה

  3. חסות   1 ביוני 2012 בשעה 17:25
    (#)

    פוסט שייזכר. מעולה.
    מתחיל ליישם את סעיף 15 נשמע לי יעיל ביותר.

  4. קרנף   1 ביוני 2012 בשעה 18:42
    (#)

    מהוא הדבר שאתה הכי טוב בו בעולם?
    ובמה אתה מצטיין?

  5. some guy   1 ביוני 2012 בשעה 18:49
    (#)

    חחחח פוסט ענק, לייק על ה 25 הרגת אותי!

  6. יגאל בוכריס   1 ביוני 2012 בשעה 20:44
    (#)

    כמה שטויות יכול לכתוב בן אדם אחד?

  7. עידו   1 ביוני 2012 בשעה 21:07
    (#)

    יגאל,

    ברוכים הבאים חזרה, מרגישים שהתגעגעת לקהילה / כתיבה.

    נראה שאחד הדברים שאתה ממש מצטיין בהם זה כתיבה עם ערך.

    יישר כוח בכל אשר תעשה ונתראה בכנס.

    עידו

  8. איל   2 ביוני 2012 בשעה 18:55
    (#)

    אני מברך אותך על המסקנות אליהם הגעת, זה לא פשוט להודות בכך
    אך מפה אתה תתחיל לצמוח.

    פוסט יפה
    בהצלחה
    איל

  9. בניית אתרים באינטרנט   2 ביוני 2012 בשעה 21:49
    (#)

    פוסט מעולה אני חושב שזה הפוסט הכי טוב שלך
    שיהיה הרבה בהצלחה

    • המיליונר בפיג'מה   3 ביוני 2012 בשעה 7:14
      (#)

      שמחתי שאהבת,
      רק חבל שלא התחלת ליישם כבר עכשיו.

      סעיף #20 מדבר בדיוק אליך…. לשים את מילת המפתח בחתימה זה דרך מצויינת להמחק באלגוריתם הבא של גוגל.

      • מוטי   3 ביוני 2012 בשעה 8:46
        (#)

        אני מסכים איתך מבחינה מסויימת, אבל מצד שני אתה מצטט את זיו: "חבל שלא עשיתי את מה שעובד 1000 פעמים יותר חזק". בכל מקרה, אכן יותר "נכון" להשתמש בשם או מותג בשדה הזה במקום טקסט עוגן.

        בהצלחה עם המשרד המקומי, אני בטוח שזה יקח את העסק שלך 3 צעדים קדימה.

        כיף לקרוא פוסטים שלך שוב פעם.

      • וסים   4 ביוני 2012 בשעה 1:50
        (#)

        אהבתי את התגובה הזאת

  10. רועי חוביאן   3 ביוני 2012 בשעה 12:19
    (#)

    יגאל שלום.
    אני קודם כל רוצה להודות תודה כנה ואמיתית. שיניתי את חיי מן הקצה אל הקצה בזכות ובעזרת הבלוג הזה.
    זה התחיל פה והמשיך עם הראש היצירתי שלי. אני בן 24 והפעם הראשונה שנגעתי במחשב הייתה בגיל 6. משחקים בDOS ואחר כך ווינדווז, 95, 98, 2000, XP, ו7 (בקרוב 8 :)
    בקיצור אני מהדור שגדל לצד המחשב, בגיל 9 או 10 לא זוכר בדיוק האינטרנט נכנס לחיינו.
    מאז ועד היום אני באמת לא יודע איך לא שקלתי להניב פירות מן הכלי המדהים הזה.
    יכול להיות כמות המידע והאנשים שמתחרים עליו הפחידה אותי.
    יכול להיות שסתם היה ניראה לי גרידי לנסות להרוויח מהאינטרנט ושהכל רמאות.
    העובדות האלו השתנו לפני כמה חודשים. עזבתי את מקום העבודה שלי שהייתי מרוויח בו משכורת נאה מאוד.
    למדתי קצת יותר ברצינות את התחום, והיום אני מקים פלטפורמות משלי לשיווק.
    אני גאה ללמוד ממך, אני אוהב את ההשקפת עולם שלך, אתה באמת בן אדם עם חזון מדהים.
    אני מאחל לך בהצלחה בהמשך, באמת גרמת לי להבין שהכל אפשרי אם באמת נחשוק בכך!
    מקווה מאוד שיצא לנו לעבוד ביחד בעתיד, ועם האמונה החזקה שלי בכך שאנחנו יוצרים לעצמו את המציאות שלנו אני מאמין שניפגש.

    המשך יום טוב, ובהצלחה לכולם!

    • המיליונר בפיג'מה   3 ביוני 2012 בשעה 12:37
      (#)

      רועי ריגשת אותי מאוד. יש לי צמרמורת בכל הגוף.

