שיטת "קיר החרא", חוק פארטו (80/20) ומה שביניהם

ממש ממש מזמן, כשהייתי עוד ממש צעיר בתחום, מתישהו בחודש פברואר, סיפרתי לכם על חוק פארטו או בשמו העממי חוק 80/20. קצת מאוחר יותר, בחודש יוני, סיפרתי לכם על שיטת "קיר החרא" למחקר מילות מפתח. שני הפוסטים הנ"ל, אלו לבחירת מילות מפתח, ולאופטימיזציות קמפיינים המתבססות על סטטיסטיקה. כמו שאנחנו יודעים, סטטיסטיקה מתמקדת על הכלל, בפוסט הזה, אני הולך לספר לכם על היוצא מן הכלל.

בקצרה, העיקרון העומד מאחורי שיטת "קיר החרא" הוא למצוא כמה שיותר מילות מפתח, ולאחר שירוצו חודש-חודשיים, ניתן יהיה לסנן את הכל בהתבסס על חוק 80/20, שבמקרה שלנו אומר ש-80% מהמכירות, יבואו מ-20% מהמילים. אבל כמו שכבר ציינתי בפסקה הקודמת, השיטה הזו עובדת, אבל היא עובדת על הכלל, ולא על היוצא מן הכלל.

אחת הטעויות שלי, אשר בגינם יצאתי מופסד בחודשים יולי-אוגוסט, הייתה שהעלתי קמפיין ממש גדול, כאשר המטרה הייתה למקם את כל ה-5K מילות חיפוש שלי במקומות 3-4 על מנת לקבל מספיק סטטיסטיקה. הרעיון היה שלאחר שיהיה לי מספיק סטטיסטיקה, אני אוכל למחוק 80% מהמילים ולהישאר עם 80% מהמכירות, כאשר אני מבזבז את כספי רק על 20% מהמילים. בדיוק כך נהגתי עד כה…

רעיונות לחוד, ומעשים לחוד…

הכוונות שלי היו אולי כוונות טובות והתבססו על ניסיון עבר, אבל בקמפיינים הללו קיבלתי ניסיון נוסף. כמו שאני תמיד אומר, על ניסיון צריך לשלם ובמקרה שלי, יצא לי לשלם על הניסיון הזה $6,000.

לאחר ניתוח מעמיק של הסטטיסטיקות של הקמפיין הזה, הופתעתי מאוד לגלות שרוב המחירות מתפרסות על כמות גבוהה של מילים. כלומר, היה מספר מצומצם מאוד של מילים, בהם זכיתי לקניות חוזרות. רוב המכירות התפרסו בצורה של מכירה אחת, עבור מילה. המילים אשר מכרו לי בחודש יוני, לא מכרו לי בחודש יולי. המילים אשר מכרו לי בחודש יוני ויולי לא מכרו לי בחודש אוגוסט.

כאשר הסתכלתי על כל מילה אשר מכרה לי באופן פרטני, כל מילה בזבזה כמות מזערית של דולרים. עד כדי כך מזערית, שאם הייתי מסתכל על כמה הרווחתי מכל מילה שכן מכרה, ה-ROI עמד על מאות אחוזים. הבעיה הייתה שהיו לי אלפי מילים שבזבזו $1-$2 כ"א וכשמחברים הכל ביחד, מקבלים הפסד מטורף של $6000 לאורך חודשיים.

אז מה עשיתי בסופו של דבר?

התקציב היומי של הקמפיין הזה עמד על משהו כמו $300 ליום. בכל יום התקציב היה נגמר, כאשר הקמפיין היה יכול לרוץ עוד כמה שעות בכיף, והוא אפילו לא רץ בארה"ב וקנדה. מה שאומר, שיכולתי לשים תקציב יומי של $1000-$2000 ועדיין לסיים אותו, כאשר גם ארה"ב נמצאת בסיפור.

