יאללה!!! תמכרו כבר!!!

בחצי שנה האחרונה, דובר על זה המון. כל שלושה חודשים, מיקרוסופט עושה קולות של קנייה של יאהו. פעם זה היה הצהרת כוונות, פעם אחרת זה היה הגשת הצעה דמיונית שלבסוף לא התקבלה, פעם אחרת זה היה איומים על השתלטות עוינת. ואתמול… אתמול מיקרוסופט הציעה ליאהו הצעה חדשה, הצעה של לקנות רק את חטיבת ה-Pay Per Click של יאהו, או יותר נכון שיתוף פעולה.

מההתחלה היה ברור, שמיקרוסופט לא באמת רוצים את יאהו, וגם לא מעוניינים במנוע החיפוש המקרטע שלה (טוב, זה כבר עניין של השקפה…), אלא מעוניינים רק בדבר אחד. וזה שליטה במודעות ה-PPC של יאהו!

כמו בכל אגדה יפה, גם באגדה הזו שנקראת PPC, יש 3 צלעות (מספר טיפולוגי כמובן). שלושת השחקנים ידועים ביחסי האהבה-שנאה-מונפול שלהם, כל אחד בתחומו.

הצלע הראשונה – הכח הטכנולוגי של מיקרוסופט

כפי שחלקכם כבר יודעים, תכנית ה-PPC של מיקרוסופט נקראת Microsoft AdCenter. רבים ממשווקי ה-PPC, נמנעים מ-AdCenter וזאת מאחר והם לא רואים את AdCenter כשחקן משמעותי בכל התחום של ה-PPC. הסיבה לכך, נעוצה בכמות החיפושים אשר נערכת ב-Live, מנוע החיפוש של מיקרוסופט. לפי מחקרים אחרונים, מיקרוסופט תופס נתח חיפוש של קרוב ל-8% בלבד.

מהצד השני, מיקרוסופט מציגה סוג של "גן עדן" למשווקי PPC, מבחינת יכולות ניהול הקמפיינים. הממשק באדסנטר ידידותי מאוד, ונוח מאוד לעבוד איתו. בנוסף לכך, כלי המחקר של מיקרוסופט מציגים חדשנות מסויימת, שכן, ניתן לחקור דברים שלא היו ניתנים לחקירה עד כה בהקשר של מילות החיפוש. לדוגמא: רמת המסחור של מילת חיפוש, נגזרות גיל ומין, ועוד…

אז מה שאנחנו מקבלים ממיקרוסופט זה נוחות למשווקים מבחינת ניהול הקמפיין, אבל בלי תנועה… אבל הרבה מעבר לכך! לא יעזור לגוגל, מיקרוסופט הייתה ונשארה בית התכנה הגדול ביותר בעולם, ולכן, עם כל הכבוד לגוגל, למיקרוסופט יש כח טכנולוגי הרבה יותר גדול מאשר לגוגל. ושוב, אני אומר כח טכנולוגי, ולא חדשנות ויצירתיות, שהם חרוטים על דגלה של גוגל.

הצלע השניה – יאהו, האתר הפופולרי בעולם

המון אנשים נוטים להתבלבל, בין האתר הפופולארי בעולם, למנוע החיפוש הפופולארי בעולם. אז כן, גוגל, זהו מנוע החיפוש הפופולארי בעולם. אבל האתר הפופולארי ביותר בעולם, זה ללא ספק יאהו. המודל העסקי של יאהו, שונה בהרבה משל גוגל, ואולי מהסיבה הזו, יאהו זוכה ליותר עמודים נצפים. בעוד המודל העסקי של גוגל, זה לשלוח את הגולש מחוץ לגוגל כמה שיותר מהר (ואם מותר לציין, אז עדיף דרך קישור ממומן), אז האסטרטגיה של יאהו היא דווקא הפוכה. להשאיר את הגולש באתר, ולכמה שיותר זמן.

כפי שאתם מבינים, יאהו זוכה לכמות מבקרים גדולה מאוד. והתנועה שם עצומה… נכון למחקרים אחרונים בתחום, למרות שיאהו האתר הפופולארי בעולם, מנוע החיפוש שלו זוכה בארה"ב לפופולאריות של 20% מהחיפושים בלבד.