      תודה רבה לך על התגובה, כיף לשמוע שעזרתי לאנשים בדרך. כשאת הבלוג כתבתי בעיקר בשביל עצמי :)

  11. אלי גולדמן   3 ביוני 2012 בשעה 14:37
    (#)

    אחלה פוסט. כל הכבוד שהתרעננת ב 2 פוסטים בשבוע הזה גם אם הם למטרה ספציפית.
    נוגע בכמה נקודות טובות ונכונות. לחקור. להתמיד. לשמור על שקט תעשייתי…
    גם השגיאים בכתוב היו סבירים יחסית :-)

  12. לומד להרוויח כסף באינטרנט   3 ביוני 2012 בשעה 22:41
    (#)

    חזרת טיפה קרבי,
    בצם אולי תמיד היית :)

    כתבת כמה פנינים – שמבחינתי פנינים זה משהו שמדבר אלי. אני לא צריך שהכל יתאים לי מספיק שאקח משהו אחד – שנים – בשביל להרגיש ששווה לקרוא את הפוסט .

    ובעצם רציתי לכתוב לך שהעובדה שכתבת כל כך הרבה פוסטים, במשך כל כך הרבה/ ארבע שנים (?) זה אולי מספר את כל הסיפור של ההתמדה של הדרך! ומזה יש לי הרבה מה ללמוד.

    ועל זה יש לי מה להגיד תודה!
    תודה

  13. רותם   3 ביוני 2012 בשעה 22:59
    (#)

    היי יגאל,
    נפגשנו באפיליקון ב2009, מאז לצערי לא יצא לי יותר מידי לעשות דברים באפיליאט. אני רוצה לחזור ולנסות את התחום בזמן הפנוי שאני אמצא, ואני אשמח אם תענה לי על מספר לא קטן של שאלות, שיעזרו לי ויכווינו אותי להמשך. תודה מראש!

    Affiliate:
    1. שאני רוצה לשווק מוצר מסויים, לצורך העניין ספר אלקטרוני בקליק בנק, צריך לבנות לו אתר שיסביר על המוצר, שאת האתר הה בעצם אני אקדם בגוגל, אפרסם
    בPPC, ובסופו של דבר האתר הזה יפנה לאתר המוכן שכבר יש למוצר הזה בקליק בנק? זה נראה מצחיק.
    2. איך אני יכול להכין מספר דפי נחיתה למוצר מסויים, שבסופו של דבר אין יותר מידי שינויים בין דף נחיתה אחד לשני, זה יכול להיות שינוי בודד של כמה מילים. האם
    זה מפריע למנועי חיפוש ולPPC שאני מפרסם כל מיני דפים שבסופו של דבר הם דיי זהים, אבל יש שוני מסויים כדי לראות איזה עמוד נחיתה יותר טוב?
    3. מה אתה אומר על כל עניין שיווק השותפים בישראל? האם שווה להשקיע בו מבחינת קידום אתר שיפנה אחרי זה לדף של המוצר, לפרסם אותו בPPC וכל התהליך?
    האם לדעתך שווה להשקיע בכל התחום בישראל? (בהתחשב בזה שהאנגלית שלי לא הכי טובה?)

    SEO:
    1. הבנתי שקידום אתרים תלוי בכתיבת תוכן, והרבה קישורים איכותיים שנכנסים לאתר שלך.
    הבנתי שהקישורים האלה מתחלקים לכל מיני קטגוריות, איך אני אוכל לדעת מה הוא כל סוג של קישור? איך אני משיג את הקישורים האלה? והאם הקישורים
    שאני מוצא בFIVERR שווים?
    2. האם התהליך של בניית אתר לקידום אתרים הוא יצירה של בלוג בוורדפרס, לשלם למישהו שיכתוב הרבה תוכן על נושא מסויים, להשיג קישורים נכנסים, ובסופו
    של דבר להשיג קישורים נכנסים לאתר הזה, וליצור הרבה אתרים כאלה? אם כן, איך אני מייסם את כל העסק לקידום אתרים בארץ? (מבחינת קישורים ותוכן)
    3. יש איזה שהוא EBOOK שבו אני אוכל ללמוד טוב על קידום אתרים? כולל כל הטקטיקות ודרכים להשיג קישורים נכנסים (עדיף בעברית – כי האנגלית שלי לא הכי טובה).
    4. מה זה אומר לבנות לינק?

    FIVERR:
    1. כל הזמן אומרים שאפשר להשיג שם כל מיני דברים שווים, אבל ממה שראיתי אנשים רושמים שהם מוכנים לעשות דברים מאוד ספציפים. נניח ואני רוצה שהם יספרו על מוצר
    מסויים בקליק בנק בעזרת סירטון, איך אני מוצא את זה? האם הם עובדים עם תוכנות חוקיות, והאם זה משנה לי?
    2. מה אתה חושב על ליצור סירטון ביוטיוב דרך פיבר, על מוצר כל שהוא, ובתאור לתת את הכתובת לדף אפיליאט, ולקבל הרבה קישורים נכנסים לסירטון דרך פיבר. האם זה נוגד
    תקנון כל שהוא של יוטיוב או של גוגל?

    אני יודע שמדובר בלא מעט שאלות, אבל אני בטוח שהן יוכלו לעזור לעוד אנשים.

    • המיליונר בפיג'מה   4 ביוני 2012 בשעה 7:12
      (#)

      אהלן רותם,

      הרבה השתנה מאז 2009.

      לפי השאלות שלך, אני רואה שחסר לך הרבה יסודות. אין לי איך לעזור לך. תסתכל על #13. רוב השאלות שלך הם לא תשובה של שחור ולבן, צריך להבין ולהחליט מה אתה רוצה.