ישבתי וחשבתי מה לעשות, ולבסוף הגעתי למסקנה שמאחר ואני לא מנצל את כל התקציב עד הסוף וגם בגלל שהמילים שלי פשוט מבזבזות יותר מידי (כי פשוט יש יותר מידי מילים), אני צריך להוריד את הבידים דראסטית ובמקום להתמקד במקומות 3-4, עליי להתמקד במקומות 7-8. באופן הזה, אני אזכה בקליקים יותר זולים, אבל גם בהרבה יותר תנועה (כי אני שורף את ה-$300 כמו מדורה). כך עשיתי, הורדתי את הבידים שלי משמעותית, והייתי דואג שהמודעות שלי יופיעו במקומות 7-8.

הפתרון הזה עזר, והקמפיין הגיע ל-Break Even ורץ כך במשך כמה זמן, אבל בסופו של דבר הגעתי למסקנה שעם הקמפיין הזה, אני כבר לא יכול לעשות כלום. הסיבה הייתה שפשוט ה-QualityScore שלי לא היה כמו שרציתי. זה בעייה לשמור על QS טוב עם כל כך הרבה מילות מפתח. כך, סגרתי קמפיין שהפסדתי עליו הרבה כסף, אבל למדתי ממנו המון.

וגם, עוד לא התייאשתי…

ובכל זאת, אני כן מבסוט מהנישה אותה בחרתי, אני כן מבסוט מכמות המכירות אשר הייתה לי ביחס לנישה שרק התחלתי לקדם. מהסיבה הזו מה שעשיתי היה להעתיק את הקמפיין במלואו למיקרוסופט אדסנטר. במשכנו החדש, הקמפיין די מאוזן, ולפעמים מרוויח לי $10-$20 עם ROI נמוך כמובן. אבל אני אוגר סטטיסטיקות, כך שמבחינתי זה בסדר…

ובחזרה לאדוורדס… זוכרים שבתחילת הפוסט אמרתי שאמנם חוק פארטו לא מתקיים, אבל בכל זאת יש כמה מילים ממירות שבהם ההמרות חוזרות על עצמן? אם לא, אז אני אחזור על זה, מצאתי משהו כמו 10 מילים בהם יש מכירות קבועות. הרווח על המילים האלה הוא נמוך מאוד, אבל עדיין… יש רווח! מה שמחזיר אותי לבעיה המרכזית שהייתה לקמפיין באדוורדס – ה-QS לא היה אופטימלי, והבידים יכלו להיות לפחות חצי ממה שהיו.

ואם כל מה שנאמר, מה שאני הולך לעשות זה להרים קמפיין חדש, רק עם 10 המילים בהן היה המרות חוזרות. אני הולך לשלם הרבה על קליקים, על מנת שהמודעות שלי יופיעו במקום מס' 1, וכך ה-CTR שלי יהיה גבוהה. מה שיגרור תגובת שרשרת של שיפור היסטוריית חשבון אדוורדס -> תחילת קמפיין עם CTR גבוהה -> QS גבוהה לקמפיין -> היסטוריה טובה לדומיין. – בינגו!

30 תגובות... קרא אותן למטה או הוסף אחת

  1. אור 1 המקור   1 באוקטובר 2008 בשעה 20:40
    (#)

    אז… שיהיה בהצלחה!

  2. אנונימי   1 באוקטובר 2008 בשעה 22:20
    (#)

    זה המתרומם בפיג'מה זה..

  3. דרור   2 באוקטובר 2008 בשעה 0:14
    (#)

    אתה מצפה שלפחות בהתחלה הקמפיין החדש יהיה הרבה פחות רווחי או אולי בכלל לא?

    • המיליונר בפיגמה   7 באוקטובר 2008 בשעה 19:50
      (#)

      הקמפיין החדש בגוגל?

      הוא יהיה רווחי מההתחלה, כי אני יודע בדיוק את הסטטיסטיקות של המילים והעמוד נחיתה שלי.

  4. גולד לייבל   2 באוקטובר 2008 בשעה 8:18
    (#)

    יש בזה משהו..

    לאחר שכבר סחטתי קמפיין מסויים מכל הכיוונים ולא מי יודע מה הצלחתי להגיע ממנו לרווח,

    החלטתי  ששאני משאיר רק 7-10 מילים חזקות ומעלה להם את הביד בכדי שיהיו במקום 1-2

    ואכן באמת הCTR עולה והייתה מכירה. נבדוק את זה עוד כמה ימים ואז נחליט.