במשך שנים יאהו ניסתה ליצור שירות של מודעות PPC. על מנת להאיץ את הפיתוח שלהם, לפני מספר שנים, רכשה יאהו את חברת Overture, אשר הייתה אחת מחלוצות ה-PPC בעולם. אך, לצערה של יאהו, המערכת אשר רכשה הייתה מיושנת מאוד, ונפלה שנות אור מהמתחרים. לאחר דחיות רבות (שנתיים בערך), בסופו של דבר יאהו, ביצעו את האינטגרציה של Overture עם מנוע החיפוש שלהם, והחלו לספק שירות פירסום באמצעות PPC.

יאהו נחלה, ועדיין נוחלת הצלחה מסויימת. המון משווקי PPC, משתמשים בשירות ה-PPC של יאהו, אך יחד עם זאת, גם כמות לא מבוטלת של משווקי Pay Per Click, מתעלמים מיאהו. לא בגלל כמות התנועה, היחסית מכובדת אשר מגיעה משם, אלא יותר בגלל הממשקים המסורבלים, והלא נוחים. הסיבה לכך היא, שלפעמים משווקי ה-PPC מעדיפים להתעלם מהתנועה בטענה שהקמת וניהול קמפיינים ביאהו, יהוו בזבוז זמן, ולא ישתלמו בסופו של דבר (בגלל הזמן הרבה המבוזבז).

הצלע השלישית – גוגל, וכל מילה מיותרת

את גוגל אדוורדס כולם כבר מכירים. מעבר לעובדה הידועה כל כך שגוגל זהו מנוע החיפוש הפופולארי ביותר, גוגל גם חברה מהפכנית וחדשנית, אשר שמה על דגלה את הידידותיות למשתמש, ומציגה ממשקי ניהול קמפיינים נוחים במיוחד, אשר עליהם דובר רבות בכל מקום אפשרי, כולל בלוג זה.

רבים תופסים את גוגל כמובן מאליו בשוק ה-PPC, אך לא רבים יודעים, שכאשר גוגל נכנסו לשוק ה-PPC, מודל הפירסום לקליק היה גמור ועל סף מוות קליני. הסיבה לכך הייתה, מאחר ועל מנת להיות מדורג כמה שיותר גבוהה, היית צריך לשלם יותר. גוגל, המציאה את המושג Smart Pricing, אשר חורט על דגלו, את רלוונטיות המודעה, ולא את הרווח שלהם ממנה. באופן הזה, דווקא המודעה אשר משלמת את סכום הכסף הנמוך ביותר לקליק יכולה להיות ממוקמת במקום הראשון, מאחר והיא תהיה יותר לעזר למשתמש.

באופן הזה בדיוק, גוגל החיו את שוק ה-PPC, וכנראה לשנים רבות מאוד. מאחר ותמיד יהיה ניתן לשנות את האלגוריתמים, אשר מתעדפים רלוונטיות של מודעות, ובכך למשוך משתמשים חדשים ללא סוף.

לאן מועדות פני ה-Pay Per Click

גוגל כמובן רוצים להישאר השחקן הראשי בתחום ה-PPC, ולכן, הם כל כך נגד רכישת יאהו על ידי מיקרוסופט. ברגע, שיהיה גוף חיפוש נוסף אשר מספק כמות תנועה נרחבת בנוסף לממשק ידידותי, גוגל עלולים לאבד כמות מפרסמים גדולה. כבר היום ישנם סימנים של אנשים, אשר מעדיפים את את הסיבוכיות של יאהו אבל גם את מחירי הקליקים הזולים ביחס לגוגל על פני גוגל.

תארו לעצמכם, מה יקרה ברגע שיהיו שני גופי פירסום ענקיים, אשר ינסו להתנגח אחד עם השני ראש בראש… זה יצור תחרות קפיטליסטית למופת, אשר כנראה תפחית את העמלות אשר החברות עצמן לוקחות לעצמן, על מנת לספק מחירי קליקים זולים יותר. זה יצור שיפור מתמשך ובלתי נגמר של ממשקי הניהול, אשר יקלו עלינו את החיים.

וכן, כנראה גם מיקרוסופט מנסים להכניס לגוגל לראש, שיפתחו את מנוע ה-PPC שלהם, ולא ינסו לבנות מערכת הפעלה. סוג של "אל תפלוש לי לטרטוריה ואני לא אפלוש לך".