      תתעדכן כאן בכל מה שעבר מ-2009.

      תרפרף על פוסטים, הרבה מהם עוד רלוונטיים…

  14. וסים   4 ביוני 2012 בשעה 1:56
    (#)

    יגאל,
    כשהתחלתי לקרוא את הפוסט והגעתי לחלק שבו אמרת שצריך להיות אמיתי עם עצמי, אמרתי על מה הוא מדבר כל הפוסט הזה הוא בשביל לקדם את הכנס, אבל בסוף הפוסט חבר הוכחת שוב את אמינותך…

    אתה מעורר השראה… ואתה איש עסקים מוצלח..

    מה שתרמת לי אישית הוא מעל ומעבר…

    אהבתי את 25,,, הלוואי שאלמד את זה..

    נתראה בכנס חבר

  15. ישראלי   4 ביוני 2012 בשעה 10:59
    (#)

    יגאל היקר שלנו,
    קודם כל תודה באופן אישי על שחזרת לכתוב
    כן כן.. אני יודע שאתה מגדיר את זה כפוסט חד פעמי לצורך קידום הויז'נקמפט אבל מבחינתי חזרת לכתוב, נקודה! אולי לא באותה התדירות כמו מקודם אבל זה לא ממש משנה, גם אם תעדכן את הבלוג פעם בחודשיים – מבחינתי הבלוג אקטיבי, אני יודע שיש למה לחכות וזה מחמם את הלב מאדדדדדדדד

    ותודה באופן אישי על הוידאו ביוטיוב של הבית חרושת לSEO, אני מקצוען SEO ותיק ואת רב הדברים שאמרת שם ידעתי בעצמי ואפילו מעבר לכך, ובכל זאת חידשת לי משהו חשוב (לא משנה כרגע מהו) ותודה על זה

    אתה נשמה טובה

    אוהבים אותך גבר!

    • המיליונר בפיג'מה   4 ביוני 2012 בשעה 12:27
      (#)

      תודה על התגובה המפרגנת. שמח לשמוע את זה.

      תן לי לנחש… לא לכוון לעמוד ראשון אלא רק למקום ראשון, כי מקום ראשון מביא פי 4 יותר אנשים ממקום שני? ואז יוצא מצב שיותר משתלם לקדם 4 מילים קלות למקום הראשון, מאשר אחת קצת קשה יותר למקום השני?

      זה לדעתי החלק היחיד בהרצאה שמתקדמים לא שמים עליו מספיק דגש. למי איכפת להיות עמוד ראשון?!?! המטרה היא לא דירוגים, המטרה היא טראפיק :)

  16. JackD   4 ביוני 2012 בשעה 11:53
    (#)

    אחי, אחד הפוסטים היותר חזקים שקראתי אי פעם.

    כמות המוטיבציה והרעל שזה נתן לי .. אי אפשר לתאר במילים. גם הקטע של לא להסתכל רק על הכסף אלא על להצטיין במשהו.. חזק מאוד.

    בכלל הבלוג שלך שינה לי את החיים ואמרתי לך את זה כמה פעמים …

    תודה !

    • המיליונר בפיג'מה   4 ביוני 2012 בשעה 12:27
      (#)

      שמחתי לעזור :)

      בין שורות המוטיבציה, חפש את האסטרטגיות…

      • JackD   6 ביוני 2012 בשעה 20:09
        (#)

        לגבי האסטרטגיות. קראתי את סאן צו לפני כמה שנים ועוד כמה ספרים דומים, אני מסכים עם הרוב אבל החלק של 'להילחם רק מלחמות שכבר ניצחנו בהן' לא תמיד נכון.

        אני אתן דוגמא, עבדתי כמה זמן על מוצר בנישה שאין לי בה קשרים וקצת מאוד טראפיק. בערך חודש לקח לי לפתח, ובסוף מכרתי רק עותק אחד. להגיד שזה כישלון? זה בטח לא הצלחה. אבל לא יכולתי לדעת את זה. יכול להיות שכמה אפיליאטס היו תופסים את זה ובמקרה מקדמים אותו (כבר קרה לי בנישה אחרת) וזה יכול היה להפוך למוצר evergreen. הייתי חוזר על הניסיון הזה שוב…

        מה אתה חושב על המוצר שעשית ולא הצלחת לקדם עם JVs ?

        • המיליונר בפיג'מה   7 ביוני 2012 בשעה 21:18
          (#)

          אני לא אמרתי מלחמות שכבר ניצחו.

          אמרתי מלחמות שאתה יכול לנצח. אחרת אם אתה לא יודע בודאות שאתה יכול לנצח, אז אתה מהמר. מה שעשית עם הספר שלך, זה הימור שלא הצליח.

          תמיד לך על האופצייה שסטטיסטית יש לה יותר סיכויים להצליח.

          ואם יש לך רק אופצייה אחת עם סיכויים נמוכים, אז אל תפעל עד שאתה מוצא את האופצייה הזאת…

          לגבי המוצר שלי שלא גייסתי לא JVs? אני חושב שזה המוצר הכי טוב שיש במרקטפלייס של קליקבנק. ה-JVs פשוט מחפשים לעשות כסף ולא לתת ערך ל-Subscribers ליסט שלהם. מה שאומר מוצרי סקאם. אני לא רציתי לעשות כזה הייפ סביב המוצר, שיהפוך לסקאם.