     

    אבל את השיטה הזאת כמובן אפשר לעשות רק לאחר שיש סתטיסטיקות והרצה של זמן מסויים של הקמפיין.

     

    לא להתייאש רגוע

     

  5. וילפרדו פארטו   2 באוקטובר 2008 בשעה 14:11
    (#)

    בעסק ממוצע, כ-20% מהלקוחות, מייצרים כ-80% מההכנסות.


    80% מהבעיות נמצאות ב-20% מהגורמים.


    80% מהכנסות המדינה ממסים נובעות מ-20% מהאוכלוסייה.


    80% מזמן השירות ללקוחות נצרכים על ידי 20% מהלקוחות.


    80% מההחלטות מתקבלות במשך 20% מישיבת ההנהלה (חוק פרקינסון מנסח זאת בצורה צינית יותר).


    80% מתנועת הנתונים באינטרנט נובעת מ-20% מהדפים.

  6. אנונימי   2 באוקטובר 2008 בשעה 15:25
    (#)

    למיסכן שכתב לו המתרומם בפיגמה אוכל תלב אה? אם אתה מקנא מימנו אל תכנס לפה ככה יכאב לך פחות הלב ותימצא לעצמך חיים

  7. אורי   2 באוקטובר 2008 בשעה 23:53
    (#)

    כשדברת לפני שני פוסטים על הסלאפ הגדול התכוונת שמספיק יום אחד עם CTR גרוע – אולי אפילו כמה שעות – בשביל לשרוף דומיין שלם? אז פלא שהסתדרת חצי שנה עם דומיין אחד לכל הקמפיינים שלך בלי לעשות אף טעות.

    מצד אחד אני רואה שגוגל בוט קופץ לדומיין שלי מכל מילת חיפוש, אולי אפילו יום יום, מצד שני מילים שעלו לאויר מלכתחילה עם אדגרופ אינדיבידואלי ועמוד נחיתה מותאם מקבלות QS על הפנים – ואני מדבר על ביד מינימום של 42$. אז חוץ ממקנות דומיין חדש לקמפיין – בפעם השנייה – אין מה לעשות?

    • המיליונר בפיגמה   7 באוקטובר 2008 בשעה 19:55
      (#)

      תתחיל את הקמפיין עם 10-100 מילים, תסדר אותם בכמה שפחות אדגרופים, ותתן ביד גבוהה.

      ולשאלתך, CTR גרוע יכול לשרוף קמפיין אבל לא דומיין, לעומת זאת CTR ממש-ממש-ממש גרוע כמו שהיה לי ביורו ישרוף לך דומיין.

  8. אורי   2 באוקטובר 2008 בשעה 23:54
    (#)

    נ.ב.

    אותו דבר נכון גם באדסנטר?

     

    הרבה הצלחה ,

    אורי

  9. מתחיל לתכנת   3 באוקטובר 2008 בשעה 22:28
    (#)

    שלום מליונר בפיג'

     

    אני מתחיל לכתוב תוכנה ליצירת קיר חרא  עם 10000 מילים  דרך גוגל API 

    רציתי לדעת  מה דעתך על קיר החרא האם שווה להשקיע זמן ומאמץ בלבנות כל כך הרבה מילים(קבוצות)  ?
    ואם לא מה היית מציע לי לכתוב על מנת לתפוס זנבות ובהרבה

     

    תודה

    • המיליונר בפיגמה   7 באוקטובר 2008 בשעה 19:57
      (#)

      הגבתי לך במקום אחר ששאלת בו את זה,
      התשובה היא ששווה להשקיע, אבל על סמך איזה ניסיון PPC אתה מתכנן לבנות את התכנה.

      אוטומציה זה חשוב, אבל לפני זה, תעשה הכל באופן ידני. זו התכנית שלי בגדול!

  10. יובל   4 באוקטובר 2008 בשעה 18:17
    (#)

    השאלה הנשאלת היא, האם היית עולה על עשרת המילים האלו ללא השיטה שניסית?