אני מאוד מקווה שמיקרוסופט סוף סוף יקנו את יאהו, או רק את שירות ה-PPC שלהם. זה יעשה טוב לכולנו, ובעיקר יכניס יותר מזומנים לכולנו :)
שיהיה בהצלחה!!!

10 תגובות... קרא אותן למטה או הוסף אחת

  1. בן ביתרן   27 במאי 2008 בשעה 20:34
    (#)

    צריך להתחשב גם בזה שיהאו ומייקרוסופט לא מציעות תוכנית שותפים כמו Goggle Adsense

    ולכן גוגל מקבל יותר כוח.

    אם יאהו או מייקרוסופט היו עובדות בשיטת השיתוף של בעלי האתרים כמו גוגל היו מקבלים נתח חיפוש יותר גבוה ויותר כוח ורלוונטיות 

  2. נרי   27 במאי 2008 בשעה 21:40
    (#)

    מיליונר יקר,

     

    בפוסט שלך, כשאתה מתאר מצב של שתי ענקיות פרסום המתחרות זו בזו, אתה מציג רק אפשרות אחת  -  "תחרות קפיטליסטית למופת".

    יתכן מצב נוסף בו יווצר דואופול – שני הענקים ישלטו בשוק ויאלצו אותנו להכנע לכוחם העצום.

     

    בכל מקרה, אני מקווה שהצדק איתך.

     

    נרי

    • המיליונר בפיגמה   31 במאי 2008 בשעה 10:50
      (#)

      אהלן נרי,

      עדי, דואופול, מאשר מונפול כמו עכשיו.
      חוץ מזה שכשיש מצב של דואופול, אז 2 הגדולות הולכות מכות, וזה טוב לנו, המשתמשים :)

  3. אנונימי   27 במאי 2008 בשעה 21:47
    (#)

    שלום פיג'מיסט,

     

    אחלה בלוג! לא נראה לי שקיים עוד משהו ברמה הזאת בעברית!!! 

     

    לא כ"כ קשור אבל שיהיה:

    אני זוכר שקראתי על זה באחת התגובות אבל אני לא מוצא היכן זה היה (הצעת שיפור: להוסיף חיפוש בבלוג ). מישהו שאל אותך בהקשר לזה שאמרת שאתה משתמש בדומיין כללי אחד ובסאב דומיינים לנישות. הוא שאל מה אתה מכניס בדף הראשי של הדומיין ואני לא זוכר מה ענית לו. תוכל בבקשה לחזור על זה?

     

    תודה רבה מראש

     

     

    • המיליונר בפיגמה   31 במאי 2008 בשעה 10:51
      (#)

      תודה,

      אני בהחלט אוסיף את אופציית החיפוש בקרוב. המצרך הנדיר ביותר שלי כרגע זה זמן :)

      לגבי השאלה שלך, אני לא שם כלום. סתם עמוד HTML ריק.

  4. אנונימי   28 במאי 2008 בשעה 13:08
    (#)

     ל-P.J

    לא קשור לפוסט האחרון אבל בכל זאת הייתי שמייח אם תוכל לעזור לי בבעיה הזאת.

    אני משתמש ב-SID יחודי לכל מילת חיפוש (בתוך ה-SETTINGS של כל מילה, אני נותן DESTINATION עם SID ייחודי) כדי לדעת אילו ממילות החיפוש הם המוכרות.

    הבעיה שלי היא, שאני רוצה לבדוק בנוסף איזו מודעה היא המוכרת ביותר (אני יודע כמובן על איזו מודעה מקיליקים יותר אבל זה לא אומר כלום לגבי איזו מודעה מוכרת יותר)

     אני יכול לשים SID ייחודי לכל DESTINATION במודעה אבל אז אני מוותר על ניתור מילות החיפוש ולהיפך.

    איך אני יכול לנתר את שני הדברים ביחד?  

  5. אנונימי   13 ביוני 2008 בשעה 9:16

התגובה שלך





  • XHTML: אפשר להשתמש בתגים הללו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
  • חברים יקרים, אין צורך להגיב בכמה פוסטים את אותה התגובה רק על מנת שאני אראה אותה, אני קורא ועונה לכל התגובות ללא שום קשר לותק הפוסט אליו הן נכתבו. לצערי הרב זמני מוגבל, ולכן אני עונה על תגובות אחת לשבוע. יחד עם זאת, חשוב לי לציין - אני עונה על כולן!