          לא שופט אותם, זה זכותם.

          • JackD   8 ביוני 2012 בשעה 16:15
            (#)

            מבחינתי גם אם זה הימור שלא הצליח, יש לו תוחלת חיובית.

            אתה תמיד יכול להמשיך לייצר מוצרים בנישה שלך והם יהיו רווחיים, אבל מוצר אחד שתופס בנישה חדשה פותח לך חלון הזדמנויות ענק לעוד המון שיתופי פעולה ורווחים.

            לגבי המוצר שלך, תמיד אפשר להוסיף 2-3 אפסלים ולהעלות את הEPC. לא משנה כמה המוצר הוא טוב, אם הוא לא מקנברט טוב כמו המתחרים אף אחד לא יקדם אותו. לצורך העניין המוצר מקום ראשון בIM כרגע בקליקבנק משקף את זה מעולה ..

            • המיליונר בפיג'מה   13 ביוני 2012 בשעה 11:44
              (#)

              אני לא אומר שלא…

              פשוט תדאג להתרחב למקומות שיש לך בהם מידע פנימי או מקורות טראפיק. אם אין לך, אז תשיג קודם מודיעין ואז תתרחב.

              קודם תבנה תכנית, שתגרום לך לנצח מה שלא יהיה.

  17. עידן   4 ביוני 2012 בשעה 14:49
    (#)

    היי יגאל,
    ראשית, כיף לקרוא את הפוסטים שלך שוב ולגלות שהתעוררת לחיים.

    הרבה נכתב לאחרונה לגבי ההפחתה ביעילות של שימוש בנכסי Web 2.0 לצורך בניית קישורים כתוצאה מהעדכונים האחרונים של גוגל ואפילו על נזקים כתוצאה מהשימוש בהם (כמו באמצעות BuildMyRanks שדי יצא מהתמונה), אבל אתה עדיין מתמיד בכך וטוען להצלחה.

    נתקלתי בשירות של web2.0backlinks.com (שהוא מבית היוצרים של BacklinksIndexer) ונראה שהם די עושים שימוש בנכסי Web 2.0 "אמיתיים". מה אתה אומר עליהם? יצא לך להתנסות בשירות?

    תודה.

    • המיליונר בפיג'מה   5 ביוני 2012 בשעה 8:28
      (#)

      אהלן עידן,

      זה בדיוק הקטע, הרבה דברים נכתבים. אתה צריך לבדוק דברים בעצמך.

      סעיפים #11, #13 מדברים בדיוק על זה. אני לא לוקח כמובן מאליו את כל מה שכותבים. אני עושה את המחקר שלי, ואני יוצא למלחמות שאני יכול לנצח בהם.

      אני לא טענתי ש-BMR עובד. אני טענתי ועדיין טוען שקידום אתרים עובד. אני הפסקתי להשתמש ב-BMR ושירותים דומים עוד בפברואר.

      לא יצא לי להתנסות בשירות, אבל נראה לי שהשירות הוא חרטא. לא במובן של לא מספקים את מה שמבטיחים, אלא פשוט זה נגיש מאוד ולא מבדל אותך מ-50% מהתחרות. הם בטח תופרים פתרון טמפלייט לכולם.

      אין קסמים. תסתכל על דברים מתחת לפני השטח. אל תסתכל על קישורים כמשהו מובן מאליו. תבין את הפילוסופייה של הקישורים או למה גוגל אוהבים אותם.

      • עידן   5 ביוני 2012 בשעה 11:23
        (#)

        אז אם כבר מה שגוגל אוהבים, אני לא רואה הרבה היגיון מבחינת גוגל "להאכיל" אותם במאמרים מרשתות בלוגים מוכרות עם קישור לאתר שלי. גם זה לכשעצמו לא נראה כ"כ טבעי, אני טועה?

        • המיליונר בפיג'מה   5 ביוני 2012 בשעה 16:21
          (#)

          צודק לגמרי.

          אני רק אוסיף משהו לדבריך, לא יודע אם אמרת במתכוון או לא. הדגש הוא על רשתות בלוגים מוכרות. רשתות בלוגים פרטיות, יעבדו להערכתי לעוד הרבה זמן, במידה ולא משתמשים בהן בצורה חזירית…

          תמיד תחשוב איך אתה עושה דברים מתחת לרדר. רשת בלוגים שלכולם יש גישה אליה, מפרסמת 20 פוסטים ביום.

          לעומת זאת, תחשוב כמה קשה יהיה לגוגל לעלות על רשת שמפרסמת פוסט אחד בחודש. אלה דוגמאות מוקצנות, אבל תחשוב בכיוון הזה…

          איך אתה תמיד נשאר מתחת לרדאר.

          אתה לא רוצה להיות זאב, אתה רוצה להיות כבש. ולאט לאט, עדר של כבשים. אבל בשום פנים ואופן לא זאב.