     

    ומה בעצם הסיכום? האם ה20\80 עובד, או שלא? (הרי איך שהסברת את זה אז, זה היה הגיוני מאוד).

     

    והאם ישנו אישהו ניתוח מעבר שהצלחת להסיק – האם יש מכנה משותף למילים שכן המירו רק פעם אחת?

     

    • המיליונר בפיגמה   12 באוקטובר 2008 בשעה 16:47
      (#)

      בקמפיין הספציפי הזה לא, בקמפיינים אחרים כן.

      80/20 עובד לרוב, אבל תלוי לרוב בנישה.

      הקמפיין הזה לא משחק לפי החוקים, כך שלא.

  11. אנונימי   4 באוקטובר 2008 בשעה 19:28
    (#)

    הפוסט מעניין אך התקשתי להבין במקצת על מה אתה ממליץ בסופו של דבר.

     

    ושאלה,

    האם שווה לעשות מחכר אצל מיקרוסופט ואז ליישם בגוגל?

     

    וגם,

    האם, אתה מודע לזה שאם כותבים pjs במקלדת כשהיא על עברית אז זה יוצא "פחד"? :)

    • המיליונר בפיגמה   12 באוקטובר 2008 בשעה 16:48
      (#)

      היי,

      אני לא ממליץ על כלום, אני רק מיידע שלא תמיד כל הנישות אותו הדבר.

      כן, אני עושה מחקר מילים במיקרוסופט.

      אני יודע :)

  12. אנונימי   4 באוקטובר 2008 בשעה 23:32
    (#)

    עוד בעיה עם השיטה זה CTR נמוך.

    יש לך כלל אצבע כמה נמוך אתה מוכן לרדת? נגיד אתה מוכן לסבול מילה רווחית עם CTR 0.5% ? אני מדבר כמובן על רשת החיפוש.

     

    • המיליונר בפיגמה   12 באוקטובר 2008 בשעה 16:49
      (#)

      היי,

      יש לי מילה כזו, ברגע שהקמפיין כבר יציב, אין בעייה עם מילה כזו, כי אם יש לה CTR כזה אצלך, סביר להניח שגם למתחרים, ולכן גוגל לא יעיפו אותך. אבל בתחילת קמפיין למשך השבועיים הראשונים אני חושב שכדאי לקחת רק מילים עם CTR גבוהה. מעל 5 אפילו…

  13. יוני   1 ביוני 2009 בשעה 16:48
    (#)

    היי,

    בנוגע לשיטת "קיר החרא":

    האם צריך להעתיק את הקמפיין לכל אחד מהמוצרים שרוצים לשווק או האם צריך לחלק את המוצרים בין האדגרופים השונים באותו קמפיין?

    האם זה חוקי בכלל להעתיק את אותו קמפיין ורק להפנות לאתר אחר?

    תודה,

    יוני.

    • המיליונר בפיג'מה   16 ביוני 2009 בשעה 18:42
      (#)

      זה כבר לא רלוונטי…
      זה פוסט ישן…

      • יוני   17 ביוני 2009 בשעה 17:19
        (#)

        אז כיצד אתה משתמש בקיר החרא כדי לבחור מוצרים?
        או מה השיטה הנוכחית המומלצת לבחירת מוצרים לקידום?

        האם למי שיש תוכנה כמו פי פי סי בולי עובדים בצורה שונה?

        בתודה,

        יוני.

        • המיליונר בפיג'מה   10 ביולי 2009 בשעה 20:07
          (#)

          אהלן,

          הרעיון של שיטת קיר החרא הוא התבססות על סטטיסטיקה.

          תבחר 10-11 מוצרים לשיווק, אחד מהם בטוח יצליח.

          שיהיה בהצלחה.

התגובה שלך





  • XHTML: אפשר להשתמש בתגים הללו: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>
  • חברים יקרים, אין צורך להגיב בכמה פוסטים את אותה התגובה רק על מנת שאני אראה אותה, אני קורא ועונה לכל התגובות ללא שום קשר לותק הפוסט אליו הן נכתבו. לצערי הרב זמני מוגבל, ולכן אני עונה על תגובות אחת לשבוע. יחד עם זאת, חשוב לי לציין - אני עונה על כולן!