          • עידן   5 ביוני 2012 בשעה 16:28
            (#)

            אמממ בילבלת אותי קצת.
            אבל אתה בעצמך אמרת שחלק מהשיטה שלך זה לבנות הרבה נכסי Web 2.0 במקומות שיש גם אנשים אמיתיים חוץ ממקדמי אתרים כמו: weebly, wordpress.com וכו', ומהם לקשר לאתרי תמיכה ולאתר הראשי… האם אלה לא רשתות בלוגים מוכרות?

            • המיליונר בפיג'מה   5 ביוני 2012 בשעה 20:24
              (#)

              לא, זה לא נקרא רשת בלוגים.

              רשת בלוגים = BuildMyRank, ArticleRanks, וכו…

              WordPress.com וויבלי, סקווידו נכנס אצלי לקטגוריה של Web20.

          • עידן   5 ביוני 2012 בשעה 20:56
            (#)

            אוקיי, הבנתי את המינוח שלך…

            אז אני אנסח את זה אחרת: האם אתה חושב שקישורים מ Web2.0 כמו וויבלי,WordPress.com, סקווידו ובלוגספוט "נאכלים" ע"י גוגל כקישורים טבעיים? מה ההיגיון בהם?

            תודה!

            • המיליונר בפיג'מה   6 ביוני 2012 בשעה 7:10
              (#)

              סעיף #20. תעשה את מה שנכון, לא מה שעובד.

              את זה רק אתה יכול להחליט…

              שום דבר לא שחור ולבן. יש WEB 2.0 שהם טובים ויש כאלה שהם לא.

              התפקיד שלך זה לגרום לזה לעבוד או שלא.

              את הדעה שלי אתה יודע. את ההיגיון תצטרך למצוא לבד.

  18. מאסטר   5 ביוני 2012 בשעה 0:00
    (#)

    הבלוג שלך זה משהו עם IMPACT, אתה לא חושב שזה בעצם המורשת שלך?

    אתה מאוד מעורר השראה, והבלוג שלך מצויין- אולי תכתוב ספר?

    • המיליונר בפיג'מה   5 ביוני 2012 בשעה 8:29
      (#)

      תודה מאסטר.

      אז אתה בעצם אומר שבגלל שהבלוג שלי עם IMPACT, אני צריך להתחיל לכתוב בלוג על איך אני כותב בלוג עם IMPACT? :)

      גם השראה יש בשפע בעולם. כשיהיה לי משהו מיוחד להגיד אני אגידו אותו :)

      תודה.

  19. אלון   6 ביוני 2012 בשעה 21:51
    (#)

    אהלן יגאל וכל הקוראים.

    דבר ראשון פוסט פשוט מעולה, יצא לי לחשוב על כמה נקודות שכתבת ובאמת קיבלתי פרספקטיבה שונה על דברים שחשבתי אחרת.

    בנוסף.. יש לי התלבטות די קשה עכשיו. יש לי כרגע תקציב של 3000$ ואני רוצה להתחיל לשווק, עד היום עבדתי פרילאנסר כמתכנת web ובנוסף יש לי ידע ב SEO (אחרי אינספור אופטימיזציות ONSITE ללקוחות, וגם בכללי קורא מדי פעם מאמרים וכדומה). ההתלבטות שלי היא האם לשים את הכסף על PPC או להתחיל בקידום אורגני. חשוב לציין שאת כל הזמן שלי אני הולך להקדיש על זה ולעזוב כרגע את העבודה של התיכנות בצד.

    אם היתה לי את ההתלבטות הזאת לפני שנה הייתי הולך על קידום אורגני בעיניים עצומות – עם תקציב כזה אפשר להקים מספר גדול של אתרים 'אפורים', לצבור עוד קצת כסף ולהגיע למטרה שזה אתר 'לבן'. הבעיה היא שאני שם לב שגוגל שם לעצמו מטרה ברורה והיא לחסל את האתרים האלה ושיטות כגון הוצאת לינקים באתרי מאמרים, לינקים מכל מיני מקומות משונים וכו'.. אחרי הפנדה ולפני חודש הפינגווין שבכלל ערער לי את הבטחון לגבי הקמת אתרים אפורים.

    אשמח אם תביעו את דעתכם ובמיוחד אתה יגאל.

    • Z   6 ביוני 2012 בשעה 23:14
      (#)

      רק SEO או כל דרך אחרת *חינמית*.

      כל עוד אתה לא יודע לקחת טראפיק ולקנברט אותו לכסף אין טעם שתבזבז אפילו שקל על פרסום ממומן. זה סקיל שאתה חייב ללמוד וחבל שאתה תלמד אותו במחיר של החסכונות שלך.

      • אלון   7 ביוני 2012 בשעה 0:16
        (#)

        האמת היא שיש לי ידע מסויים ב PPC, אני יודע על אסטרטגיות ואיך דברים עובדים שם, הבעיה היא שיש לי חשבון חדש ולמעשה Google Adwords לא מקבל הכי יפה משתמשים חדשים כך שאני אצטרך להתחיל עם Bidים גבוהים דבר שכנראה יגמור לי את הכסף.. וכאן הדילמה שלי.

        אגב, SEO זה לא בדיוק חינמי אבל בסך הכל זה יותר זול.

        • המיליונר בפיג'מה   7 ביוני 2012 בשעה 21:23
          (#)

          אם אהבת את הפוסט, אז תתחיל ליישם את "להבין את העסק".

          קידום אתרים זה לא עסק, זה כלי.

          PPC זה כלי, זה לא עסק.

          הכלי לא משנה, אלא מה שמתחת לפני השטח. המוח שמאחורי הפטיש.

          ועוד טיפ. "עשיתי קצת אונסייט", זה לא נחשב שאתה יודע SEO. אתה יודע SEO כשאתה יודע בוודאות שאתה מביא אתר ממקום X למקום Y. אתה יודע מה זה אומר, כמה זה יעלה ואתה גם יודע שאתה תבחר את המלחמות שאתה יכול לנצח בהן.

          אותו הדבר לגבי PPC. מסגנון הכתיבה שלך, אני מבטיח לך שאתה לא יודע PPC. ידע שווה לתחת. אני יכול לספר לך איך להיות מאמן כדורגל הכי טוב בעולם. הבעייה היא, שבחיים לא אימנתי כדורגל.

          השורה התחתונה זה, ניסיון. ולא לדעת את הקונספטים.

          וסליחה על הגישה המנייאקית, אני מוריד אותך לקרקע לטובתך. יש הרבה מה ללמוד…

          • אלון   11 ביוני 2012 בשעה 20:57
            (#)

            למה בעצם קידום זה לא העסק (נכון לעכשיו ועבורי חשוב לציין)?

            לפי מה שאני רואה כאן יש משוואה נורא פשוטה – קידום מצליח = עסק מצליח, אתה לא מסכים? כי בסופו של דבר כל העסק מתבסס על קידום – כל זה נכון לעכשיו. אין עוד דברים שאני יכול לעשות חוץ מקידום (אני לא מדבר ממש על אופטימיזציה מבחינה שיווקית בתוך האתר כי זאת עבודה הרבה פחות קשה, כלומר אחרי שיש לך גולשים אתה יכול לעשות מיליון ואחת ספיט טסטים ולהגיע לאופטימיזציה הנכונה ולעמודים ממירים).

            כל מה שכתבתי עכשיו זה בעניין של עסק הפועל על קידום, אני לא מדבר איתך כרגע על רשימת דיוור או PPC כי זה ממש לא מעניין נכון לכרגע. שאני אתפתח אז אני אוכל לומר שקידום זה רק כלי כי יהיו לי עוד הרבה כלים.

            וזה בסדר הגישה, אני חושב כרגע שאם אני מתכנת אז אני שולט באינטרנט (בטח גם אתה חשבת ככה, קראתי שגם אתה מתכנת), צריך באמת לרדת לקרקע.

            • המיליונר בפיג'מה   13 ביוני 2012 בשעה 11:50
              (#)

              כי קידום אתרים, זה לא מדע. זה לא בשליטתך. זה שחור ולבן. אתה יכול להיענש רטרואקטיבית על מה שהיה פעם חוקי.

              אין כזה דבר קידום מצליח. למרות שנעשנשו לי רק 1.5% מהאתרים, אין כזה דבר. מתישהו אני אענש.

              אם העסק שלך זה קידום אתרים, אתה גוזר על העסק שלך גזק דין מוות. קידום אתרים זה באג במערכת של גוגל.

              בגלל זה קידום אתרים זה לא עסק, זה כלי.

              זה שאני מתכנת, לא קשור למה שאני עושה באינטרנט. פליקס השותף שלי, לא מתכנת…

  20. קרן   13 ביוני 2012 בשעה 19:50
    (#)

    שלום יגאל,

    אין מילים בפי להודות לך על הכנס המדהים, ועל כל מה שעשית למעננו בשנים האחרונות! יירבו כמותך בישראל. אני לא יודעת איך החיים שלי היו נראים בלי הבלוג שלך.

    לגבי בית החרושת ל-SEO. ראיתי בבלוג של הכנס שאתה כותב ש-90% עדיין רלוונטי.

    השאלה שלי היא איזה 10% לא רלוונטי (תן לפחות רמז של מילה או שתיים)? והאם זה קשור לפינגווין?

    אני עומדת להרים כמות מאוד גדולה של אתרים בשיטה הזאת, וחשוב לי להימנע מכמה שיותר טעויות.

    • המיליונר בפיג'מה   13 ביוני 2012 בשעה 21:20
      (#)

      הדבר הכי חשוב זה המחקר מילים.
      הדבר השני הכי חשוב זה לא להראות כמו ספאמר.
      מקווה שהיית בהרצאה שלי של SEO אבסטראקטי.

      האתר שלך שקישרת אותו מפה, נראה כמו ספאם מבלי שנכנסתי אליו. רק על סמך הדומיין שלו. קל מאוד לגוגל לעלות על זה…

      • קרן   14 ביוני 2012 בשעה 9:42
        (#)

        תודה על התייחסותך!

        כן, הייתי בהרצאה שלך. זאת היתה בהחלט אחת ההרצאות שהכי אהבתי בכנס.

        לגבי הדומיין – למה זה נראה כמו ספאם? האם הבעייה היא במילת הלונג טייל הארוכה מדי? או בגלל המקפים בין המילים?

        • ישראלי   15 ביוני 2012 בשעה 10:06
          (#)

          נראה לי שגם לונגטייל וגם המקפים בין מילים
          גם אני אשמח לשמוע מה יגאל חושב על זה

  21. דוד   17 ביוני 2012 בשעה 8:06
    (#)

    היי יגאל :)
    אני חייב להגיד יש לך בלוג מעולה !
    הכתיבה שלך יפה
    התוכן הוא מעניין
    והכי טוב אתה עונה לתגובות P:
    ויש לי שאלה אני בן 16 ואני כבר חצי שנה עוסק בתוכנית שותפים כאילו קורא מאמרים והכול
    לומד הרוב ! מהבלוג שלך יום יאבוא והיה לי גם אחד :) החלטתי לנסות ולהיתעסק וללמוד עם זה אכשיו כול עוד אני צעיר ויש לי זמן ואין לי דירה או עבודה על הראש D; השאלה שלי היא מה אתה הכי ממליץ לעשות …? כאילו בטח אני עוד ילד ולא מבין כלום לא ? .. כמה חברים אמרו לי שהבלוג שלך זה סתם שטיות ושזה בחיים לא יצליח ….אבל אני מאמין שזה יכול להצליח ואני יראה להם …

    ורק שתדע אתה כמו האבא שני כזה בישבילי ..כול בוקר אני פותח תבוקר עם הבלוג שלך D:

  22. נהנ   27 ביוני 2012 בשעה 19:07
    (#)

    אם הייתה מחכה עוד כמה שבועות היה אפשר לקרוא לPOST
    "28 שבועות מאוחר יותר.."

    :)

  23. דמיטרי   30 ביוני 2012 בשעה 19:58
    (#)

    פוסט מדהים עם הרבה דברים חשובים שאפשר ליישם!
    כל הכבוד יגאל!

  24. נועם ברוקר   10 ביולי 2012 בשעה 21:48
    (#)

    פוסט מעולה ! אני אישית קראתי אותו 2 שעות :) לקחתי לי דברים חשובים

  25. זיק לבנסטיין   24 ביולי 2012 בשעה 10:36
    (#)

    מעניין מאוד

  26. שיר   7 באוגוסט 2012 בשעה 6:44
    (#)

    שלום, ותודה על פוסט מאוד מעניין ובכלל בלוג מעניין מאוד

    לאחרונה חשבתי על הכיוון הזה. אני בונה אתרים במקצועי, אבל מחפש פחות את ההתעסקות היום-יומית, ומחפש (אני מאמין כמו כולם) את התרנגולת שמטילה ביצים.
    חשבתי שדווקא הכיוון של אפיליאשיין יהיה נוח, כי למעשה האתר מייצר רווחים "גם שאני ישן". אבל ה"ווייב" שקיבלתי הוא שהעבודה כאן לא נגמרת ויש תחרות אין סופית, וכל הזמן צריך להיות שני צעדים קדימה.

    שתי שאלות ברשותך:
    א. אם אתה מחליט לעזוב היום הכל ולתת לדברים להמשיך להתגלגל מעצמם, האם עדיין תהיה לך הכנסה קבועה? ואם כן לכמה זמן אתה מעריך ?

    ב. בראייה לאחור, האם לא עדיף לבצע מחקר מאוד מעמיק (עד כמה שניתן בגבול ההגיון) ולהתמקד במשך השנים בנישה אחת? למשל, האם לא עדיף להקים, סתם בשביל הדוגמה, אתר למכירת תיקי מעצבים, ולהתמקד רק בו ובקידום שלו. האם במשך 4 שנים לא תוכל לבסס על זה הכנסה קבועה באותו סדר-גודל ?

    תודה

  27. Yair   23 באוגוסט 2012 בשעה 21:20
    (#)

    …. honestly, I have no idea how did I got here at first place. Probably, by mistake
    Have no clue what, the heck, is that you are talking about.
    But let me tell u dude, I enjoined every word that I read, I think that you a extremely , talented that if or when you really gonna get tired of what you are doing
    you should become a writer & a prompter
    G_D bless you young men
    Yair
    Irvine CA
    P.S
    I'll be back, so, keep writing …..lol

  28. אסף הנעמן-הלל   20 בנובמבר 2012 בשעה 14:58
    (#)

    סעיף 33 היה שווה את הרפרוף גם על הסעיפים הפוחות מעניינים עבורי, יגאל…

    בכל מקרה, כל פעם שאני מגיע לביקור בבלוג שלך, אני מתענג – אז תודה רבה

    ואין סיכוי פשוט אין סיכוי שתפסיק לכתוב, אחרת גותהם סיטי תיחרב, לא?

    נ.ב
    למה דווקא באטמן?
    סופרמן מספר 1
    ספיידר מן 2
    ורק אז כל השאר…

  29. אופיר דנקנר   21 בנובמבר 2012 בשעה 12:54
    (#)

    הפוסט פשוט מעולה, כתוב היטב ומתמצת המון דברים מעולם ה SEO והשיווק באינטרנט.
    נראה שעל כל סעיף שהצגת ניתן לכתוב פוסט בפני עצמו אך מי שמתמצא עמוק בעולם הWEB מבין היטב מה מסתתר תחת הדברים ללא פרשנויות נרחבות.

    בקיצור נהנתי מאד לקורא.

  30. Eliko   9 בדצמבר 2012 בשעה 13:52
    (#)

    מאמר ענק! אהבתי מאוד את העצות שהבאת, תודה רבה על השיתוף.

  31. שאול כהן   12 בדצמבר 2012 בשעה 13:47
    (#)

    הפוסטים שלך תמיד מעניינים ומעשירים. אשמח אם תחזור לכתוב יותר בקביעות.

  32. דבי   25 בדצמבר 2012 בשעה 11:07
    (#)

    פוסט מעולה ומעניין.
    חבל שהבלוג לא מתעדכן לעיתים יותר קרובות :(
    הכי חשוב בעניין בעסק אינטרנטי… תנועה. כשאתה יודע מאיפה אתה מביא אנשים להצעה שלך, זה לא משנה מה אתם מוכר, תוכל להרוויח כסף.

  33. Aaron   27 בדצמבר 2012 בשעה 12:25
    (#)

    Business – A profitable enterprise that runs without me

  34. בל תכשיטים מעוצבים   24 בינואר 2013 בשעה 2:05
    (#)

    יופי של פוסט , אמנם ישן קצת אבל אני קורא בקצב שלי חח

  35. דורין הרטמן   29 באפריל 2013 בשעה 20:41
    (#)

    הרגע סיימתי לקרוא את כל הבלוג ברצף אחרי כמעט שבוע שאני קוראת. אין לי מילים, אתה פנומן. מעורר השראה. עלה והצלח! :)
    דורין

  36. רובין   24 במאי 2013 בשעה 8:39
    (#)

    דחוף ביותר!!!

    אני מחפש תוכניות שותפים לנדל"ן לשיווק דירות ומבנים וקבלת עמלה בהתאם.
    אני מחפש רשת שותפים טובה ואמינה.
    מישהו מכיר?

    תודה מראש.

    • קרן   24 במאי 2013 בשעה 15:14
      (#)

      רובין,

      זאת לא שאלה שצריך לשאול בפורומים…

      זו שאלה שצריך לגגל בגוגל, והתוצאות קופצות לך ישר מול העיניים.

      wesell
      ClickOn
      סקינדו
      ועוד….

      חשוב לי להגיד לך משהו:
      חלק בלתי נפרד מהשיווק באינטרנט זה פיתוח היכולת לחפש ולאתר מידע במהירות.
      כל השאלות כבר נשאלו וכל התשובות כבר נכתבו.
      אני כבר 3 שנים בתחום ואני יכולה להעיד שמי שמצליח באינטרנט הם רק פריקי אינטרנט, אנשים שגוגל הוא כוס הקפה שלהם, ובמקרים ייחודיים בלבד הם מוצאים את עצמם שואלים שאלה (שעוד לא נשאלה) בפורומים.
      מי שלא מגדיר את עצמו ככזה שמשיג בכמה לחיצות כפתור כל מידע שהוא רוצה בעולם, אין לו מה לחפש באינטרנט.

  37. הלוחש לבלוגים   30 ביוני 2013 בשעה 17:32
    (#)

    יפה. מאוד אוהב את ניתוחי יחסי דיבורים-פעולה-למידה.
    מדברים 10%, לומדים 20-30% והשאר – ACTION.

    או כמו שצוטט על החולצה מויז'נקמפ…. ;)

  38. קריסטל   5 באוגוסט 2013 בשעה 21:53
    (#)

    פעם השניה שאני חוזר לקרוא תפוסט הזה פשוט מבריק

  39. kidsactivities   27 בינואר 2014 בשעה 15:46
    (#)

    igal
    thank u very much!

  40. יעקב לוי   16 בדצמבר 2014 בשעה 10:56
    (#)

    יגאל שלום
    קראתי בכייף באתר ומעניין מאד.
    אשמח אם תחזור אלי בבקשת התייעצות.
    יעקב לוי

  41. דודו   7 בינואר 2015 בשעה 14:38
    (#)

    היי יגאל ..
    איפה נעלמת ?
    אתה חוזר לכתוב ?
    איפה אפשר לשמוע הרצאות שלך ?

  42. אביטל   9 במרץ 2015 בשעה 20:37
    (#)

    ערב טוב
    אני חייבת להגיד, שמאד התרשמתי ממה שרשמת! במיקרה ניתקלתי בפוסט שלך, ופשוט ישבתי וקראתי את הכל בשקיקה מא׳ ועד ת׳ (האירוניה..)
    למדתי המון מהמאמר שלך.. אני אמשיך לעקוב אחריך
    אתה מקור להשראה

התגובה שלך





  • XHTML: אפשר להשתמש בתגים הללו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
  • חברים יקרים, אין צורך להגיב בכמה פוסטים את אותה התגובה רק על מנת שאני אראה אותה, אני קורא ועונה לכל התגובות ללא שום קשר לותק הפוסט אליו הן נכתבו. לצערי הרב זמני מוגבל, ולכן אני עונה על תגובות אחת לשבוע. יחד עם זאת, חשוב לי לציין - אני עונה על כולן!